AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #1 Skrevet 5. november 2015 Kan noen forklare meg forskjellen på å ta en 5-årig master i Rettsvitenskap ved et universitet, i forhold til en 3-åring bachelor i Juss som man kan ta med mange høgskoler? Kan man gå videre på master om man først tar bachelor? Eller er det to helt forskjellige utdanninger? Og hva kan man eventuelt bruke "bare" en bachelor i juss til? :-) Anonymkode: d21e0...b2d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #2 Skrevet 5. november 2015 Jeg lurer egentlig også på forskjellen i bachelor i psykologi og master. Trodde egentlig man måtte ha master... Også var det noen som sa at jeg ikke kan ta bachelor ved en høgskole, også ta master ved universitetet. Er det rett? - TS Anonymkode: d21e0...b2d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #3 Skrevet 5. november 2015 Jeg lurer egentlig også på forskjellen i bachelor i psykologi og master. Trodde egentlig man måtte ha master... Også var det noen som sa at jeg ikke kan ta bachelor ved en høgskole, også ta master ved universitetet. Er det rett? - TSAnonymkode: d21e0...b2dprofesjonsstudiet mente jeg selvfølgelig her.. bachelor/master vs profesjonsstudiet.hva kan jeg eventuelt gjøre med bare en bachelor eller master?- TS Anonymkode: d21e0...b2d
melly666 Skrevet 5. november 2015 #4 Skrevet 5. november 2015 Etter en 5-årig master blir du jurist og har mulighet til å bli advokat. Etter bachelor har du ingenting annet enn juridisk kunnskap. Det er så klart ulike bedrifter som ønsker seg varierende grader av juridisk kunnskap, men du får nok ikke gulljobben og må nok lete godt for å få noe annet enn "kontormedarbeider" i en eller annen grad.Dine muligheter for å gå videre avhenger av skolen. Det er ulik kvalitet i læringen og fagene, så det vurderes individuelt.Noen av høyskolene har utdanningen sin forhåndsgodkjent av universitetene , slik at du er garantert at faget teller i master utdanningen. Du slipper da å ta fag/år dobbet. Det har selvsagt kun betydning hvis du klarer å komme deg inn på masteren.Bergen har åpnet opp for et visst antall bachelorplasser. I oslo og tromsø må du søke deg inn med vgskarakterene på lik linje med alle første års studenter. I oslo fungerer det slik at du begynner rett på fjerde året hvis fagene er godkjent, i tromsø må du vente til ditt kull begynner i 4 (altså tre år hvor du ikke får gått på skole).
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #5 Skrevet 5. november 2015 Etter en 5-årig master blir du jurist og har mulighet til å bli advokat. Etter bachelor har du ingenting annet enn juridisk kunnskap. Det er så klart ulike bedrifter som ønsker seg varierende grader av juridisk kunnskap, men du får nok ikke gulljobben og må nok lete godt for å få noe annet enn "kontormedarbeider" i en eller annen grad.Dine muligheter for å gå videre avhenger av skolen. Det er ulik kvalitet i læringen og fagene, så det vurderes individuelt.Noen av høyskolene har utdanningen sin forhåndsgodkjent av universitetene , slik at du er garantert at faget teller i master utdanningen. Du slipper da å ta fag/år dobbet. Det har selvsagt kun betydning hvis du klarer å komme deg inn på masteren.Bergen har åpnet opp for et visst antall bachelorplasser. I oslo og tromsø må du søke deg inn med vgskarakterene på lik linje med alle første års studenter. I oslo fungerer det slik at du begynner rett på fjerde året hvis fagene er godkjent, i tromsø må du vente til ditt kull begynner i 4 (altså tre år hvor du ikke får gått på skole).Så om jeg går 3 år på bachelor også kommer meg inn på master i for eksempel Bergen, sitter jeg igjen med det samme som en som har tatt en 5-årig master? :-) Anonymkode: d21e0...b2d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #6 Skrevet 5. november 2015 Så om jeg går 3 år på bachelor også kommer meg inn på master i for eksempel Bergen, sitter jeg igjen med det samme som en som har tatt en 5-årig master? :-)Anonymkode: d21e0...b2dEtter 3 år på bachelor, kan du søke på master i for eksempel Bergen. Men du er ikke garantert å få studieplass. Det er veldig vanskelig å søke seg inn på master fra bachelor i juss pga de plassene på 5årig rettsvitenskap som oftest er fulle.Les her: http://www.dn.no/talent/2015/04/13/1825/Utdannelse/advarer-mot-snarvei-til-jusstudiet Anonymkode: 16bbe...853
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #7 Skrevet 6. november 2015 Om du har mulighet, velg masteren med en gang og spar deg selv for masse stress. Tromsø har foreløbig inntaksstopp på de høyere avdelinger og jeg tror de kommer til å ha det en stund pga store kull. Du har dermed kun Oslo og Bergen igjen og du konkurrerer med veldig mange andre bachelorstudenter. Anonymkode: 2990d...7b5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #8 Skrevet 6. november 2015 I Bergen vurderer de å slutte med å ta inn bachelorstudenter. Frem til nå har det vært en prøveordning. Jeg vil helt klart anbefale deg å søke profesjon! Anonymkode: d5b12...6db
melly666 Skrevet 6. november 2015 #9 Skrevet 6. november 2015 Så om jeg går 3 år på bachelor også kommer meg inn på master i for eksempel Bergen, sitter jeg igjen med det samme som en som har tatt en 5-årig master? :-)Anonymkode: d21e0...b2dKun hvis du har tatt på riktig skole. UiB har på hjemmesiden sin en oversikt over hvilke fag fra hvilke skoler som vil bli godkjent. Best å studere den nøye for å sørge for at du tar bacheloren på riktig sted. Jeg vet HiL er forhåndsgodkjent både i Bergen og i Oslo, men det er også det eneste jeg vet (sitter på mobil og får ikke fjernet den dumme smileyen)
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #10 Skrevet 6. november 2015 I Bergen vurderer de å slutte med å ta inn bachelorstudenter. Frem til nå har det vært en prøveordning. Jeg vil helt klart anbefale deg å søke profesjon! Anonymkode: d5b12...6dbJeg har ikke hørt om dette selv, men ville bare legge til at dersom de velger å roe ned inntaket pga dårligere arbeidsmarket, er inntak av bachelorstudenter på de to siste årene det første som kuttes. Anonymkode: d453a...64d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #11 Skrevet 6. november 2015 I Bergen vurderer de å slutte med å ta inn bachelorstudenter. Frem til nå har det vært en prøveordning. Jeg vil helt klart anbefale deg å søke profesjon! Anonymkode: d5b12...6dbDe vil fortsatt prioritere egne studenter. Så da kommer det jo helt an på hvor mange plasser det vil åpnes for for eksterne studenter. Tipper det ikke blir så mange.Juss og rettsvitenskap er det samme. Men bachelor og master i juss/rettsvitenskap er absolutt IKKE det samme. Med en bachelorgrad kommer du ingen vei. Du kan sammenligne det med å kun gå halvveis i legestudiet. Du kan ikke jobbe som lege da. Og heller ikke sykepleier (krever autorisasjon). Så du sitter i realiteten igjen uten utdannelse. Det er tragisk at så mange bachelorgrader i juss har blitt opprettet, og enda mer tragisk at det ikke gis god nok informasjon om at utdannelsen ikke kan brukes til en dritt. Anonymkode: f69e6...490 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #12 Skrevet 6. november 2015 De vil fortsatt prioritere egne studenter. Så da kommer det jo helt an på hvor mange plasser det vil åpnes for for eksterne studenter. Tipper det ikke blir så mange.Juss og rettsvitenskap er det samme. Men bachelor og master i juss/rettsvitenskap er absolutt IKKE det samme. Med en bachelorgrad kommer du ingen vei. Du kan sammenligne det med å kun gå halvveis i legestudiet. Du kan ikke jobbe som lege da. Og heller ikke sykepleier (krever autorisasjon). Så du sitter i realiteten igjen uten utdannelse. Det er tragisk at så mange bachelorgrader i juss har blitt opprettet, og enda mer tragisk at det ikke gis god nok informasjon om at utdannelsen ikke kan brukes til en dritt.Anonymkode: f69e6...490Tror jeg satser rett mot masteren da :-)!! Takk for svar. Det er absolutt noe som bør informeres om. Inntrykket jeg hadde fått var at det er bare å ta bachelor også null stress å gå videre med master. Anonymkode: d21e0...b2d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #13 Skrevet 6. november 2015 Tror jeg satser rett mot masteren da :-)!! Takk for svar. Det er absolutt noe som bør informeres om. Inntrykket jeg hadde fått var at det er bare å ta bachelor også null stress å gå videre med master.Anonymkode: d21e0...b2dDet informeres om det. I tillegg er det logisk. Hvorfor skulle det være lett å ta omveien om bachelor, når inntakskravene rett på masteren er høye? Anonymkode: d453a...64d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #14 Skrevet 7. november 2015 Det informeres om det. I tillegg er det logisk. Hvorfor skulle det være lett å ta omveien om bachelor, når inntakskravene rett på masteren er høye?Anonymkode: d453a...64dDet er ikke så lett for 19-20 åringer å forstå alt det der. Vi ble fortalt at alle universiteter er forpliktet til å "godta" bachelor fra andre sstudieteder, så om vi hadde bachelorgrad så var det mulig å gå videre på UiO eller UiB. Ingen sa noe om at det er snakk om kanskje 20 ledige plasser eller noe. Heldigvis bestemte jeg meg for at jeg orket ikke det sjansespillet og tok opp fag for å komme inn på masteren. I tillegg så er det flere som tenker at en bachelor i juss må jo ha en viss verdi. For eksempel så kan man ta bachelor i økonomi og så bygge på med master. Vet ikke om de tenker at de for eksempel kan jobbe som advokatfullmektig, men aldri kan bli advokat, eller noe..Det var faktisk en annen tråd her for noen måneder siden der det var noen som lurte på hva man kunne jobbe som med kun første året (første avdeling) med juss fra UiO. Personen tok første året som privatist og fikk undervisning gjennom en privatskole. Og trodde virkelig at det kunne gi personen en juridisk jobb, "for ellers hadde jo de ikke tilbydd utdannelsen" (man kan kun ta første avdeling som privatist ved UiO, ønsker man å gå videre så MÅ man få studierett og komme inn via samordna opptak. Men ja; man kan ikke forvente at ungdommer alltid skal klare å finne ut av/forstå dette selv. Det er innviklet. Anonymkode: f69e6...490 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #15 Skrevet 7. november 2015 Det er ikke så lett for 19-20 åringer å forstå alt det der. Vi ble fortalt at alle universiteter er forpliktet til å "godta" bachelor fra andre sstudieteder, så om vi hadde bachelorgrad så var det mulig å gå videre på UiO eller UiB. Ingen sa noe om at det er snakk om kanskje 20 ledige plasser eller noe. Heldigvis bestemte jeg meg for at jeg orket ikke det sjansespillet og tok opp fag for å komme inn på masteren. I tillegg så er det flere som tenker at en bachelor i juss må jo ha en viss verdi. For eksempel så kan man ta bachelor i økonomi og så bygge på med master. Vet ikke om de tenker at de for eksempel kan jobbe som advokatfullmektig, men aldri kan bli advokat, eller noe..Det var faktisk en annen tråd her for noen måneder siden der det var noen som lurte på hva man kunne jobbe som med kun første året (første avdeling) med juss fra UiO. Personen tok første året som privatist og fikk undervisning gjennom en privatskole. Og trodde virkelig at det kunne gi personen en juridisk jobb, "for ellers hadde jo de ikke tilbydd utdannelsen" (man kan kun ta første avdeling som privatist ved UiO, ønsker man å gå videre så MÅ man få studierett og komme inn via samordna opptak. Men ja; man kan ikke forvente at ungdommer alltid skal klare å finne ut av/forstå dette selv. Det er innviklet.Anonymkode: f69e6...490Nja, jeg synes ikke noe synd på de som har tatt en bachelor, og som ikke kommer seg videre på en master. Virkelig. Kreves kun et lite søk på Google før en ser at det ikke er så lett å komme seg videre. Uansett om de er ca. 19 når de begynner er dette noe som de fleste bør skjønne. Anonymkode: d453a...64d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå