Gå til innhold

sliter med å få i meg 2000 kalorier hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal ligge på 2000 kalorier dagen for å gå ned i vekt. Er mann 21 år og 183cm høy. Jeg spiser sundt, men det er ikke bestandig lett å få i seg 2000 kalorier om dagen. Akkurat nå er jeg på 1555 kalorier. Skal jeg hive i meg en boks med cottage cheese og litt frukt da eller nå til kveldsmat? tar bare halveboksen eventuelt og er fortsatt ikke nok kalorier i det. litt frukt oppå så får jeg kost meg litt også! må jo ikke være nøyaktig nært 2000 kalorier heller :) har ikke trent i dag så. Jeg unnet meg en usunn sukkerholdig drikke på hvertfall 250 kalorier istad og det pleier jeg ikke å gjøre, det blir nesten vanskelig å få i seg enda mer kalorier uten den drikken om dagen...

Anonymkode: 8dd20...efd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikke sulter deg, og lever på minimalt med kalorier, ser jeg ikke det store problemet med å ikke være oppe på 2000 til dagen. 

Det hender sikkert innimellom at du unner deg litt ekstra, f.eks en litt mer usunn lørdagsmiddag, et kakestykke, litt godteri osv, så I løpet av hele uka er du kanskje ikke så langt unna et snitt på 2000 til dagen.

Anonymkode: 58fe4...fc0

• Liker 3
Skrevet

Vil tro det er ganske dumt å helle i seg sukker bare for å fylle på kaloribehovet.
Prøv heller å få i deg mer kaloritette matvarer utover dagen, sånn som nøtter, avocado, smoothie, ''fullfett'' meieriprodukter osv. Mellommåltider er også gull dersom du ikke får nok kalorier fra hovedmåltidene.  

For å få mer kalorier i cottage cheese går det jo an å toppe den med frukt og en opphakkede nøtter for eksempel :) 

Skrevet

Du skriver jo ingenting om hva du spiser ellers. Hvorfor bare halve boksen om du sliter med kcal? Spis hele da vel.

Gjest SykkelJenny
Skrevet

Spis noen mandler på kvelden hvis du har problemer med å fylle opp kalorikvoten.

Skrevet

Vanskelig å gi råd når vi ikke vet noe om din bakgrunn. Er du bare usikker pga manglende kunnskap, eller har du (slitt med) spiseforstyrrelse?

Skrevet

Vanskelig å gi råd når vi ikke vet noe om din bakgrunn. Er du bare usikker pga manglende kunnskap, eller har du (slitt med) spiseforstyrrelse?

Litt usikker pga manglende kunnskap kanskje. Noen dager så er det ikke lett å få i seg 2000 kalorier med sunn og næringsrik mat. Noen dager må man prioritere og spise mindre for ikke å gå over. Har kun gjort dette siden tirsdag. Høres det greit ut for en mann på 21 år og 183cm, som er 110kg tung. Jeg synes jeg har for mye fett på kroppen og jeg kan ikke la det fortsette sånn. Jeg skal trene styrke hvertfall 3 ganger i uken. Jeg har trent en del tidligere og har erfaring. Det er 20 måneder siden jeg sluttet å trene og da veide jeg 95kg og var fornøyd. Nå må jeg komme meg inn i rutinen igjen og jeg ønsker virkelig å føle meg mye mer vell med kroppen min.

Skrevet

Jeg vil faktisk anbefale deg å øke enda mer, f.eks 2500kcal. På bakgrunn av at du er ung, mann og skal trene 3 ganger i uka. Jobb/studier?  Og ikke tenke at dette er en diett men noe som er en varig endring 😄👍

om du sliter med å spise nok, så må du planlegge. Dropp lett produkter, spis nøtter, avokado, drikk melk og spis brød.  Spis skikkelige måltider ikke bare litt her og der 😉

Dette klarer du fint 😊

Skrevet

Litt usikker pga manglende kunnskap kanskje. Noen dager så er det ikke lett å få i seg 2000 kalorier med sunn og næringsrik mat. Noen dager må man prioritere og spise mindre for ikke å gå over. Har kun gjort dette siden tirsdag. Høres det greit ut for en mann på 21 år og 183cm, som er 110kg tung. Jeg synes jeg har for mye fett på kroppen og jeg kan ikke la det fortsette sånn. Jeg skal trene styrke hvertfall 3 ganger i uken. Jeg har trent en del tidligere og har erfaring. Det er 20 måneder siden jeg sluttet å trene og da veide jeg 95kg og var fornøyd. Nå må jeg komme meg inn i rutinen igjen og jeg ønsker virkelig å føle meg mye mer vell med kroppen min.

Først vil jeg istemme Jiffis forslag om at du legger deg på et høyere kaloriinntak. Når jeg sjekker "BMR-kalkulator" får jeg at ditt estimerte kaloribehov for å gjøre ingenting ligger på omtrent 2300. Dette bør du aldri gå under over lengre perioder, kroppen din trenger så mye for å ikke slite, og det er vanskelig (les: umulig) å la være å "sprekke" om du spiser for lite. BMR er ingen absolutt grense, men det er en grei tommelfingerregel.

Hvis du har overspist mindre næringsrik mat over en periode, vil du gjerne føle deg veldig mye mettere på færre kalorier om du plutselig spiser mye sunnere. Siden tirsdag er ikke mange dagene, og dette vil gå seg til snart. Du kan gjøre overgangen lettere ved å ikke gjøre så store endringer om gangen. Husk at du skal leve med disse endringene lenge, først skal du ha energiunderskudd for å komme ned i vekt, så skal du finne en balanse for resten av livet. De er viktig å få i seg nok av all næringen man trenger, men alt du spiser behøver ikke ha "sunt"-merkelapp. Og om du går over noen dager og under noen andre, så jevner det seg ut. Spis det du liker, samtidig som du passer på å få i deg litt av hvert av forskjellig mat hver dag, så vil du lettere kunne holde deg til et passe kaloriinntak, samtidig som du er opplagt og har krefter til å trene.

• Liker 1
Skrevet

Først vil jeg istemme Jiffis forslag om at du legger deg på et høyere kaloriinntak. Når jeg sjekker "BMR-kalkulator" får jeg at ditt estimerte kaloribehov for å gjøre ingenting ligger på omtrent 2300. Dette bør du aldri gå under over lengre perioder, kroppen din trenger så mye for å ikke slite, og det er vanskelig (les: umulig) å la være å "sprekke" om du spiser for lite. BMR er ingen absolutt grense, men det er en grei tommelfingerregel.

Hvis du har overspist mindre næringsrik mat over en periode, vil du gjerne føle deg veldig mye mettere på færre kalorier om du plutselig spiser mye sunnere. Siden tirsdag er ikke mange dagene, og dette vil gå seg til snart. Du kan gjøre overgangen lettere ved å ikke gjøre så store endringer om gangen. Husk at du skal leve med disse endringene lenge, først skal du ha energiunderskudd for å komme ned i vekt, så skal du finne en balanse for resten av livet. De er viktig å få i seg nok av all næringen man trenger, men alt du spiser behøver ikke ha "sunt"-merkelapp. Og om du går over noen dager og under noen andre, så jevner det seg ut. Spis det du liker, samtidig som du passer på å få i deg litt av hvert av forskjellig mat hver dag, så vil du lettere kunne holde deg til et passe kaloriinntak, samtidig som du er opplagt og har krefter til å trene.

Ja, jeg er flink til å spise. Skal nok få mer orden etterhvert. Men ifølge Lifesum Appen skal jeg ha i meg 2000 kalorier om dagen, men jeg har sjekket andre steder og da får jeg opp 2300-2400 kalorier, så jeg vet jeg kan gå ltt ove. Hvis jeg går under så gjør det ikke noe så lenge det ikke er trening eller aktivitet den dagen. For tiden jobber jeg hvor jeg må løfte tungt innimellom. Jeg føler meg allerede mye bedre med å spise renere mat selv om det noen ganger har blitt litt energidrikke, men det må jeg slutte med siden jeg kan få i meg bedre næring for de kaloriene. Jeg er forferdelig glad i egg, grønnsaker, frukt og strimlet svinekjøtt. Nesten alt jeg spiser nå er mye sunnere uansett, selv om jeg spiser ris eller pasta fordi jeg har pleid å spise pommes frites, hamburger/kebab til loff med nugatti ofte i ukedagene. Heldighvis er jeg ingen godteri elsker. Jeg vil heller si mitt "godteri inntak" er red bull`s og div energi drikker. Nå er jeg klar for en treningsøkt som jeg har utsatt fordi jeg tok i litt for mye første gang og ble utrolig støl osv. Skal kjøre mye roligere og lettere fremover.

Skrevet

Det er bra at du tenker over hva du putter i deg, og at du merker at forskjellig mat/drikke påvirker ditt humør/overskudd forskjellig. Bare vær forsiktig med tanker om "ren" mat, det er den nye benevnelsen på ja/nei-mat, en altfor lettvint og lite nyttig kategorisering av enkeltmatvarer som "riktig" eller "feil" mat. Det fører fort til stempling som "ond" eller "god". Dette ligner veldig på tro og overtro (hva er det motsatte av "ren"?) og kan lett bikke over til forstyrrede ideer om hva man kan spise og ikke. Mange mennesker sliter med dette, og jeg synes jeg kan se enkelte hint i den retningen i dine innlegg, det er derfor jeg nevner det. Google gjerne "ortoreksi". 

Skrevet

Spis 100 gram nøtter. Allerede der har du over 600 kalorier

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...