Gå til innhold

Mark i rompa

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en 19 år gammel jente som har oppdaget at jeg har mark i rompa og har akkurat bestilt sånn kur mot det fra apoteket (turte ikke å kjøpe i butikken, hadde blitt jævlig flaut). Men spørsmålet mitt er; hvordan har jeg klart å fått det? Jeg er nøye med hygiene, skifter på senga to ganger i uken, ingen barn i huset.. Noen ideer? 

Anonymkode: 7bc43...78f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh æsj da....

Du kan ha fått det i deg på mange måter...
F.eks. kanskje du har spist frukt uten å skylle det først? -Kan være barnehender som har tatt på frukten, dermed har ett egg blitt igjen..
Eller du har vært i kontakt med noen som har det?
Ny seksuell partner?-Kan hende den personen har mark og dermed smittet deg.
Kan være at du har vært på besøk hos noen. Egg kan leve uten vert i opptil 2 uker!

Skrevet

Åh æsj da....

Du kan ha fått det i deg på mange måter...
F.eks. kanskje du har spist frukt uten å skylle det først? -Kan være barnehender som har tatt på frukten, dermed har ett egg blitt igjen..
Eller du har vært i kontakt med noen som har det?
Ny seksuell partner?-Kan hende den personen har mark og dermed smittet deg.
Kan være at du har vært på besøk hos noen. Egg kan leve uten vert i opptil 2 uker!

Kan det smitte fra dyr(hund) til menneske? 

Skrevet

Kan det smitte fra dyr(hund) til menneske? 

Det vet jeg faktisk ikke.
Spørs kanskje hvilken type mark det er :)
Barnemark/småmark, er bare smittsom mellom mennesker, siden dyr ikke har den type mark. Vel, noen med mark kan jo ha klappet hunden og hunden får da egg på pelsen, som igjen føres over til deg..

Har du vært hos lege og fått beskjed hva du må du gjøre? :)
Legen kan kanskje fortelle mer om hvordan mark smitter og hva man bør være obs på :)

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke.Spørs kanskje hvilken type mark det er :)
Barnemark/småmark, er bare smittsom mellom mennesker, siden dyr ikke har den type mark. Vel, noen med mark kan jo ha klappet hunden og hunden får da egg på pelsen, som igjen føres over til deg..

Har du vært hos lege og fått beskjed hva du må du gjøre? :)
Legen kan kanskje fortelle mer om hvordan mark smitter og hva man bør være obs på :)

Hmm, hun blir stadig klappet av barna borti barnhagen her, så kan være det. Men kun jeg i huset som har fått det, skikkelig irriterende. 

Har ikke vært hos legen (tør ikke), men har bestilt sånne piller fra apoteket, så prøver med det først. Bare lurer så inderlig på hvor de har kommet fra.. 

Skrevet

Mark kan smitte fra dyr til mennesker ja. Stor andel dyr har også innvollsorm,, så det er stor sjanse for å bli smittet om man ofte har kontakt med dyr og ikke vasker hendene etterpå. Det andre er gjennom mat. Kommer an på hva slags orm du har, men du kan ha fått den gjennom mat som ikke har vært gjennomstekt eller frukt og grønt som har vært for dårlig vasket. 

Anonymkode: 565c4...6df

Skrevet

Husk også å skift på sengetøy og kokvask det hver dag fremover og være nøye på håndhygienen. Du må ta kuren to ganger så du er sikker på at du får tatt larvene som fortsatt ligger i eggene og som ikke blir tatt ved første kur. 

Skrevet

Mark kan smitte fra dyr til mennesker ja. Stor andel dyr har også innvollsorm,, så det er stor sjanse for å bli smittet om man ofte har kontakt med dyr og ikke vasker hendene etterpå. Det andre er gjennom mat. Kommer an på hva slags orm du har, men du kan ha fått den gjennom mat som ikke har vært gjennomstekt eller frukt og grønt som har vært for dårlig vasket. 

Så barnemark kan smitte fra dyr til menneske? Er det ikke litt rart at bare jeg har fått det? Sengetøy er på kokvask nå, og neglene klipt! 

Skrevet

Barnemark smitter ikke fra dyr til mennesker, men både spolorm og bendelorm kan smitte. Tviler på at det er noe annet enn barnemark ts har. :)

Skrevet

Barnemark smitter ikke fra dyr til mennesker, men både spolorm og bendelorm kan smitte. Tviler på at det er noe annet enn barnemark ts har. :)

De er på rundt 1-2cm og hvite. Det er vel barnemark så vidt jeg har forstått? 

Skrevet

Kanskje du finner en god løsning i denne tråden? :klo:

Anonymkode: 68f6c...0cc

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spør hvordan du fant ut at du hadde det?

Skrevet

De er på rundt 1-2cm og hvite. Det er vel barnemark så vidt jeg har forstått? 

Tror du har forstått helt rett ;)

Skrevet

Har det i rompa, ikke skjeden. De er flere og små, ikke en lang. 

Skrevet

Fyyy....
Åååh...Jeg hater den tråden...! :spy:

Skrevet

Kan jeg spør hvordan du fant ut at du hadde det?

Klødde veldig der bak og var ubehagelig, så tok litt dopapir inni rompa for å se, og på papiret var det en del hvite, levende mark... 

Skrevet

Nei, vær så snill da. Ikke er det markens bursdag, ei heller trengte jeg påminnelsen. Grøss og gru. 

Skrevet

Noen flere tanker?? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...