Gå til innhold

Hvordan reagere på angrep av medelev

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min som vanligvis er en rolig, grei og sjenert gutt har en gang tidligere slått en klassekammerat fordi noen av de andre kule gutta i klassen oppfordret han til det. 

Bakgrunnen var at de andre tøffe gutta i klassen ofte driver å smådytter og tøffer seg ovenfor sønnen min, og han følte han måtte slå denne andre klassekammeraten for å ikke selv bli dyttet og hakket på. Og for å bli akseptert av de andre tøffe gutta

Sønnen min fikk selvfølgelig kjeft på skolen, og her hjemme hadde vi en lang prat om at han ikke måtte gjøre slemme ting fordi andre sier han må. Da kan han heller leke med noen andre, eller finne en lærer om han føler seg truet.

Han var veldig lei seg for det som hadde skjed, grein mye og ville ringe den andre gutten å si unnskyld. 

Nå noen uker seinere har det skjedd igjen. 

Så hvordan reagerer jeg når han kommer hjem i dag? Er hard, kjefter, tar fra han ipaden og sender han på rommet uten noe om og men, eller har han fått nok kjeft på skolen og trenger en skulder å gråte på her hjemme og få fortalt hva som hvirkelig ligger bak?

Han er absolutt ikke en bølle, men en liten forsiktig, sjenert og stortsett velloppdragen gutt

Anonymkode: f029f...6e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, han er en av bøllene. Ingen vil innse det om sønnen sin, men de fleste barn sier vel at de gjorde det fordi de ble oppfordret av andre. Hans oppførsel er gal, selv om han gjorde det for å redde sin egen skinn.

Nå er ikke sønnen din dårlig menneske, eller person. Høres ut som om han har mye samvittighet på gang, men det han gjorde er jo galt også, og han reagerer på det, noe som er naturlig. Jeg hadde faktisk bedt han holde seg unna hele gjengen, også hadde jeg tatt det opp med læreren. Hadde det vert meg så hadde jeg seriøst ringt til moren til de andre barna som var med på det. Ta det på alvor. Barnet ditt går gjennom noe utrolig vanskelig, og han trenger en voksen. Ikke vær en av de feige mødrene som viker unna.

Anonymkode: 17e08...5e9

• Liker 10
Skrevet

Jo, han er en av bøllene. Ingen vil innse det om sønnen sin, men de fleste barn sier vel at de gjorde det fordi de ble oppfordret av andre. Hans oppførsel er gal, selv om han gjorde det for å redde sin egen skinn.

Nå er ikke sønnen din dårlig menneske, eller person. Høres ut som om han har mye samvittighet på gang, men det han gjorde er jo galt også, og han reagerer på det, noe som er naturlig. Jeg hadde faktisk bedt han holde seg unna hele gjengen, også hadde jeg tatt det opp med læreren. Hadde det vert meg så hadde jeg seriøst ringt til moren til de andre barna som var med på det. Ta det på alvor. Barnet ditt går gjennom noe utrolig vanskelig, og han trenger en voksen. Ikke vær en av de feige mødrene som viker unna.

TS
Nei han er ikke en av de typiske bøllene på skolen. Han er den som alltid er presis, alltid gjør leksene, alltid venter på tur, alltid rekker opp hånden, og alltid gjør som han får beskjed om. Han er den som unngår konfrontasjoner og den som kommer hjem sjokkert å forteller med store øyne at det var noen på skolen som gikk helt over fotballbanen og bort til treet som det IKKE er lov å gå til, selv stod han igjen for det var jo ikke lov. 

Han er den som leker med alle, og inkluderer alle. 

Skrevet

TSNei han er ikke en av de typiske bøllene på skolen. Han er den som alltid er presis, alltid gjør leksene, alltid venter på tur, alltid rekker opp hånden, og alltid gjør som han får beskjed om. Han er den som unngår konfrontasjoner og den som kommer hjem sjokkert å forteller med store øyne at det var noen på skolen som gikk helt over fotballbanen og bort til treet som det IKKE er lov å gå til, selv stod han igjen for det var jo ikke lov. 

Når han gjentatte ganger slår andre elever så er han faktisk en av bøllene, selv om det er vanskelig for deg å innrømme det. Mødre som deg er ufattelig irriterende som ikke innser at englebarnet ikke er så englete av seg likevel.... engel med sot på vingene og glorien på snei..

Og ja, han bør få konsekvenser for oppførselen sin på skolen når han kommer hjem. Vold er totalt uakseptabelt og bør bli slått hardt ned på. "Gråte ut på skulderen til mor" og bli dullet med et ikke rette veien å gå. Han har jo gjort dette flere ganger, så lærte tydeligvis ingenting den første gangen... har han virkelig angret og vært lei seg så hadde han ikke utøvd vold flere ganger. 

Anonymkode: c67b2...e73

• Liker 10
Skrevet

Dette må det reageres voldsomt på. Det at sønnen din svarer et dytt med et slag betyr at han svarer vold med mer vold. Hvis denne tendensen ikke gjøres noe med kan ditt barn vokse opp til å bli en voldsmann.

Anonymkode: 2a7fb...59a

• Liker 3
Skrevet

TSNei han er ikke en av de typiske bøllene på skolen. Han er den som alltid er presis, alltid gjør leksene, alltid venter på tur, alltid rekker opp hånden, og alltid gjør som han får beskjed om. Han er den som unngår konfrontasjoner og den som kommer hjem sjokkert å forteller med store øyne at det var noen på skolen som gikk helt over fotballbanen og bort til treet som det IKKE er lov å gå til, selv stod han igjen for det var jo ikke lov. 

Hva så om han venter på tur og gjør lekser? ehhh..han slår jo fremdeles andre barn. Slutt å ta offerrollen og se barnet ditt!! den trenger en mor som er tilstedte og ikke en som gjemmer seg unna!! Les hele innlegget mitt på nytt. Det barnet ditt gjør ER galt, men han er vel god for det. Du har mulighet til å rette opp i negativ oppførsel, du som er moren, nå med engang!! 

Vær en mor.

• Liker 3
Skrevet

TS
Så jeg skal ikke prøve å komme til bunns i problemet? Bare straffe han ? 
Han er bare 6 år gammel og blir mobbet av denne guttejengen en uke, for så å være venner med dem neste uke.

Skrevet

TS
Han er bare 6 år gammel og blir mobbet av denne guttejengen en uke, for så å være venner med dem neste uke.

Det går an å gjøre begge deler, både gi konsekvens for den uakseptable handlingen og snakke med han i etterkant for å komme til bunns i problemet. 

Han er 6 år ja, og nettopp derfor bør du ta tak i dette før oppførselen hans eskalerer og han ender opp med å bli ei av de verste bøllene på skolen. Skremmende at han er så liten og allerede har begynt å slå medelever... tenk hvordan det blir når han blir større og sterkere. 

• Liker 8
Skrevet

Så hvordan reagerer jeg når han kommer hjem i dag? Er hard, kjefter, tar fra han ipaden og sender han på rommet uten noe om og men, eller har han fått nok kjeft på skolen og trenger en skulder å gråte på her hjemme og få fortalt hva som hvirkelig ligger bak?

Ville spurt om han kunne fortelle om hva som skjedde. Si at du vil høre hans versjon også. Fortelle at man ikke løser konflikter med vold. Spørre om hva som er vanskelig. Komme med alternative løsninger. 

Er det den samme gutten han har slått? Som mor ville jeg latt de to snakke sammen. Kan du ha et guttebesøk til sønnen din? 

TS

Du skal selvsagt komme til bunns i problemet. Jeg ville ikke straffet. Tror sønnen din har det vondt når han tyr til vold. Det er jo noe som gjør ham sint, noe som plager han. Ville spurt om sønnen din hadde forslag til noe som kunne være fint/hyggelig å gjøre sammen. Snakke om hva som kunne hjelpe. Samtisig si tydelig ifra om at vold ikke er akseptabelt og at det løser ingenting for verken en selv eller noen andre. Man må finne på andre løsninger.

Skrevet

Han trenger støtte i å stå i mot gruppepress.

Han virker jo som en følsom type, og veldig bra han ville ringe og si unnskyld og var lei seg for hva han hadde gjort. Men han er ikke sterk nok til å stå i mot gruppepress fra de andre guttene.

• Liker 4
Skrevet

Ville spurt om han kunne fortelle om hva som skjedde. Si at du vil høre hans versjon også. Fortelle at man ikke løser konflikter med vold. Spørre om hva som er vanskelig. Komme med alternative løsninger. Det var dette jeg gjorde sist. Det kom da frem at han var redd for de større guttene og at vist ikke han slo "Lars" så kom de til å slå sønnen min.

Sønnen min er også redd for å gå hjem fra skolen de dagene de tøffe gutta skal hjem samme klokkeslett.

Er det den samme gutten han har slått? Som mor ville jeg latt de to snakke sammen. Kan du ha et guttebesøk til sønnen din? 
Det er "Lars" som igjen har blitt slått ja. "Lars" er forresten bestevennen til sønnen min, og er ofte på overnatting og helge besøk.

Du skal selvsagt komme til bunns i problemet. Jeg ville ikke straffet. Tror sønnen din har det vondt når han tyr til vold. Det er jo noe som gjør ham sint, noe som plager han. Ville spurt om sønnen din hadde forslag til noe som kunne være fint/hyggelig å gjøre sammen. Snakke om hva som kunne hjelpe. Samtisig si tydelig ifra om at vold ikke er akseptabelt og at det løser ingenting for verken en selv eller noen andre. Man må finne på andre løsninger. 

Takk for et skikkelig svar :) Svarer inne i sitteringen din

Skrevet

Er du tøff så tar du med deg guttevalpen, reiser bort til offeret og lar han si unnskyld

• Liker 3
Skrevet

Det å straffe en guttunge for slik oppførsel er for meg mer voldelig enn det seksåringen selv har utført. Og de svarene du får her fra hysteriske anonyme kvinnfolk skal du bare overse, mener jeg.

Snakk med gutten din og ikke lag noen stor sak av dette. Og om jeg var faren, så hadde jeg selv tatt denne praten.

• Liker 2
Skrevet

Det å straffe en guttunge for slik oppførsel er for meg mer voldelig enn det seksåringen selv har utført. Og de svarene du får her fra hysteriske anonyme kvinnfolk skal du bare overse, mener jeg.

Snakk med gutten din og ikke lag noen stor sak av dette. Og om jeg var faren, så hadde jeg selv tatt denne praten.

Hvordan er det å fjerne guttens ipad for en dag f.eks som konsekvens for at han slo en annen elev voldelig???

• Liker 6
Skrevet

Hvordan er det å fjerne guttens ipad for en dag f.eks som konsekvens for at han slo en annen elev voldelig???

"ingen skal røre gullungen min!"

Og hvorfor ikke lage en sak ut av det hvis problemer ikke blir løst? maken til dørmatte av en far du er Mons. 

• Liker 4
Skrevet

Er du tøff så tar du med deg guttevalpen, reiser bort til offeret og lar han si unnskyld

TS
Guttevalpen og "Lars" bygger akkurat nå LEGO på SFO og er igjen bestisser

• Liker 1
Skrevet

Husk at han bare er 6 år. Man skulle tro han var 15 år og kriminell ifølge enkelte svar her. 

På ingen måte skal dette gå upåaktet hen, men å lage et slikt oppstyr som enkelte oppfordrer til her, det er bare tåpelig. 

TS, det er åpenbart at dette er et større problem her, ettersom det er en "skummel guttegjeng" som skremmer sønnen din til å begå slike handlinger. Ta det opp med skolen, ikke bare med sønnen din. Så må han gjøre opp med bestevennen sin og be om unnskyldning. Han kan risikere å miste bestevennen sin, gjør det gjerne klart for ham. 

• Liker 3
Skrevet

Tøff? Er ikke det en selvfølge?

• Liker 1
Skrevet

Er Ts sikker på at det var et voldelig slag? Hvis det ikke var det, ville jeg latt det gå.

Anonymkode: 2a7fb...59a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva med å ta tak i det virkelige problemet, altså den "tøffe guttegjengen"? Ta en prat med foreldrene til disse guttene, som faktisk er årsaken til at din sønn slo i utgangspunktet. Det han gjorde var ikke rett, men gruppepress er forferdelig vanskelig - spesielt for en 6-åring.

Ta tak i roten av problemet her, ikke sønnen din. Om disse guttene får fortsette, vil de også fortsette å plage sønnen din som vil resultere i at han også plager andre!

Endret av Ms.Sommerfugl
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...