Gjest Citronella Skrevet 5. november 2015 #1 Del Skrevet 5. november 2015 I så fall. Hei! Jeg har bodd i Norgei i noen år, og jeg hadde en fordel med at jeg lærte noe norsk da jeg var liten (0-7 år) i en hippiekollektiv. Men det var mange andre språk også, og takk for mitt gode språkøre! Norsk er et ganske enkelt språk å lære, men jeg driver fortsatt og finspikker på det. Men jeg føler jeg har fått til en skriftlig god fremstilling av språket. Å lese norsk er veldig greit! Men å snakke... Der sliter jeg litt. For det første blir det brøl og latter når jeg sier noe feil (neppe vondt ment), og når jeg først snakker blir min norsk temmelig formell. Jeg får ikke helt til å tulle og bruke ironi.Det ville vært interessant om vi som ikke har norsk som morsmål kan dele tips her. Og andre er også velkomne.-C Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 5. november 2015 #2 Del Skrevet 5. november 2015 Jeg har norsk som morsmål og er ikke i målgruppen din sånn sett, men jeg vil bare kommentere på det du sa om å ikke få til å tulle og bruke ironi: Det å bruke språket i humoristisk sammenheng er kanskje det vanskeligste, og det som krever størst ferdigheter i et språk. Det dreier seg om å ha veldig godt utviklet sans for betydningen av ord og nyanseforskjellen mellom synonymer.For eksempel er det mye lettere for meg å komme med et ordspill på norsk enn på engelsk.Ellers er det nå litt stygt å le av folk som velger feil ord eller uttaler ord feil, så sant det ikke blir som i dette klippet da: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå