Gå til innhold

Mistenker graviditet under cerazettebruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte med cerazette den 19. oktober, start av menstruasjon var den 17.oktober. Jeg har glemt piller av og til, det har gått så langt som 35 timer mellom hver, på grunn av turnusarbeid og det at jeg ikke er vant med å ta prevensjonsmidler som minipiller/p-piller. Nå er det cirka to uker til forventet menstruasjon, og i dag hadde jeg en miniblødning (brunlig utflod), som har gitt seg utover kvelden. 

Kan dette være eggløsning? (aldri hatt det sånn før), eller kan det være en festeblødning? det er ikke krise om jeg blir gravid, men føler alt er veldig usikkert med denne pillen. Det er vel for tidlig å teste?

Anonymkode: fd368...937

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da jeg først startet på pillen tok det flere måneder før jeg fikk første mens. Noen mister mensen helt på den pillen. vil tro at det ikke er noe å bekymre seg over, men hvis du er bekymret ville jeg tatt en graviditetstest :)

Anonymkode: 400b0...1e6

Skrevet

Ja, det er det jeg tenker. Vet det er normalt å miste menstruasjonen, men forventer ikke menstruasjon før om to uker. Jeg har dessverre slurvet med pillen, og det er uansvarlig av meg. Men jeg hadde samleie igår, ubeskyttet, og tok pillen imorges. Mistenker at eggløsning er idag. Men da er det uansett for tidlig å teste?

• Liker 1
Skrevet

da jeg først startet på pillen tok det flere måneder før jeg fikk første mens. Noen mister mensen helt på den pillen. vil tro at det ikke er noe å bekymre seg over, men hvis du er bekymret ville jeg tatt en graviditetstest :)

Anonymkode: 400b0...1e6

Ja, det er det jeg tenker. Vet det er normalt å miste menstruasjonen, men forventer ikke menstruasjon før om to uker. Jeg har dessverre slurvet med pillen, og det er uansvarlig av meg. Men jeg hadde samleie igår, ubeskyttet, og tok pillen imorges. Mistenker at eggløsning er idag. Men da er det uansett for tidlig å teste?

Skrevet

Da jeg gikk på cerazette fikk jeg alltid blødninger om det gikk mer enn ca 1,5 døgn før jeg tok neste pille. Som om kroppen trodde den da skulle ha mensen. 

• Liker 1
Skrevet

Ok! Men dette har aldri skjedd før,er ikke første gangen det har gått lenge mellom. Det er ingenting nå lenger. Så er veldig usikker om jeg skal teste imorgen eller om jeg bare blir skuffa/glas

Skrevet

Test når du nærmer deg den dagen du skulle hatt mensen :) 

Skrevet

Test når du nærmer deg den dagen du skulle hatt mensen :) 

Idag har jeg en del friskt blod når jeg er på toalettet. Samtidig mensmurringer og verkinger i ryggen. Dette er vel småblødninger som er vanlig ved cerazettebruk? Er 6DPO idag etter mine kalkuleringer. Enten er det et graviditetstegn, eller bare bivirkninger av tabletter. Blir veldig forstyrret kjenner jeg. 

Skrevet

Når du går på p-piller så settes kroppens naturlige syklus ut av spill. Om du glemmer piller så kan dette tulle til falsk syklus som p-pillene lager. Det er normalt med småblødninger når man ikke tar pillene til riktig tid, og dette kommer av at kroppen er forvirret.

Når man går på p-piller så har det ingen hensikt å snakke om når du tror du har hatt eggløsning, og antall dpo du er, for kroppen jobber ikke etter en normal syklus. Har du hatt eggløsning som følge av at du har glemt piller, så kan den ha skjedd når som helst.

Mest sannsynlig er du ikke gravid, men har småblødninger fordi kroppen er i ubalanse som følge av uriktig p-pillebruk.

Anonymkode: f4911...26b

• Liker 6
Skrevet

Når du går på p-piller så settes kroppens naturlige syklus ut av spill. Om du glemmer piller så kan dette tulle til falsk syklus som p-pillene lager. Det er normalt med småblødninger når man ikke tar pillene til riktig tid, og dette kommer av at kroppen er forvirret.

Når man går på p-piller så har det ingen hensikt å snakke om når du tror du har hatt eggløsning, og antall dpo du er, for kroppen jobber ikke etter en normal syklus. Har du hatt eggløsning som følge av at du har glemt piller, så kan den ha skjedd når som helst.

Mest sannsynlig er du ikke gravid, men har småblødninger fordi kroppen er i ubalanse som følge av uriktig p-pillebruk.

jeg skjønner. Men jeg går ikke på ppiller, kun gestagenpiller som ikke har eksakt samme virkning. Man får eggløsning men gestagenet gjør slimhinnen tykkere så egget ikke fester seg..

Skrevet

jeg skjønner. Men jeg går ikke på ppiller, kun gestagenpiller som ikke har eksakt samme virkning. Man får eggløsning men gestagenet gjør slimhinnen tykkere så egget ikke fester seg..

Det er ikke helt riktig.

"Cerazette skiller seg fra de fleste gestagenpiller ved at den har en dose som i de fleste tilfellene er høy nok til å hindre at eggcellen modner. Som et resultat av dette sørger Cerazette for høy prevensjonseffekt" fra felleskatalogen

Dvs. at du ikke kan legge til grunn at du har eggløsning som vanlig, da du mest sannsynlig ikke har det. Det kan imidlertid hende du kan ha hatt eggløsning som følge av uriktig bruk, men det er da svært vanskelig å si om og når du eventuelt har hatt eggløsning.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke helt riktig.

"Cerazette skiller seg fra de fleste gestagenpiller ved at den har en dose som i de fleste tilfellene er høy nok til å hindre at eggcellen modner. Som et resultat av dette sørger Cerazette for høy prevensjonseffekt" fra felleskatalogen

Dvs. at du ikke kan legge til grunn at du har eggløsning som vanlig, da du mest sannsynlig ikke har det. Det kan imidlertid hende du kan ha hatt eggløsning som følge av uriktig bruk, men det er da svært vanskelig å si om og når du eventuelt har hatt eggløsning.

Da skjønner jeg. Takk skal du ha! Skal bare bli vant til slike blødninger eller bytte prevensjon.

Skrevet

Slurv med pillen kan føre til mellomblødninger. Mer sannsynlig at det er det enn at du er gravid ☺

Skrevet

Slurv med pillen kan føre til mellomblødninger. Mer sannsynlig at det er det enn at du er gravid ☺

ja jeg skjønner det ☺️ Men det har aldri skjedd før! Får man slike mensplager eller graviditetssymptomer ved mellomblødninger og?

Skrevet

ja jeg skjønner det ☺️ Men det har aldri skjedd før! Får man slike mensplager eller graviditetssymptomer ved mellomblødninger og?

Ja, ved sykluskrøll kan man få alle mulig slags symptomer. Men hvis du er så usikker som du høres ut her, anbefaler jeg å ta en test når du kan☺

Skrevet

Cerazette skal faktisk taes til samme tidspunkt hver dag, hvis ikke har den ikke full effekt!

Anonymkode: 156db...ea1

• Liker 1
Skrevet

Cerazette skal faktisk taes til samme tidspunkt hver dag, hvis ikke har den ikke full effekt!

ja det vet jeg, men har slurva. Min egen feil! Har du hørt om noen som er blitt gravide på cerazette? Akkurat nå har jeg smerter i magen og er så slapp. Vurderer test imorgen men det er nok for tidlig

Skrevet

Jeg ble gravid på cerazette! I mitt tilfellet gikk jeg på antibiotika, noe som har svekket effekten av pillene.

Skrevet

Jeg ble gravid på cerazette! I mitt tilfellet gikk jeg på antibiotika, noe som har svekket effekten av pillene.

okei! Jeg gikk på flagyl (metronidazol) samtidig som jeg begynte på pillene, på grunn av infeksjon. Fikk derimot ingen bivirkninger av antibiotikaen som svekket effekten. Nå ble jeg usikker igjen! Har andre dagen med en del blødning nå. 

Skrevet

Et kjapt søk på Google viser at uregelmessig menstruasjon er vanlig på cerazette. Dette fordi de er østrogenfrie og dermed ikke regulerer den. Men heller gir uregelmessige, sparsomme eller fraværende menstruasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...