Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært noe flink til å spare, og økonomien i dag er ikke akkurat noe jeg vil skryte av. Så jeg vil gjerne bli flinkere til å begynne å spare. Så jeg bare lurte på hvor enkelt det er å åpne en sparekonto, og hvor det er best å åpne en eventuelt? 

(Ja, jeg vet det sikkert er ett skikkelig teit spørsmål, men jeg har virkelig ikke peiling.. )

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hos DNB får du åpnet i nettbanken.

Eventuelt så kan du ringe på 04800, hele døgnet, så åpner de for deg.

Det er lett som plett å åpne, men pass på at du ikke går i fella av å spare mer enn du kan slik at du får gebyrer på uttak. Det ble diskutert litt i en tråd her i går om mikrosparing. Sikkert lurt å titte litt på den :)

Hvis jeg var deg ville jeg hatt en sparekonto (FY! Ikke rør!) og en reservekonto, type regningskonto, der det kan samle seg opp litt, men som du nøler litt mer med å ta fra. 

Det koster ingenting å ha kontoer som regel. Det er kort som koster og det trenger du ikke.

Jeg aner ikke hvilken sparebank, eller konto som lønner seg. Tror det er mikroskopiske forskjeller på en normal sparing uansett..

Lykke til . Det er gøy å se det gro :)

Endret av Rotemor
teite feil!
Skrevet

Vil påstå det lønner seg å starte i egen bank mtp enkelhet og kontroll, men en bør jo sjekke litt rundtmtp på renta osv selvsagt. 

Det nevnes begrensninger på uttak over, dette bør du sjekke. Noen sparekontoer har kun 12 gebyrfrie uttak, noen har til og med mindre. Det blir en viss prosentgrbyr på uttaket ditt etter disse gebyrfrie uttakene. Men dette må undersøkes, min bank feks har ingen maks grense for uttak på sparekontoen, men på høyrentekonto er det kun 2 per år faktisk. 

Anonymkode: b2a9b...fdc

• Liker 1
Skrevet

I hvilken bank har du lønnings og/eller brukskonto?

Skrevet

Gå og google beste rente innskudd. Så finner du de du kan få noen småbeløp i rente hos. Alle nye banker må vurdere deg etter søknad om du kan få bli kunde. Så eu får bare finne deg en bank og spørre om de vil ha deg som kunde. 

Det er vanlig å måtte fremlegge selvangivelse, lønnsslipper og pass før man som ny kunde får åpne en bankkonto.

Anonymkode: eb4a5...750

Skrevet

I hvilken bank har du lønnings og/eller brukskonto?

Jeg har brukskonto i Høland og Setskog sparebank.

Skrevet

Takker så mye for alle svar! 

Går det f.eks an å ha en brukskonto i banken jeg bruker i dag, Høland og Setskog, også åpne en sparekonto i f.eks DnB? 

Skrevet

Jeg har brukskonto, brukskonto tillegg og sparekonto. Anbefaler det! Setter inn en fast sum i mnd på sparekonto, og overfører resten av det jeg helst ikke skal bruke til tilleggskontoen slik at jeg har en viss sum stående der i tilfelle. Den kan jeg ta tilbake penger fra gebyrfritt, men det blir liksom ekstra stress og høyere terskel for å ta siden jeg må i nettbanken. Går lekende lett å spare :)

Skrevet

Sparesmart.no.  har 2,1% rente og ubegrenset antall innskudd og uttak. Hvis du har bankid logger du deg rett og slett inn med den og oppretter sparekonto. Enkelt og greit.

Skrevet

Velg en annen bank enn der du har brukskonto gjerne. Bruk finansportalen til å finne banen med best rente. 2% er tross alt dobbelt av 1%, selv om det er lite. Deretter åpner du enkelt konto med banki-id hos de fleste :) Fordelen med å ha sparepengene i annen bank er at de ikke like enkelt kan overføres til brukskonto og "forsvinne". Ute av syne og ute av sinn er veldig praktisk når det gjelder sparepenger - spesielt for oss som ikke har sparegener :)

Skrevet

Du kan åpne sparekonto i hvilken bank du vil.

Akkurat nå har jeg sparekontoer og brukskontoer i 3 forskjellige banker. :sprettoy:

Skrevet

Okei :) Kan jeg åpne en konto nå, selvom jeg ikke har mulighet til å sette noe innpå den med en gang? Eller er det alltid en nedre grense, avhengig av bank, på hvor mye man MÅ sette inn?

Skrevet

Okei :) Kan jeg åpne en konto nå, selvom jeg ikke har mulighet til å sette noe innpå den med en gang? Eller er det alltid en nedre grense, avhengig av bank, på hvor mye man MÅ sette inn?

Nei, du må ikke sette inn penger med en gang. Det har jeg i alle fall aldri vært borti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...