Gå til innhold

Solsikkrefrø: Hvor kommer de fra og er det spiselig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg har et spørsmål angående solsikkefrø. Hvor kommer de egentlig fra? Hvis de kommer fra solsikker, er de da spiselige? Har hørt at solsikker er giftige nemlig. Har en liten gutt på 3 år, kan det begynne å gro i magen hans hvis han spiser for mange?

Og dersom de er spiselige, hvor får man kjøpt de og hva ligger prisen på? Noen steder det er billigere enn andre?

Håper på kjapt svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at man kan få kreft av solsikker, det ligger litt i ordet "sol" som kan være skadelig i for store mengder

• Liker 1
Skrevet

Solsikker er ikke giftige. En blir heller ikke solskadet av å bruke dette. Solsikkefrø kommer fra solsikker og er ment å brukes i mat.

• Liker 1
Skrevet

Yep litt som "Jack og bønnestengelen". Bare at dette er virkeligheten. Og gror i magen. Supertrist.

• Liker 2
Skrevet

Solsikker er ikke giftige. En blir heller ikke solskadet av å bruke dette. Solsikkefrø kommer fra solsikker og er ment å brukes i mat.

Hvordan kan du være så sikker på dette? Og hva mener du med solskadet??

Skrevet

Yep litt som "Jack og bønnestengelen". Bare at dette er virkeligheten. Og gror i magen. Supertrist.

Seriøst? Hvordan merker man det? Bør ikke gutten min på 3 spise det da, eller gjelder det kun voksne?

Skrevet

Jeg har hørt at man kan få kreft av solsikker, det ligger litt i ordet "sol" som kan være skadelig i for store mengder

Takk for svar! Tror jeg bør holde meg unna! Men vet du hvor man får kjøpt det hvis jeg ombestemmer meg?

Skrevet

Hvordan kan du være så sikker på dette? Og hva mener du med solskadet??

Hvis disse frøene hadde vært giftige, hadde de ikke ligget i matseksjonene i butikken. Du får google litt da vet du...

• Liker 3
Skrevet

Hvis disse frøene hadde vært giftige, hadde de ikke ligget i matseksjonene i butikken. Du får google litt da vet du...

Man kan ikke google matseksjonene i butikken. Det er slike spørsmål dette forumet er til for. Alle kan ikke ha en doktorgrad i solsikkefrø, da vettu.

Skrevet

Man kan ikke google matseksjonene i butikken. Det er slike spørsmål dette forumet er til for. Alle kan ikke ha en doktorgrad i solsikkefrø, da vettu.

Hvorfor ligger bacon og annet type kjøtt i butikken da, når dette er giftg/kreftfremkallende?

Skrevet

Hvorfor ligger bacon og annet type kjøtt i butikken da, når dette er giftg/kreftfremkallende?

Nettopp!!

Skrevet

Takk for svar! Tror jeg bør holde meg unna! Men vet du hvor man får kjøpt det hvis jeg ombestemmer meg?

Men det er jo klart. Så farlige som de er, så er det bare politiet som har de. Spør på hittegodstavdelingen. De kan sikkert gi deg rett svar, og mengde.

Men tydeligvis kan barna bli en rotte om de spiser det: https://www.youtube.com/watch?v=VH2WDCrxf4Q

Om det gjelder bare jentebarn vet jeg ikke. Kanskje gutter blir mus?

• Liker 1
Skrevet

Var dette det beste du kom på? La oss heller snakke om sukker og salt. Alt handler om mengde. Og nei, kjøtt er verken giftig eller kreftfremkallende i passelige mengder i et ellers sunt kosthold til en person som beveger litt på seg x antall timer i uka.

Til TS: Beklager, men det virker som at du desverre er mindre begavet.

Anonymkode: 2c602...a57

• Liker 4
Skrevet

Farlig? Neisjda, du blir jo som en :sol: av å spise solsikkefrø. Det må da være soleklart? :Knegg: 

Anonymkode: a29c7...92e

• Liker 1
Skrevet

Var dette det beste du kom på? La oss heller snakke om sukker og salt. Alt handler om mengde. Og nei, kjøtt er verken giftig eller kreftfremkallende i passelige mengder i et ellers sunt kosthold til en person som beveger litt på seg x antall timer i uka.

Til TS: Beklager, men det virker som at du desverre er mindre begavet.

Hvem er TS? Og hvor mange timer i uka beveger du deg? Har hørt at man burde løpe 13,2 km per bit med kjøtt man spiser for å unngå å få kreft.

Skrevet

Solsikkefrø fra mathyllene i matbutikken er beregnet på spising. Solsikkefrø er ikke uvanlig å grove brød. Solsikkefrø til bespisning kommer fra der de lager mel og annen melmat bl.a. Møllerens. Har enda tilgode å høre om andre problemer enn økt tarmaktivitet på grunn av mye fiber i frøene. 

Anonymkode: 24d8b...192

• Liker 2
Skrevet

Åh jeeez, vårherre har mange å se over. 

• Liker 3
Skrevet

Hvem er TS? Og hvor mange timer i uka beveger du deg? Har hørt at man burde løpe 13,2 km per bit med kjøtt man spiser for å unngå å få kreft.

Dette er anekdotisk bevisførsel og dermed betyr det ingenting. Derimot er jeg svært interessert i hvordan "noen" har kommet frem til dette og statistikken bak. Kilde tas imot med takk.

• Liker 1
Skrevet

Ja, du må holde deg unna både vannmelonfrø og solsikkefrø, de vokser i magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...