Gå til innhold

Distanse og antall økter (jogging)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jogger 4-5 ganger i uka, kontinuerlig arbeidsperiode (hater intervaller så det er uaktuelt, uansett hvor mye "bedre" det er). Varierer distansen fra økt til økt etter hvor god tid jeg har, men det blir alt fra 5-8 km. Jogger aldri over 8 km, bruker ca. 45-50 min på det. 

Men er det bedre om jeg feks. kutter ned til 3 økter i uka, og jogger en økt på feks. 10 km, og to litt kortere økter? Har ikke noe mål med treningen (kun overskudd, holde meg i form, holde vekta), men føler meg litt "dårlig" når flere i rundt meg jogger 10-12 km, mens jeg selv aldri jogger over 8. 

Vil det utgjøre noen forskjell i "helheten" om jeg jogger 5 kortere økter eller 3 økter der én er lang og to er kortere? Det blir jo ca. det samme til sammen over tid, men vil jeg feks. kunne få noen kroppslige endringer om jeg begynner å jogge ei langøkt en gang i blant? 

Anonymkode: 3895e...344

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Nei. Det spiller ikke noen rolle på det kroppslige. Du brenner antall kcal per km uansett. 

Skrevet

Som det blir sagt her - ikke hvis målet kun er å brenne kalorier. Ønsker du å løpe lenger og fortere derimot er det viktig å variere litt. Men leste et sted at sprintere trener 80% rolige langturer! Ta denne info med en klype salt, men det er i hvert fall viktig med km. i beina. Selv liker jeg å variere. Har god tid til langtur i helgene, men det ofte passer bedre med en kort intervalløkt på mølle i ukedagene. Tror kroppen liker variasjon.

Anonymkode: faa93...399

Skrevet

Jeg jogger 4-5 ganger i uka, kontinuerlig arbeidsperiode (hater intervaller så det er uaktuelt, uansett hvor mye "bedre" det er). Varierer distansen fra økt til økt etter hvor god tid jeg har, men det blir alt fra 5-8 km. Jogger aldri over 8 km, bruker ca. 45-50 min på det. 

Men er det bedre om jeg feks. kutter ned til 3 økter i uka, og jogger en økt på feks. 10 km, og to litt kortere økter? Har ikke noe mål med treningen (kun overskudd, holde meg i form, holde vekta), men føler meg litt "dårlig" når flere i rundt meg jogger 10-12 km, mens jeg selv aldri jogger over 8. 

Vil det utgjøre noen forskjell i "helheten" om jeg jogger 5 kortere økter eller 3 økter der én er lang og to er kortere? Det blir jo ca. det samme til sammen over tid, men vil jeg feks. kunne få noen kroppslige endringer om jeg begynner å jogge ei langøkt en gang i blant? 

hvilken fart pleier du å jogge i? Jeg gjør akkurat det samme som deg nemlig :) og føler også litt på at alle andre løper lengre eller fortere enn meg. Men jeg klarer ikke få til mer hvis jeg skal klare alt det andre som må gjøres i hverdagen. 

Skrevet

hvilken fart pleier du å jogge i? Jeg gjør akkurat det samme som deg nemlig :) og føler også litt på at alle andre løper lengre eller fortere enn meg. Men jeg klarer ikke få til mer hvis jeg skal klare alt det andre som må gjøres i hverdagen. 

Når jeg jogger ute (det jeg gjør oftest) aner jeg ikke hvilken fart jeg ligger i, men i sånn "greit tempo", slik at jeg jogger en rundt på 6 km på ca. 30 minutter, eller en rundt på 8 km på ca. 45-50 minutter. 

Jogger jeg på mølle jogger jeg på alt fra 9 til 11 :) Ligger mest på rundt 9,8-10,3. Har 2-3 % stigning på mølla. Jogger i samme fart uansett hvor langt jeg jogger. Kjører liksom ikke på hardere selv om jeg har en kortere økt (som man tydeligvis bør gjøre…). 

Kunne sikkert pushet meg mer for å kjenne blodsmaken og syre i beina, men jeg liker ikke sånn hardtrening. Liker heller å glede meg til trening, og la det være noe lystbetont. Men får liksom den følelsen som du også får, at alle løper lengre og fortere enn meg, og at jeg derfor bare driver unødvendig lapskaustrening. 

Hva med deg, hvilken fart jogger du i? :) 

Skrevet

Som det blir sagt her - ikke hvis målet kun er å brenne kalorier. Ønsker du å løpe lenger og fortere derimot er det viktig å variere litt. Men leste et sted at sprintere trener 80% rolige langturer! Ta denne info med en klype salt, men det er i hvert fall viktig med km. i beina. Selv liker jeg å variere. Har god tid til langtur i helgene, men det ofte passer bedre med en kort intervalløkt på mølle i ukedagene. Tror kroppen liker variasjon.

Som sagt så har jeg ikke noe mål om å jogge så og så fort :) Jogger heller ikke intervaller, pleier å jogge med samme fart uansett hvor lang økta er. Altså, jeg kjører feks. ikke på hardere selv om jeg skal ha en kortere økt enn jeg hadde sist. 

Skrevet

Hvis hverdagen er travel, så er jo intervaller og bakkeløp effektivt. Lange rolige økter kan du ta når du har ekstra tid. Ekstra lang tur 1-2 ganger i mnd. Da vil dere etterhvert kunne løpe lenger og forbrenne mer hvis det er målet. 

TS - 6 km på 30 min er ganske bra fart. Jeg er sikker på at du kan løpe langt hvis du roer tempoet to hakk.

Skrevet

Hvis hverdagen er travel, så er jo intervaller og bakkeløp effektivt. Lange rolige økter kan du ta når du har ekstra tid. Ekstra lang tur 1-2 ganger i mnd. Da vil dere etterhvert kunne løpe lenger og forbrenne mer hvis det er målet. 

TS - 6 km på 30 min er ganske bra fart. Jeg er sikker på at du kan løpe langt hvis du roer tempoet to hakk.

Jeg vet jo at jeg kan løpe lengre om jeg vil, men det er ikke problemstillingen. Les hovedinnlegget, så ser du hva jeg spør om :) 

Skrevet

Om du ikke har noen spesielle mål annet enn å holde deg i form og forbrenne noen kalorier vil jeg anbefale deg å løpe akkurat så langt og så raskt du vil. Det er mye viktigere at du liker det du holder på med enn at du løper i en viss hastighet, et visst antall økter eller en viss lengde.

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke har noen spesielle mål annet enn å holde deg i form og forbrenne noen kalorier vil jeg anbefale deg å løpe akkurat så langt og så raskt du vil. Det er mye viktigere at du liker det du holder på med enn at du løper i en viss hastighet, et visst antall økter eller en viss lengde.

Det er jo det jeg også tenker :) Så dersom det ikke vil utgjøre noen forskjell på feks. formen og vekta sånn generelt, så vil jeg ikke begynne med harde blodøkter eller laaaange økter bare fordi andre gjør det. For meg er det viktig at trening er lystbetnont, hvis ikke klarer jeg ikke å trene regelmessig. Liker også å variere mellom jogging, styrketrening og gruppetimer. Vil jeg på en 45-minutters gruppetime en dag, så jogger jeg kanskje "bare" 3 km før timen, og ersatter de siste 4 km med gruppetime istedet, fordi det er nettopp det jeg har lyst til den dagen. Synes det blir for dumt å tvinge seg selv til å trene på en spesiell måte, når man ikke har noe mål eller en konkurranse etc. å trene mot. 

Skrevet

To stikkord som er nevnt i innleggene over, kan du omfavne: Variasjon og lystbetont. En kort daglig økt er over tid mer verdifull enn en lang prestisjeøkt, som stjeler så mye motivasjon og tid fra andre gjøremål (som det blir stress å ta igjen) at det blir lett å finne unnskyldninger for å la være å jogge, neste gang.

Det er egentlig marginalt, men tenker du kardio er det best med mindre og hyppige økter. Du liker ikke ordet intervall, men ved kardiotrening er dette det mest effektive. Det betyr ikke at du må begå ytterpunkter som å spurte og så stå musestille. Du behøver heller ikke veksle mellom å jogge og gå. Det holder at du jogger opp ei bakke, og får hjertet til å jobbe, og siden kan du "hvile" litt ved å senke tempo eller jogge ned bakke, og gjenvinne pusten. Målet er å bli skikkelig andpusten flere ganger i løpet av økten. Distansen har her ingen betydning.

Tenker du forbrenning derimot, er det en fordel med en lengre distanse. Som nevnt er dette marginalt, men om jeg skal forklare det litt enkelt og flåsete så tar det rundt en halvtime før du har tømt sukkerlageret i blodet, og begynner å omdanne flesk til drivstoff. (Hvis ikke det skvulper energidrikk i magesekken, som tilfører blodet nytt sukker). Du tjener lite på å slanke deg med jogging, fordi det gir så liten uttelling i forhold til redusert kaloriinntak og sunnere matvaner. Er bedre å slutte å se på vekta, men heller løfte på den i stedet. Ut med vekt, inn med målebånd. En oppnår hurtigere visuelt resultat av å stramme opp muskulaturen.

Variasjon er det beste. Bryte med rutinen og mønsteret av og til. Korte turer på travle dager, langtur når livet tillater det. Helst i terreng, så en slipper asfaltslitasje. Fjell- og skogsti tvinger deg til å bruke flere muskler, noe som er godt for både forbrenning og balanse, og reduserer risiko for slitasjeplager fra dårlig ergonomi.

• Liker 1
Skrevet

To stikkord som er nevnt i innleggene over, kan du omfavne: Variasjon og lystbetont. En kort daglig økt er over tid mer verdifull enn en lang prestisjeøkt, som stjeler så mye motivasjon og tid fra andre gjøremål (som det blir stress å ta igjen) at det blir lett å finne unnskyldninger for å la være å jogge, neste gang.

Det er egentlig marginalt, men tenker du kardio er det best med mindre og hyppige økter. Du liker ikke ordet intervall, men ved kardiotrening er dette det mest effektive. Det betyr ikke at du må begå ytterpunkter som å spurte og så stå musestille. Du behøver heller ikke veksle mellom å jogge og gå. Det holder at du jogger opp ei bakke, og får hjertet til å jobbe, og siden kan du "hvile" litt ved å senke tempo eller jogge ned bakke, og gjenvinne pusten. Målet er å bli skikkelig andpusten flere ganger i løpet av økten. Distansen har her ingen betydning.

Tenker du forbrenning derimot, er det en fordel med en lengre distanse. Som nevnt er dette marginalt, men om jeg skal forklare det litt enkelt og flåsete så tar det rundt en halvtime før du har tømt sukkerlageret i blodet, og begynner å omdanne flesk til drivstoff. (Hvis ikke det skvulper energidrikk i magesekken, som tilfører blodet nytt sukker). Du tjener lite på å slanke deg med jogging, fordi det gir så liten uttelling i forhold til redusert kaloriinntak og sunnere matvaner. Er bedre å slutte å se på vekta, men heller løfte på den i stedet. Ut med vekt, inn med målebånd. En oppnår hurtigere visuelt resultat av å stramme opp muskulaturen.

Variasjon er det beste. Bryte med rutinen og mønsteret av og til. Korte turer på travle dager, langtur når livet tillater det. Helst i terreng, så en slipper asfaltslitasje. Fjell- og skogsti tvinger deg til å bruke flere muskler, noe som er godt for både forbrenning og balanse, og reduserer risiko for slitasjeplager fra dårlig ergonomi.

Jeg varierer jo litt fart underveis. Har jeg en "god dag" prøver jeg feks. å løpe i godt tempo opp bakker når jeg løper ute. Når jeg løper på mølle veksler jeg alltid hastighet, men har aldri på så fort at det blir sånn typisk intervalltrening. Men hender at jeg feks. underveis bestemmer meg for å klare å løpe de neste 3 minuttene på 11 (som er ganske høyt tempo for meg), og så roer ned igjen etter det. I tillegg endrer jeg stigning, slik at møllejoggingen ikke blir alt for ulik "naturlig jogging" ute. Men vil ikke kalle det intervaller for det… Ser jo alle som løper kjempefort i sekunder/minutter, og svetter så mølla er klissvåt og kaver seg rundt etter økta fordi de er så sliten. Kan umulig tenke meg at man kan orke særlig mange slike økter i løpet av en uke. 

Skrevet

Bare fordi du ser noen andre gjøre noe, betyr det ikke at de gjør det rett. :tongue:

Leste en plass at maks nytteeffekt av anstrengelse (kardio) er når du yter 75-90% av maks kapasitet en håndfull ganger i løpet av en økt. Nytten av de siste ti prosentene er marginal.

Skrevet

Drev aktivt med løping tidligere (800m/1500m), og kan si meg enig i mye som står her. Personlig likte jeg best turer rundt 8 km selv, og vil anslå jeg hadde 6 økter av ca denne lengden i uka. Det viktigste er jo at man ikke synes det er kjedelig, for da begynner man fort å droppe økter :)

Når det kommer til forskjell mellom si 3 økter med en 10+ km tur og 5 økter med kortere turer vil det nok være minimalt(sett at man totalt sett løper like langt). Vil tro det er best med 5 økter når det kommer til forbrenning. Ja du forbrenner like mye når du løper, men det blir flere perioder med restitusjon med 5 økter, der kaloriforbrenningen vil være høyere enn når du ikke trener. Dog, dette er nok ikke snakk om mye. Fordelen med lengre, færre økter vil nok være at du blir "seigere" (rett og slett bedre til å løpe lengre turer). Kort oppsummert: minimale forskjeller, og jeg ville gjort det du liker best.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...