Gå til innhold

Kviser, vasker jeg huden for mye??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en gutt på snart 21år.. Har problemer med kviser og prøvd mye rart. 

Jeg fikk en skade i ansiktet som førte til mye bakterier der og dermed startet jeg å vaske ansiktet med såpe og vann. Etterhvert blei huden tørr, men ingen forhøyet talgproduksjon

Det funket en liten periode, men ikke lenge. Dermed gikk jeg til innkjøp av en ansiktsrens i håp om at dette skulle hjelpe. Dette hjalp en liten periode ( brukte ikke fuktighetskrem ) jeg vasket ansiktet morgen, midt på dagen, og etter jobb ca kl 17:00

Dette gjorde jeg hver dag, og brukte ikke fuktighetskrem...

Dette hjalp jo og fungerte frem til jeg brått begynte å få komedoner... Dermed gikk jeg til innkjøp av en scrub og tenkte nåå skal jeg få bukt på denne kviseaffæren.. Nå hadde jeg begynt å bruke fuktighetskrem på tørre områder ( svært få ) ! Vichy normaderm om det har noe betydning.. 

Dette ble ikke noe bedre, heller verre.. Dermed gikk jeg til legen min og han skreiv ut resept på både skinoren og tetralysal( antibiotika ) Så da var renserutinen gjort mere komplisert.. 

Da brukte jeg Deep cleanser i ansiktet, dermed skinoren etterpå, og skrub tre - fire ganger i uken, og vasket ansiktet ca 4 ganger daglig.. Nå brukte jeg ingen krem da jeg trodde skinoren holdt..

Når dette ikke hjalp, og talgproduksjonen ble veldig høy bestilte jeg meg dermalogica produkter og begynte å bruke dette. Dette består da av Ultra calming cleanser, active moist( veldig god fuktighetskrem uten oljer og mye fukt), hydrating mask ( fuktighetsmaske ) samt skrub 1-2 ganger i uken. 

Begynner å ser fremgang, men har fortsatt veldig høy talgproduksjon, vasker fortsatt ansiktet 3-4 ganger daglig... ( på grunn av at jeg føler meg så blank i huden ) All denne vaskingen har tatt ca 1 år før jeg fikk veldig høy talgproduksjon, 

Konklusjon: Jeg vasker ansiktet alt for mye og bør forholde meg til 2 ganger daglig( morgen og kveld )? 

Sånn forresten, så sleit jeg ikke med kviser nesten før, je hadde noen få og vasket som regel huden med rent vann og den forholdt seg fornøyd, slet ikke med at jeg blei fet eller veldig blank i pannen

Håper på serriøse svar og håper på at noen kan hjelpe meg. 

Mvh desperat gutt..😓

Anonymkode: 2a00c...39a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg og bruker Dermalogica og faktisk nøyaktig samme ansiktsrens og fuktighetskrem som du. Active moist og ultracalming cleanser. Å vaske huden så mye er unødvendig. Det holder med en til to ganger om dagen. Vaske ansiktet om kvelden med ultracalming cleanser. Her kan du variere med skumrensen fra dermalogica som jeg i farten ikke husker navnet på. Og påføre fuktighetskrem etterpå. Gjerne varm den opp i hendene mens du klapper den inn i huden. Om morgenen ville jeg ha strøket over huden med en toner. Ultracalming toner og påført litt fuktighetskrem hvis du er veldig tørr. Dropp peeling! Less is more.
Sink er bra for huden.

Ser du ikke bedring innen noen uker ville jeg ha dratt til hudlege. Drikk vann, og ikke overdriv med kaffe/te pga tørt klima og det kan tørke ut huden ytterligere.

Anonymkode: d3997...65e

Skrevet

hei og takk for svar, har nå per dags dato innsett at jeg burde rense huden mer sjeldent. Får se ossen dette går og gi det litt mere tid. Vaske huden morgenen, og på kvelden, eller etter jobb. Så får huden (jobbe litt selv?) grunnen til at jeg peeler huden er for å bli kvitt hudormene.. Eller hjelper det ikke? 

Skrevet

Skjønner deg kjempegodt! Jeg peelet huden med en varm vaskeklut da jeg var yngre for å få vekk flassing. 
Det hjalp selvfølgelig ikke, selv om det virket som det funket der og da. Førte bare til en mer uttørret hud. 
Huden må ikke peeles hver uke selv om det er deilig. Jeg gjør det kun når jeg er hos hudpleier to ganger i året.
Jeg tenker at huden kan fikse i mye selv hvis man bare gir den tid og ro til det. 

Prøv å bare vask huden med vann (men pass på temperaturen, Varmt vann tørker ut huden og kan gjøre den sensitiv) om morgenen og klapp inn litt fuktighetskrem. Jeg bruker clear matte spf 15 om våren/sommeren på dagtid. Og evt hvis jeg skal på skitur i sola om vinteren. Den er oljefri som active moist, men har solfaktor. 

Om kvelden renser du huden med ultracalming cleanser. Men ha lette sirkelbevegelser når du renser. Friksjon=sensitivitet. 
Du kan gjerne massere en gang i uken, men vær lett på hånden. :-)

Skrevet

Takk for gode tips! Skal jeg ikke massere inn fuktighetskremen, som man gjør i hendene mener du? Jeg gjør så og si dette hver dag, kan det være bedre og klappe det på huden og la det trekke inn selv? Etter bruk av ultracalming cleanser ☺️

Skrevet

Først varmer du opp fuktighetskremen i hendene. Akkurat spm du skulle ha varmet opo hendene hvis de var kalde. Så klapper du kremen inn i hendene. Varmen fra hendene vil gjøre det lettere for kremen å trekke inn i ansiktet.

Skrevet

Nok en gang takk for gode svar, har aldri hatt så mye problemer med dette, så regner med at svaret er at det har blitt for mye vasking av huden, og med for sterke ting som har ødelagt balansen i huden. Har strippet huden helt for egne oljer slik at den overproduserer for å hjelpe seg selv, får prøve dette litt fremover nå. Begynner endelig å se litt lys! Takk 

Skrevet

Bare hyggelig!!

Her har du helt rett. Dette ordner seg. Ha tålmodiget og følg disse rådene. Jeg presiserer at jeg ikke er noen hudlege men dette har fungert for meg. 

Blir det ikke bedre så dra til hudlegen. 

Skrevet

Har lest veldig mye på dette, så etter som jeg kan forstå er dette det eneste logiske svaret på det! Bra det har fungert for deg! Håper det fungerer for meg også( krysser fingrene ) 🙊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...