Gå til innhold

Jeg har vært uansvarlig og dum ang. inkassosak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil begynne tråden med å si at jeg har vært fullstendig uansvarlig og dum angående en gammel inkasso-sak. Dette vet jeg utrolig godt selv, og jeg har lært leksa... Jeg hadde satt pris på det om dere kan svare så greit som mulig :) 

I 2012 tok jeg opp et IDIOTISK forbrukslån på 10.000 kr. Jeg begynte nedbetalingen relativt kjapt etter det, og betalte 299 i mnd over ett år. Deretter mistet jeg jobben, og fikk ikke betalt. Jeg sa i fra om dette. Så gikk tiden, og jeg fikk regninger. Saken gikk til slutt til namsmannen, men tilbake til inkassobyrået fordi Namsmannen mest sannsynlig så at jeg ikke hadde nok inntekt.

Så i sommer fikk jeg til en avtale med dem. De valgte å slette nesten 1000 kr fra kravet (som var på 10.000 kr), ble omgjort til 9000 kr. Jeg skulle betale, men igjen skjedde det uforutsette ting som gjorde at jeg ikke fikk betalt...

Nå har jeg fått meg jobb, men tjener ikke så bra der. MEN, jeg sendte en siste mail og la meg helt flat! Jeg innser selvfølgelig selv hvor idiotisk dette opplegget har vært, og vil gjerne bli kvitt det nå som jeg har kjangs.

Jeg sendte som sagt en mail, og har fått svar. Baksiden er at beløpet har endret seg fra 9000 kr til 12000 kr, nesten 3000 kr mer enn det beløpet jeg fikk i sommer.

Kan jeg gjøre noe med dette? Jeg har ikke råd til å betale så mye på så kort tid (ble enige om en 3 måneders nedbetaling av kravet)...

Er det i det hele tatt mulig at beløpet har økt så sinnssykt mye? Kan jeg forhandle meg tilbake til kravet på 9000, eller er det fullstendig urealistisk? 

På forhånd takk for svar.

Anonymkode: 4e23a...c22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja,  med relativt høye renter som det ofte er på forbrukslån, er det mulig. 

I stedet for å inngå en avtale du vet du ikke kommer til å klare å overholde, bør du sette opp et budsjett og regne ut hvor mye du har råd til å betale i måneden. Så kan du presentere det for innkrever og be om lengre bbetalingstid. Men da må du også klare å følge planen. 12000 er jo ikke så ekstremt  mye penger. 

Anonymkode: 3ad1c...3b4

Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan forsøke, men jeg tviler på at du når frem. Du har brutt alle tidligere avtaler og det kan for kreditor virke som du gjør hva som helst for å skyve ut betalingen i tid. Det er for meg helt fullstendig ubegripelig hvorfor du inngår en avtale med kort nedbetalingstid når du vet du ikke har inntekt til det. Nå når du har inntekt må du betale det dere har avtalt og gjør nå det i et par måneder før du prøver på forhandling.

kr 10.000 er ingenting og burde være enkelt å betale ned, men når man har lav inntekt er det ikke lurt å avtale så kort betalingsfrist at rentebeløpet velter hele planen. Det er bedre å bruke 6 mnd med 1500/mnd enn 3 mnd med 3000/mnd hvis du har det så trangt økonomisk.

Skrevet

Synes ikke det har økt så sinnsykt mye, 3000 kr høres ut som akkurat det et forbrukslån på 9000 vil øke på 3 år. Nesten mindre enn jeg hadde trodd. Tror det er litt urealistisk å forhandle det bort, særlig mtp at du ikke har fulgt opp forrige gang de var snille og slettet 1000kr. Samtidig er det jo lov å prøve seg, du taper vel ikke noe på å ta den telefonen. Du må jo uansett formidle at du ikke klarer å betale på 3 mnd og be om hakket lengre løpetid, banken skjønner også at det ikke er vits i med en nedbetalingsplan du ikke klarer.

Men 12 000 er ikke mye, du kan ikke krype til korset og låne av foreldre eller lignende? Jeg vet at å låne for å betjene lån ikke er århundrets tips, men da blir du iallefall kvitt det lånet med dyre renter, og så får du en kreditor som du kan sette opp en mer overkommelig nedbetalingsplan med.

• Liker 2
Skrevet (endret)

TS her

Takk for svar. Jeg tok en telefon til kreditoren og la fram saken for hun jeg snakket med. Hun skulle sende en forespørsel om jeg kunne betale kravet på 9000 kr, så da må jeg vente til neste uke med svar.

Anonymkode: 4e23a...c22

Endret av Tekola
Skrevet

Ryddet for oppfordring til lovbrudd og svar til dette.

Tekola, admin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...