Gå til innhold

Hvordan løse dette? Mye sutring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg/ vi har ei jente på 5 år som er verdens beste selvfølgelig, men hun kan være ganske sutrete til tider, og tar så ofte til tårene at det til tider går meg litt på nervene. I går gråt hun for eksempel i nesten en time fordi hun mistet en liten ball hun hadde fått (den var helt sikkert ikke langt unna, men vi fant den ikke der og da), og i dag begynte hun å gråte da hun oppdaget at hun ikke kom inn på NRK Super for å se barne-tv. Jeg er forsåvidt en ganske tålmodig person, men etter en dag på jobb og ei natt med lite søvn, når jeg en grense, og da blir jeg ofte litt krassere med henne enn jeg egentlig liker. Med krass mener jeg at jeg sier at jeg synes det er nok skriking og at hun heller må gjøre noe konstruktivt (lete etter det hun har mistet for eksempel, istedenfor å bare sitte i sofaen og gråte), eller jeg sier at hun må gå på rommet sitt hvis hun skal gråte mye lenger. Vi har snakket mye om at det selvfølgelig er lov til å gråte når man er lei seg eller har vondt etc, men at sutring mange ganger hver dag, er slitsomt for alle rundt. Jeg er på en måte redd for å være for streng med henne (at hun skal føle at hennes følelser ikke blir tatt på alvor på en måte), men samtidig sliter det litt på meg at det blir så mange sammenbrudd hver dag. Så hvordan løse det??

Anonymkode: 83c3a...126

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å gråte en time er NO GO...

Du må være helt konsekvent og være tøffere i dine avgjørelser. Ikke bli sentimental og dyrkende sammen med henne.  (Jeg vet ikke om du er det da :)..

Mener ikke være for streng, men derimot at du selv skal rette et kritisk blikk mot din egen aderd under disse krumspringene :blomst:

Barn som surver og piper gjør det fordi de erfaringsvis får viljen din 

Vær helt klar og tydelig og avslutt episodene. Gå ut av rommet evt. Det er faktisk bedre å sitte på do i 20 minutter enn å stå og forhandle om tullball.

• Liker 1
Skrevet

PS: Små barn sutrer også over småting som et vikarierende motiv fordi de ikke får gitt uttrykk for at de er slitne, sultne etc..

Selv i voksen alder må jeg jo minne meg selv på blodsukker;)

Skrevet

Å gråte en time er NO GO...

Du må være helt konsekvent og være tøffere i dine avgjørelser. Ikke bli sentimental og dyrkende sammen med henne.  (Jeg vet ikke om du er det da :)..

Mener ikke være for streng, men derimot at du selv skal rette et kritisk blikk mot din egen aderd under disse krumspringene :blomst:

Barn som surver og piper gjør det fordi de erfaringsvis får viljen din 

Vær helt klar og tydelig og avslutt episodene. Gå ut av rommet evt. Det er faktisk bedre å sitte på do i 20 minutter enn å stå og forhandle om tullball.

Enig!

• Liker 2
Skrevet

Når min fireåring begynner sånn, gir jeg beskjed om at 'slutt å gråte, så skal jeg hjelpe deg å lete'. Og så venter jeg. Sutringen for slike ting har minket betraktelig. Som regel finner vi/jeg det hun leter etter - men ikke før hun er rolig. 

Anonymkode: 1519d...490

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...