Gå til innhold

Tics?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på snart 5 år som de siste 3-4 ukene har begynt å harke. Hun harker HELE tiden, om jeg sier fra så sier hun at det kjennes ut som hun har noe i halsen og MÅ harke. Hun er ikke forkjølet, når hun harker så kommer det ingenting "opp", det er bare lyd. Har fått henne til å puste hardt ut så jeg kan høre om det er slim eller noe, men det er ingenting.

Begynner å mistenke at det er en tic, siden det er såpass ofte og mye. Om hun f.eks sitter helt stille og ser på en film så kan hun harke hvert 15.-20. sekund på det verste. Noen ganger kommer det sammen med snufsing, "snufs-hark-snufs" om og om igjen, selv om hun ikke er snørrete.

Er det noen som har erfaring med lignende, som kan komme med noen tips og råd for hvordan jeg kan eller bør følge opp dette? Jeg tror ikke det er så drastisk som Tourettes eller noe ennå, da det ikke har vart så lenge. Og forbigående tics er jo ikke uvanlig blant barn. Men syns det er vanskelig å vite hva jeg bør gjøre - eller ikke gjøre, i tilfelle det bare må gå over av seg selv.

Setter pris på svar. smile.gif

Anonymkode: 7f8c3...379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være allergi. Husstøv feks.

Har du sjekket dette?

At du selv tenker Tics før du evt tenker allergi er jo veldig rart :)

Skrevet

Harking og snufsing (og blunking!) er jo typiske tics og som TS sier noe mange barn har forbigående.

Men 3-4 uker er lenge, er hun plaget av det? Jeg hadde bestilt time hos fastlegen tror jeg.

Skrevet

Det kan være allergi. Husstøv feks.

Har du sjekket dette?

At du selv tenker Tics før du evt tenker allergi er jo veldig rart :)

Hun er utredet for allergi ifb med atopisk eksem og eggallergi for 2 år siden, og hadde kun utslag på egg og katt. Egg tåler hun nå (det ga uansett oppkast og diare, ikke snørr), og katt har vi ikke vært i nærheten av. Da ville hun blitt veldig snørrete også etter tidligere erfaring, og det er hun ikke. :)

Skrevet

Harking og snufsing (og blunking!) er jo typiske tics og som TS sier noe mange barn har forbigående.

Men 3-4 uker er lenge, er hun plaget av det? Jeg hadde bestilt time hos fastlegen tror jeg.

Hun er ikke så plaget av det selv egentlig, men hun har blitt litt var på det etter at jeg har spurt litt om hvorfor hun gjør det, og tar seg selv i å harke innimellom. Da sier hun bare litt unnskyldende at "jeg kjenner at det klør i halsen, og jeg MÅ hoste". Jeg har spurt om hun ikke får vondt i halsen av det f.eks, men da sier hun nei.

Ja, jeg tenker selv å ta en tur til lege, men føler det kanskje er litt "hysterisk" etter 3-4 uker. Men hun har ikke vært syk eller forkjølet nylig (utrolig nok, høst og barnehage), og ser ikke ut til at hun brygger på noe nå heller. Ofte blir man litt harkete i det man begynner å bli forkjølet, men det varer jo sjelden så lenge.

Skrevet

Hør m barnehagen, hva de tenker? Be dem følge litt med og gi deg en tilbakemelding. De kan evt hente inn fagfolk for å observere diskret også, noe fastlegen ikke kan :) 

Anonymkode: 49572...38b

Skrevet

Jeg tenker at etter noen uker med noe som kan være tics, men som ikke er spesielt sjenerende for jenta enda, så ville jeg avventet det hele. Ser ikke helt hvorfor man skal dra inn fagfolk så tidlig, når det er i såpass liten grad. Som andre nevnte her, så er det ikke unormalt at barn har små tics i perioder.

Så lenge det ikke er til stor sjenanse eller blir ett langvarig og hyppig problem, så ser jeg ikke helt at det er nødvendig og gjøre noe.

Vi har selv ei jente på 7 år som vi lurer på om kan ha noen tics, spesielt når hun ser på film/tv. Først trodde jeg det var koselyder, eller fordi hun var sliten, men nå har hun holdt på med dette i over ett år. Kanskje er det koselyder, kanskje er det tics, men så lenge det ikke er til noe hinder for henne eller skaper ubehag eller er til sjenanse, så kan det egentlig være hva det vil.

Anonymkode: 9d2b3...570

• 2 år senere...
Skrevet
På 6.11.2015 den 0.58, AnonymBruker skrev:

Hun er ikke så plaget av det selv egentlig, men hun har blitt litt var på det etter at jeg har spurt litt om hvorfor hun gjør det, og tar seg selv i å harke innimellom. Da sier hun bare litt unnskyldende at "jeg kjenner at det klør i halsen, og jeg MÅ hoste". Jeg har spurt om hun ikke får vondt i halsen av det f.eks, men da sier hun nei.

Ja, jeg tenker selv å ta en tur til lege, men føler det kanskje er litt "hysterisk" etter 3-4 uker. Men hun har ikke vært syk eller forkjølet nylig (utrolig nok, høst og barnehage), og ser ikke ut til at hun brygger på noe nå heller. Ofte blir man litt harkete i det man begynner å bli forkjølet, men det varer jo sjelden så lenge.

Hvordan gikk det med jenta di?

Anonymkode: eb680...61b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...