AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #1 Del Skrevet 5. november 2015 Er det mulig å ha lungebetennelse uten å ha feber? Jeg har hostet fælt i over en uke, og har vondt i brystet når jeg hoster eller puster dypt, og føler meg lettere tungpustet og i dårlig forn.. Men har ingen feber, men er det fortsatt mulig at det er lungebetennelse? Anonymkode: 4a364...778 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 5. november 2015 #2 Del Skrevet 5. november 2015 Ja det er fullt mulig. Jeg hadde det for ca to år siden. Gikk og hangla lenge før jeg dro meg til legen og han konstanterte at det var en såkalt "stille lungebetennelse" (var det han kalte det). Jeg var kun litt sår i halsen og hadde ikke den fæle hosten som ellers har kommet ved lungebetennelsene jeg hadde før den tid. Ta en tur til legen - få legen til å lytte og ta litt prøver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #3 Del Skrevet 5. november 2015 Ja det er fullt mulig. Jeg hadde det for ca to år siden. Gikk og hangla lenge før jeg dro meg til legen og han konstanterte at det var en såkalt "stille lungebetennelse" (var det han kalte det). Jeg var kun litt sår i halsen og hadde ikke den fæle hosten som ellers har kommet ved lungebetennelsene jeg hadde før den tid. Ta en tur til legen - få legen til å lytte og ta litt prøver.Ja, jeg har tenkt litt på å ta meg en tur til legen.. Men syntes det er litt flaut å gå dit når jeg ikke har feber og klarer helt greit å henge med i hverdagen.. Er litt redd for at det skal være ingenting å bli sett på som hypokonder Anonymkode: 4a364...778 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 5. november 2015 #4 Del Skrevet 5. november 2015 Aldri nøl med å gå til legen om du kjenner at kroppen ikke henger med. Så ikke bekymre deg for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
N99 Skrevet 5. november 2015 #5 Del Skrevet 5. november 2015 (endret) . Endret 5. november 2015 av N99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #6 Del Skrevet 5. november 2015 Feber har vel ingenting med selve sykdommen å gjøre (uansett hva det er som vanligvis kommer med feber), feber er kroppen som kjemper mot evt betennelse/virus Så om du har dette uten feber så henger ikke kroppen helt med og du blir ikke like fort frisk som om du hadde feber.. Bra å ha feber når man er syk :D Anonymkode: f786d...458 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #7 Del Skrevet 5. november 2015 Har begynt å hoste opp litt grønnlig slim med noe som ser ut som blod eller rust, eller skorper.. Det er ikke knallgrønt men man ser at det er grønnlig når det er i en hvit vask. Kan dette være symptomer på lungebetennelse? Har forrsatt ikke feber men litt dårligere allmentilstand.. Anonymkode: 4a364...778 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hexenbiest Skrevet 5. november 2015 #8 Del Skrevet 5. november 2015 Har begynt å hoste opp litt grønnlig slim med noe som ser ut som blod eller rust, eller skorper.. Det er ikke knallgrønt men man ser at det er grønnlig når det er i en hvit vask. Kan dette være symptomer på lungebetennelse? Har forrsatt ikke feber men litt dårligere allmentilstand..Anonymkode: 4a364...778Høres sånn ut ja. Grønnlig slim er vel et klart tegn på betennelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #9 Del Skrevet 6. november 2015 Hei!Mener også at grønt slim tyder på betennelse/infeksjon, (er dog ikke helsepersonell).Jeg hadde en langvarig, bakteriell lungebetennelse for et par-tre år siden - uten feber. CRP'n min viste normale verdier hele veien - altså ingen vanlige infeksjonstegn.Jeg pleier ikke få feber ved sykdom/infeksjoner, det skjer svært sjeldent, og når det skjer er jeg svært syk selv om temperaturen bare er littegrann forhøyet.Faktisk var det på grunnlag av manglende feber at legene var i tvil om at jeg hadde lungebetennelse, ble bl.a diagnostisert med astma før jeg endelig fikk den riktige typen antibiotika mot de spesifikke bakteriene som hadde forårsaket betennelse hos meg. Det skal sies at det ikke var en vanlig lungebetennelse jeg hadde, altså forårsaket av bakterier som typisk finnes ved en sånn betennelse - (pneumokokker?!) - det var gule stafylokokker som hadde slått seg ned i mine lunger.Jeg ble syk/nedsatt almenntilstand rundt september måned, der jeg følte litt på nedsatt lungekapasitet - begynte så å hoste et par måneder etterpå - etter en måneds tid videre begynte det å komme opp mye kompakt, grønnlig slim når jeg hostet og sånn fortsatte det i 6 måneder før jeg fikk riktig antibiotika som var rettet spesifikt mot gule stafylokokker. Jeg gikk på kur i 3 måneder før jeg ble frisk.Fra jeg ble syk og frem til jeg startet på rett medisin ble det bl.a tatt 4 dyrkninger av ekspektoratet (det grønne slimet jeg hostet opp), som alle påviste gule stafylokokker, 4-5 prøver fra nese/bihuler som ikke viste noen ting (man kan bære gule stafylokokker i nese/svelg uten å være syk) - likevel var det altså helt usannsynlig at jeg skulle ha disse bakteriene i lungene pga dette er uvanlig og fordi jeg visstnok skulle hatt feber. Om jeg skulle hatt vedvarende feber i alle disse månedene jeg var syk så vet jeg ikke om jeg hadde taklet det! Først ved bronkoskopi der prøven av slimet ble tatt direkte fra lungene sånn at de ikke kunne bli "forurenset" av (de ikke-eksisterende) bakteriene i svelget, så gikk de nølende med på at jeg kumme ha gule stafylokokker i lungene likevel.. Fra det startet og frem til antibiotikan ble gitt meg så ble jeg gradvis dårligere, sov dårlig pga hoste og kunne ikke gå opp ei trapp eller ut i bilen på en vindfull dag uten å slite med pusten - dessuten tror jeg det kan være sånn at jo lengre man går med betennelsen jo lengre tid tar det å bli kvitt den. Så, kom deg til lege og få avklart hva som feiler/hva betennelsen skyldes, og få riktig behandling.Ikke gi deg før du får hjelp selv om man ifølge boka vanligvis har feber ved infeksjoner.Lever inn prøve av slimet du hoster opp og få det sendt inn til dyrkning sånn at det blir avklart nøyaktig hvilken bakterie det gjelder evt.Om det skulle vise seg at du har samme baterie som meg kan jeg skrive i tråden senere hvilken type antibiotika jeg selv fikk, (jeg googlet meg halvt ihjel for å finne det ut og ba om det selv, med henvisning til alskens retningslinjer om antibiotikabruk ved ulike typer infeksjoner/bakterier) LYKKE TIL OG GOD BEDRING!! Anonymkode: cdd03...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #10 Del Skrevet 7. november 2015 Tusen takk for svar! Har ikke vært hos lege enda men blir nok en tur. Mulig det er bare er bronkitt men tenker det er greit å sjekke siden jeg blir verre og verre for hver dag.. Anonymkode: 4a364...778 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #11 Del Skrevet 7. november 2015 Meg med de gule stafylokokkene igjen:Mulig jeg tar feil nå, men bronkitt vil vel bare si at det er en betennelse i bronkiene, men ikke noe om hva som forårsaker betennelsen Jeg ble også henvist til lungelege pga sannsynlig bronkitt, problemet i mitt tilfelle var at bakteriene som forårsaket infeksjob var såpass uvanlig, og når jeg da i tillegg ikke hadde feber ble det antatt alt mulig annet før det endelig ble konstatert gule stafylokokker i lungene ved bronkoskopi Håper for din del at det er en "vanlig" lungebetennelse du har, og men om du opplever å ikke bli trodd pga manglende feber er du jo så "heldig" at du hoster opp grønt slim som kan leveres til dyrkning sånn at du både kan få påvist betennelse samt få rett medisin evt. Anonymkode: cdd03...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå