AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #1 Skrevet 5. november 2015 Dette spiser jeg vanligvis utenom middag:Havregrøt med lettmelk og nøtterFrokostblanding med lettmelk og bananbiterSmoothie med diverse bær, yoghurt en kvart avokado og etpar ts olivenolje eller kokosoljeBrødskive med enten ost, egg, kjøttpålegg, guakumole, pluss evt grønnsakerSnacks: Yoghurt, nøtter, noe grønnsaker, eple, og noen ganger i uka usunt snopDrikker så å si bare vann, kaffe, melk og saft, spiser helt vanlige, oftest rimelig sunne middager med grønnsaker.Tror dere dette kan anses som for mye fett, iforhold til helsen? Anonymkode: 194a7...d2b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #2 Skrevet 5. november 2015 Jeg tar forresten en spiseskje tran hver dag jeg ikke har spist fisk til middag også. Anonymkode: 194a7...d2b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #3 Skrevet 5. november 2015 Husk at egg er fett. Hvorfor bruker du fett på yoghurten med avokado? Det blir fett på fett. Anonymkode: cc318...552
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #4 Skrevet 5. november 2015 Ost inneholder foresten også utrolig mye fett. Anonymkode: cc318...552
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #5 Skrevet 5. november 2015 Spiser jo fett med vilje fordi det er veldig viktig og bra for helsa, men lurer jo bare på om dette er i overkant eller bra. Yoghurtene jeg spiser inneholder forøvrig ikke mye fett, maks 2,3%. Spiser vel ett egg om dagen i gjennomsnitt iløpet av en uke, noen uker mindre enn dette. Anonymkode: 194a7...d2b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #6 Skrevet 5. november 2015 Med tanke på helse så var dette for lite fett og for mye karbohydrater. Det er karbohydratene du skal passe deg for, ikke det naturlige fettet. Jeg håper også du holder deg unna ødelagt fett som margarin og matoljer. Jeg spiser 75-80% fett og jeg spiser ikke for mye fett. Anonymkode: 183c5...7e8 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #7 Skrevet 5. november 2015 Med tanke på helse så var dette for lite fett og for mye karbohydrater. Det er karbohydratene du skal passe deg for, ikke det naturlige fettet. Jeg håper også du holder deg unna ødelagt fett som margarin og matoljer. Jeg spiser 75-80% fett og jeg spiser ikke for mye fett. Anonymkode: 183c5...7e8Det hørtes veldig mye ut, hva spiser du iløpet av en vanlig dag for å komme opp i den mengden? Nei, er ikke ekstrem eller hysterisk på noen måte, spiser bare det jeg vil kalle normalt sunt. Anonymkode: 194a7...d2b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #8 Skrevet 5. november 2015 Det hørtes veldig mye ut, hva spiser du iløpet av en vanlig dag for å komme opp i den mengden? Nei, er ikke ekstrem eller hysterisk på noen måte, spiser bare det jeg vil kalle normalt sunt. Anonymkode: 194a7...d2bJeg vet at det høres mye ut, men det er lett å komme opp i de mengdene når man spiser naturlig mat og holder seg unna de store karbohydratkildene. Jeg spiser kjøtt, innmat, fisk, sjømat, egg, grønnsaker, fete meieriprodukter, nøtter, frø. En vanlig dag kan være (ca mengder):Frokost: Omelett laget av 3 egg, 3 ss kremfløte, 15g rød paprika, 20g purre, 3 oliven, 2 ss fetaost. Stekt i 1 ss smørMiddag: Taco av 200g kjøttdeig stekt i 2 ss smør (og selvblandet tacokrydder uten sukker), 4 ss creme fraiche, 4 ss tacosaus, 1 dl gulost, 1 avocado, 1 tomat, 1/4 løk, noen blader rapidsalat, 1/4 agurk, 1/4 paprika. Det hørtes vel ikke så ekstremt ut? Det ble det 1895 kcal. 78% fett, 4% karbohydrat og 18% protein. Og masse vitaminer og mineraler. Anonymkode: 183c5...7e8 3
grrwaffmjau Skrevet 5. november 2015 #9 Skrevet 5. november 2015 Med tanke på helse så var dette for lite fett og for mye karbohydrater. Det er karbohydratene du skal passe deg for, ikke det naturlige fettet. Jeg håper også du holder deg unna ødelagt fett som margarin og matoljer. Jeg spiser 75-80% fett og jeg spiser ikke for mye fett. Anonymkode: 183c5...7e8Hvorfor skal hun passe seg for karbohydrater? 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #10 Skrevet 5. november 2015 Hvorfor skal hun passe seg for karbohydrater?Kort fortalt: karbohydrater = sukker. Alle karbohydrater blir til sukker i kroppen. Komplekse karbohydrater er bare lange kjeder med sukkermolekyler. Anonymkode: 183c5...7e8 4
Berit Skrevet 5. november 2015 #11 Skrevet 5. november 2015 Dette spiser jeg vanligvis utenom middag:Havregrøt med lettmelk og nøtterFrokostblanding med lettmelk og bananbiterSmoothie med diverse bær, yoghurt en kvart avokado og etpar ts olivenolje eller kokosoljeBrødskive med enten ost, egg, kjøttpålegg, guakumole, pluss evt grønnsakerSnacks: Yoghurt, nøtter, noe grønnsaker, eple, og noen ganger i uka usunt snopDrikker så å si bare vann, kaffe, melk og saft, spiser helt vanlige, oftest rimelig sunne middager med grønnsaker.Tror dere dette kan anses som for mye fett, iforhold til helsen? Anonymkode: 194a7...d2bNei 2
Pringle Skrevet 6. november 2015 #12 Skrevet 6. november 2015 Fettinntaket har relativt lite å si for helsen, isolert sett - det som er viktig er at du har en balanse, og det betyr at du ikke får for lite av noen næringsstoffer, inkludert fett, og verken for mange eller for få kalorier. Det meste av vanlig tradisjonell mat er helt OK, så lenge du spiser variert. Spis det du liker.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #13 Skrevet 10. november 2015 Takk for svar! Var det jeg trodde, men var noen som påstod at jeg spiste altfor mye fettrik mat, så ble brått litt usikkerTS Anonymkode: 194a7...d2b
Blod Skrevet 10. november 2015 #14 Skrevet 10. november 2015 Kort fortalt: karbohydrater = sukker. Alle karbohydrater blir til sukker i kroppen. Komplekse karbohydrater er bare lange kjeder med sukkermolekyler.Anonymkode: 183c5...7e8Karbohydrater er da ikke farlig når du spiser det naturlig. I frukt feks, karbohydratene brytes ned på en annen måte når det inntas med fibrene i frukten, enn om man bruker sukker ol alene... 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #15 Skrevet 11. november 2015 Kort fortalt: karbohydrater = sukker. Alle karbohydrater blir til sukker i kroppen. Komplekse karbohydrater er bare lange kjeder med sukkermolekyler.Anonymkode: 183c5...7e8Dette er et litt morsomt argument, fordi fett og proteiner blir også omdannet til glukose (sukker) dersom det inntas i for stor mengde, eller dersom det er lite sukker tilgjengelig for energi.Det er jo dette hele LCHF-filosofien går ut på, at kroppen lettere nyttiggjør seg tilført glukose gjennom karbohydrater, enn når den må lage den selv av fett. Anonymkode: 2dfcd...2f6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #16 Skrevet 11. november 2015 Dette er et litt morsomt argument, fordi fett og proteiner blir også omdannet til glukose (sukker) dersom det inntas i for stor mengde, eller dersom det er lite sukker tilgjengelig for energi.Det er jo dette hele LCHF-filosofien går ut på, at kroppen lettere nyttiggjør seg tilført glukose gjennom karbohydrater, enn når den må lage den selv av fett.Anonymkode: 2dfcd...2f6Hvorfor er det morsomt argument? Nei, fett blir aldri omdannet til glukose dersom det inntas i for stor mengde. En del av proteinene blir til glukose, men aldri fett. Og mengden protein som blir til glukose er veldig lav i forhold til karbohydrater, Senere (etter fordøyelse) blir fett og proteiner omdannet til glukose ved behov og i de mengdene man trenger. Og så er det interessant at vi har mange hormoner som kan øke blodsukkeret ved behov, og kun ett som kan senke blodsukkeret ved behov. Det høres unektelig ut som at det er mer naturlig for kroppen å måtte øke blosukkeret enn å senke det. Anonymkode: 183c5...7e8 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #17 Skrevet 11. november 2015 Karbohydrater er da ikke farlig når du spiser det naturlig. I frukt feks, karbohydratene brytes ned på en annen måte når det inntas med fibrene i frukten, enn om man bruker sukker ol alene... Farlig? Nei. Ugunstig? Ja. Anonymkode: 183c5...7e8 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #18 Skrevet 12. november 2015 Hvorfor er det morsomt argument? Nei, fett blir aldri omdannet til glukose dersom det inntas i for stor mengde. En del av proteinene blir til glukose, men aldri fett. Og mengden protein som blir til glukose er veldig lav i forhold til karbohydrater, Senere (etter fordøyelse) blir fett og proteiner omdannet til glukose ved behov og i de mengdene man trenger. Og så er det interessant at vi har mange hormoner som kan øke blodsukkeret ved behov, og kun ett som kan senke blodsukkeret ved behov. Det høres unektelig ut som at det er mer naturlig for kroppen å måtte øke blosukkeret enn å senke det.Anonymkode: 183c5...7e8"Karbohydrater=sukker og er derfor fy-fy"-agrumentet er morsomt, alle den tid det samme også skjer med proteiner og fett. Ved LCHF må fettt og proteiner nødvendigvis omdannes til glukose for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg energien.Kroppen behøver glukose (sukker) for energi, forskjellen mellom en person på LCHF, og en person på "grovkarbo" eller andre kosthold, ligger i hvor store mengder glukose man tilfører gjennom kostholdet (karbohydrater), og hvor store mengder glukose kroppen selv må omdanne fra andre næringskilder (fett og proteiner). Anonymkode: 2dfcd...2f6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #19 Skrevet 12. november 2015 "Karbohydrater=sukker og er derfor fy-fy"-agrumentet er morsomt, alle den tid det samme også skjer med proteiner og fett. Ved LCHF må fettt og proteiner nødvendigvis omdannes til glukose for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg energien.Kroppen behøver glukose (sukker) for energi, forskjellen mellom en person på LCHF, og en person på "grovkarbo" eller andre kosthold, ligger i hvor store mengder glukose man tilfører gjennom kostholdet (karbohydrater), og hvor store mengder glukose kroppen selv må omdanne fra andre næringskilder (fett og proteiner). Anonymkode: 2dfcd...2f6Noe av det blir til sukker, men i de mengdene man trenger og når man trenger det. Ikke en foss etter måltid uansett om man trenger det eller ikke. Bare prøv sammenligne blodsukkermålinger på lavkarbo og høykarbo. Høyt blodsukker er ikke sunt. Det trodde jeg alle var enige om. Normalt blodsukker er ca 5 gram sukker (altså karbohydrater) fordelt på 5 liter blod. 5 gram. Det er ca en teskje. Hvordan tror du det går når folk gjerne spiser 50-100 gram karbohydrater i ett måltid? La oss ta ett tenkt eksempel. Kroppen trenger å holde en temperatur på ca 37 grader. Kroppen kan øke temperaturen og den kan senke temperaturen etter behov. Vi er avhengig av at temperaturen ligger ca rundt der for god helse. Vi tåler bare noen grader opp eller ned før vi har et problem. La oss tenke oss at å spise karbohydrater øker kroppstemperaturen etter måltidet. Hvis man da etter hvert måltid fikk en temperatur på 41 grader... Det går en gang i blant, men skjer dette gang etter gang etter gang så er det absolutt ikke bra for kroppen. Kroppen blir etter hvert dårligere og dårligere på å regulere varmen. Den overkompenserer og du ender med kroppstemperatur på 34 grader, du spiser litt karbohydrater slik at du blir litt varmere igjen. Helsepersonell ender derfor med å anbefale alle å spise lite og ofte slik at kroppstemperaturen ikke forandrer seg for mye, men heller ligger jevnt på rundt 39 grader. Flere ender opp med kroppstemperaturreguleringssykdom og får fortsatt beskjed om å spise mye karbohydrater og spise lite og ofte og regulere kroppstemperaturen med medisiner i stedet. Da hadde det jo vært bedre å spise mat som ikke påvirker kroppstemperaturen og lar kroppen ta seg av den naturlige reguleringen og produsere varme når det trengs og senke varmen når det trengs. Vi er alle enige om at kroppen må produsere varme og senke varme. Men vi vil ha varmen når vi trenger den, ikke etter hvert måltid. Eller hva? Samme gjelder blodsukker. Vi trenger et visst nivå, men dette klarer kroppen å produsere selv Anonymkode: 183c5...7e8 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #20 Skrevet 13. november 2015 Gud så lei jeg er av disse lavkarbofolka med karboskrekk og fettforheligelse som kommer inn i hver eneste tråd om kosthold og misjonerer verre enn en predikant i baptistkirka! Jeg synes kostholdet ditt ser greit ut jeg ts Og så lenge du trives, vekten er stabil, du har energi og ikke føler sult så har du funnet din vei og ditt kosthold Anonymkode: 4cad3...a5c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå