AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #1 Skrevet 5. november 2015 Jeg holder på å rydde i klesskapet mitt,og det fikk virkelig opp øynene for hvor mye jeg faktisk kjøper. Ble litt kvalm av meg selv. Kjøper stort sett billige klær,og mye av det var ikke brukt eller nesten ikke brukt.Vanligvis gir jeg til Fretex eller Uff,men jeg har endel varme gensere og slikt som kanskje noen kan trenge. Er det noen organisasjoner som samler inn eller eventuelt noen norske jeg kan gi det til?Ja,og nå blir det shoppestopp på meg Anonymkode: 24827...b80 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #2 Skrevet 5. november 2015 http://rwtn.no/hvordan-kan-jeg-gi-bort-klaerlekerandre-ting/ Refugees Welcome to Norway kan kanskje ha bruk for det? Anonymkode: 09fd8...7bd 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #3 Skrevet 5. november 2015 Ja,det har de kanskje Skal spørre inne på min lokalgruppe,hvis det ikke står noe der fra før,når jeg får bli medlem om de trenger noe. Anonymkode: 24827...b80 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #4 Skrevet 5. november 2015 Gjør litt bakgrunnssjekk før du gir bort ting. Refugees welcome to Norway ville ikke jeg gitt til.http://forum.kvinneguiden.no/topic/968085-flyktninghjelp-kresne-på-hva-de-tar-imot/ Jeg gir brukte, fine ting til barnehjem, fengsler og rusmisbrukere i Øst-Europa og strikker også litt skjerf og luer som jeg sender med. Hvis du leter litt på nett finner du sikkert en organisasjon som tar imot i det området du bor. Vær forberedt på at de gjerne bet om noen kroner pr. sekk/eske for å dekke kostnaden med å frakte tingene, men det er ikke mye og det er vel anvendte penger synes jeg. Anonymkode: 70d01...620
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #5 Skrevet 5. november 2015 Gjør litt bakgrunnssjekk før du gir bort ting. Refugees welcome to Norway ville ikke jeg gitt til.http://forum.kvinneguiden.no/topic/968085-flyktninghjelp-kresne-på-hva-de-tar-imot/ Jeg gir brukte, fine ting til barnehjem, fengsler og rusmisbrukere i Øst-Europa og strikker også litt skjerf og luer som jeg sender med. Hvis du leter litt på nett finner du sikkert en organisasjon som tar imot i det området du bor. Vær forberedt på at de gjerne bet om noen kroner pr. sekk/eske for å dekke kostnaden med å frakte tingene, men det er ikke mye og det er vel anvendte penger synes jeg.Anonymkode: 70d01...620Ok,det er jo trist hvis det er slik. Flere av klærne er jo ikke nye,men ikke langt fra. Noe er litt brukt,men fortsatt fullt brukbart. Tipper mennesker som har vært på flukt ikke bryr seg om at alt ikke er nytt. De har vel ingenting utenom det de stod og gikk i de da de kom.Jeg skal sjekke litt og se om jeg finner noe Anonymkode: 24827...b80 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #6 Skrevet 5. november 2015 Det er så mange mennesker i Norge som lever på minstesats eller er lavtlønnet. Flere voksne og barn trenger klær, mat og sko, og barn ville blitt glad for noen leker. Det er ekstremt vanskelig og være fattig i Norge, og det er så mange som sliter økonomisk og trenger hjelp. Minstesatsen er under fattigdomsgrensen.Hjelp oss og hjelpe på Facebook hjelper vanskeligstilte i Norge. De er delt inn etter områder. Der kan en hjelpe med klær, mat, julegaver o.l til vanskeligstilte. Anonymkode: ff158...d61 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #7 Skrevet 5. november 2015 Ok,det er jo trist hvis det er slik. Flere av klærne er jo ikke nye,men ikke langt fra. Noe er litt brukt,men fortsatt fullt brukbart. Tipper mennesker som har vært på flukt ikke bryr seg om at alt ikke er nytt. De har vel ingenting utenom det de stod og gikk i de da de kom.Jeg skal sjekke litt og se om jeg finner noe Anonymkode: 24827...b80Håper du finner noen du kan stole på. Da jeg begynte å strikke dukker og luer, skjerf, sokker og andre småting jeg tror vil bli satt pris på brukte jeg mange timer på å lese om forskjellige organisasjoner for å være sikker på at jeg ga tingene til noen jeg kunne stole på. Det ligger timevis med arbeid og mye kjærlighet bak hver ting jeg lager, og jeg gir dem ikke vekk i en hvilken som helst organisasjon. Det er trist å tenke på hvor mange som utnytter folks giverglede.http://www.vg.no/forbruker/forbruker/selger-innsamlede-klaer-paa-internett/a/23408099/Jeg var dum nok til å gi vekk en sekk klær til en slik jukseorganisasjon tidligere, fordi jeg jo trodde at det ville bli gitt til fattige. Nå er jeg mer skeptisk, og saumfarer nettet etter informasjon både på godt og vondt før jeg sender ting avgårde. Fattighuset i Oslo stoler jeg heller ikke på etter å ha lest dette. http://rebeccaeugenie.blogg.no/1354922161_fattighuset_for_hvem.htmlJeg var selv innom torget en lørdag for mange år siden, og det bugnet av klær til salgs. "Så koselig!" tenkte naive, dumme meg, og kjøpte meg et par sko. Jeg ante jo ikke at klærne de solgte godt kan ha vært hentet i sekkevis fra fattighuset.Det er ikke det eneste stedet jeg i senere tid har lest denne påstanden. Anonymkode: 70d01...620
kanelsnurr Skrevet 6. november 2015 #8 Skrevet 6. november 2015 Hvordan stiller dere dere til loppemarked da? Neida, ingen vanskeligstilte får klærne, men de selges billigere enn hos fretex/uff (posesalg f.eks.). Det er jo ikke de med mest penger som tråler etter ok klær til en billig penge på loppemarked.Samtidig støtter man det lokale idrettslaget / korpset: Det at de kan drive uten alt for høy kontigent fra foreldre er jo absolutt viktig for at barn fra dårlig stilte familier skal få mulighet til å delta!!! 2
skruf Skrevet 6. november 2015 #9 Skrevet 6. november 2015 Jeg gir til et asylmottak som ikke er så langt unna her jeg bor. I tillegg så har jeg gitt til ei lokal gruppe som har innsamlingsaksjon av klær og utstyr til flyktningene som har kommet hit. Andre steder jeg har gitt bort klær og utstyr til er krisesenteret her i byen vår. Sjekk ut hva som finnes lokalt der du bor, det kan være veldig greit å hjelpe i lokalmiljøet også, at ikke alt går ut av landet og til større byer. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #10 Skrevet 6. november 2015 Jeg gir til den lokale bruktbutikken, som eies av en annen organisasjon enn de som er nevnt. Klærne sendes enten til Øst-Europa eller selges i butikken lokalt. Butikken gir beboerne på det lokale asylmottaket svært gode rabatter når de trenger klær og utstyr. Jeg har litt sansen for denne ordningen: asylantene får på denne måten selv bestemme hva de vil ha og bruke, mot å betale en liten sum for det. Jeg ser for meg at det handler litt om verdighet oppi det hele. Anonymkode: c7c09...6b6 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #11 Skrevet 6. november 2015 Hvordan stiller dere dere til loppemarked da? Neida, ingen vanskeligstilte får klærne, men de selges billigere enn hos fretex/uff (posesalg f.eks.). Det er jo ikke de med mest penger som tråler etter ok klær til en billig penge på loppemarked.Samtidig støtter man det lokale idrettslaget / korpset: Det at de kan drive uten alt for høy kontigent fra foreldre er jo absolutt viktig for at barn fra dårlig stilte familier skal få mulighet til å delta!!!Jeg gir aldri til loppemarked, av den enkle grunn at jeg ikke synes inntektene av salget går til noe jeg ville støttet. Hadde inntektene av salget gått til dyrevern eller til de fattige, hadde jeg gladelig gitt. Anonymkode: 6317b...816
kanelsnurr Skrevet 6. november 2015 #12 Skrevet 6. november 2015 Jeg gir aldri til loppemarked, av den enkle grunn at jeg ikke synes inntektene av salget går til noe jeg ville støttet. Hadde inntektene av salget gått til dyrevern eller til de fattige, hadde jeg gladelig gitt.Anonymkode: 6317b...816Og jeg ville aldri gitt til UFF. Vil heller at skolekorpset skal få den inntekten, enn at de skal havne i lomma på en eller annen høyt på strå i Tvind, som sitter på luksuseiendommer i Karibien og Mexico. Men det er vel greit at vi har hver våre kjepphester... 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #13 Skrevet 27. august 2019 Kirkens bymisjon har også containere Anonymkode: 8144d...a47
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #14 Skrevet 27. august 2019 På 6.11.2015 den 10.33, kanelsnurr skrev: Hvordan stiller dere dere til loppemarked da? Neida, ingen vanskeligstilte får klærne, men de selges billigere enn hos fretex/uff (posesalg f.eks.). Det er jo ikke de med mest penger som tråler etter ok klær til en billig penge på loppemarked. Samtidig støtter man det lokale idrettslaget / korpset: Det at de kan drive uten alt for høy kontigent fra foreldre er jo absolutt viktig for at barn fra dårlig stilte familier skal få mulighet til å delta!!! Jo, det er mange vanskeligstilte som får klær av diverse organisasjoner. Synes det er synd organisasjonene ikke er mer åpne rundt akkurat det. For det virker som at det er mange som tror at de vanskeligstilte ikke får noe som helst. Anonymkode: c5e83...6a0
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #15 Skrevet 27. august 2019 På 6.11.2015 den 11.53, AnonymBruker skrev: Jeg gir aldri til loppemarked, av den enkle grunn at jeg ikke synes inntektene av salget går til noe jeg ville støttet. Hadde inntektene av salget gått til dyrevern eller til de fattige, hadde jeg gladelig gitt. Anonymkode: 6317b...816 Du er i din fulle rett til å donere til den organisasjonen du ønsker, men dette synes jeg var korttenkt. Er du klar over hvor mange fattige barn som ikke kan være med på fritidsaktiviteter på grunn av kontingentkostnadene? I det korpset jeg var engasjert i i mange år kunne vi, takket være private donasjoner enten direkte eller via loppemarked, ha tilbud til de som behøvde ekstra individuell oppfølgning, og gi kontingentreduksjon/kontingentfritak til lavtlønte familier. I løpet av deårene jeg var i et korpset var dette det eneste tilbudet mange barn hadde, nettopp fordi vi kunne gi kontingentfritak. Det tilbudet ville de ikke hatt uten private bidrag. Jeg prøver ikke å få deg til å endre mening, men jeg ville bare si at du tar feil når du sier at det å donere til et loppemarked ikke kommer fattige til gode. Anonymkode: 964de...cbe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå