Gå til innhold

Mannen min forsvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære har i det siste året gått kraftig ned i vekt.  Han var i utgangspunktet slank, og nå ser han nesten syk ut. Legen har ikke funnet noe galt,  og mener at han må spise mer. 

Han har høy forbrenning og er Veldig aktiv med barna pluss gården og en 100 % stilling  . 

Kan noen gi meg tips til mat jeg kan lage for han for å hjelpe han med vektøkning? Jeg ser dag etter dag at dette plager han og jeg har ikke hjerte til å sitte og se på.  Han sier selv at han nesten må opp 15 kilo for å bli fornøyd 

Anonymkode: a885b...a6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått til en ernæringsfysiolog for å fått skikkelig hjelp. Hun/han kan lage en matplan for mannen din, som gjør at han går opp i vekt. Kombinert med styrketrening så tror jeg han ville blitt fornøyd.

Eneste tipset jeg kan komme med er å finn kaloririke-matvarer. Som for eksempel olje, avokado, nøtter, fet fisk, fløte. 

Anonymkode: 724e6...e83

• Liker 2
Skrevet

Spiser han nok antall kalorier da? Er jo bare å regne ut BMR og logge mat-inntaket en ukes tid så finner man jo fort ut av det. Om han får i seg nok antall kalorier men fremdeles går ned i vekt så bør han dra tilbake til legen. I mellomtiden så bør han spise kaloririk mat som noen andre sier.

Anonymkode: ac2f7...c10

Skrevet

Min kjære har i det siste året gått kraftig ned i vekt.  Han var i utgangspunktet slank, og nå ser han nesten syk ut. Legen har ikke funnet noe galt,  og mener at han må spise mer. 

Han har høy forbrenning og er Veldig aktiv med barna pluss gården og en 100 % stilling  . 

Kan noen gi meg tips til mat jeg kan lage for han for å hjelpe han med vektøkning? Jeg ser dag etter dag at dette plager han og jeg har ikke hjerte til å sitte og se på.  Han sier selv at han nesten må opp 15 kilo for å bli fornøyd 

nøtter, smør på skiva, olje i salaten. 

Skrevet

Peanuttsmør, Olje i salaten (kan bruke mye forskjellig f. eks avocado olje/kokos olje), god balanse med karbohyderater og gode proteiner. Du kan f. eks lage en thai versjon med ris, kylling stekt i peanuttsaus.

Om det ikke er noe galt med din mann så spiser han rett og slett for lite. Så aktiv som han tydeligvis er så tror jeg han fint kan spise tett opp mot 3000 kcal per dag.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Kan alltids kjøpe gainer. Da kan du få 1000 kcal i en shake.

Skrevet

Prøv først om det løser seg ved at han spiser mer. Hvis det er vanskelig for ham å spise mer, finn ut hvorfor han spiser mindre enn han trenger og let etter løsninger på dette. 

Skrevet

God tradisjonell (og kjedelig) bondekost; kjøttkaker, steik, fet fisk, raspekaker, poteter, poteter, poteter, poteter. Nevnte jeg poteter? :fnise:  Obs: fare for å bli mer lei mat i lengden, men det er god sjanse for å legge på seg på kort sikt.

Skrevet

Kan alltids kjøpe gainer. Da kan du få 1000 kcal i en shake.

Jeg ville absolutt ikke kjøpt gainer. Slike mat "erstattninger" er ikke det mest optimale for kroppen, men klart om det biir helt krise så må man kanskje ta til ekstreme tiltak, men synes nok at det er best å spise skikkelig mat.

• Liker 1
Skrevet

Spiser han nok antall kalorier da? Er jo bare å regne ut BMR og logge mat-inntaket en ukes tid så finner man jo fort ut av det. Om han får i seg nok antall kalorier men fremdeles går ned i vekt så bør han dra tilbake til legen. I mellomtiden så bør han spise kaloririk mat som noen andre sier.

Anonymkode: ac2f7...c10

Han spiser nok ikke mye kalorier.  Han glemmer jo ofte å spise 😢

Skrevet

Om han glemmer å spise, og samtidig sutrer over at han er undervektig, så må han rett og slett skjerpe seg. Med dagens smarttelefonteknologi er det helt unødvendig å glemme noe som helst. Han kan helt fint klare sette på alarm, ala Skallmann sin Spise & Sove-klokke ;) 

Om problemet rett og slett er at han spiser for lite fordi han glemmer å spise, er løsningen alarmer. 

Om problemet er at han ikke klarer spise mer fordi han blir så fort mett, er kaloritett mat som fet fisk, avokado, nøtter, ris, pasta og brød, en god løsning. Flytende kalorier metter mindre enn mat man må tygge, så smoothier tilsatt nøttesmør og avokado, gjerne banan og helmelk/fet yoghurt, er bra greier. 

Men dere må finne ut hvorfor han får i seg for lite mat. Er det bare glemming, eller er det at han blir for mett, eller er det mangel på matlyst, eller hva er egentlig problemet?

Anonymkode: f640d...2bb

• Liker 2
Skrevet

Om han glemmer å spise, og samtidig sutrer over at han er undervektig, så må han rett og slett skjerpe seg. Med dagens smarttelefonteknologi er det helt unødvendig å glemme noe som helst. Han kan helt fint klare sette på alarm, ala Skallmann sin Spise & Sove-klokke ;) 

Om problemet rett og slett er at han spiser for lite fordi han glemmer å spise, er løsningen alarmer. 

Om problemet er at han ikke klarer spise mer fordi han blir så fort mett, er kaloritett mat som fet fisk, avokado, nøtter, ris, pasta og brød, en god løsning. Flytende kalorier metter mindre enn mat man må tygge, så smoothier tilsatt nøttesmør og avokado, gjerne banan og helmelk/fet yoghurt, er bra greier. 

Men dere må finne ut hvorfor han får i seg for lite mat. Er det bare glemming, eller er det at han blir for mett, eller er det mangel på matlyst, eller hva er egentlig problemet?

Anonymkode: f640d...2bb

kombinasjon av flere ting du nevner. Glemmer,blir fort mett, og i perioder lite matlyst. 

Skrevet

Jeg lever selv med en sånn en, energibarer lett tilgjengelig er bra greier (ha i bagen med seg også), og å rett og slett minne litt på det med måltider og variere i innkjøp (jeg som står for det som oftest). Samme med å ha nøtter og frukt tilgjengelig for en rask matbit, gjerne pose med nøtter og tørket frukt. Variasjon som sagt gjelder også, så variasjon av pålegg. Smoothie som nevnt er også bra. 

Anonymkode: 23575...c6a

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den Wednesday, November 04, 2015 at 21.57, AnonymBruker skrev:

Jeg lever selv med en sånn en, energibarer lett tilgjengelig er bra greier (ha i bagen med seg også), og å rett og slett minne litt på det med måltider og variere i innkjøp (jeg som står for det som oftest). Samme med å ha nøtter og frukt tilgjengelig for en rask matbit, gjerne pose med nøtter og tørket frukt. Variasjon som sagt gjelder også, så variasjon av pålegg. Smoothie som nevnt er også bra. 

Anonymkode: 23575...c6a

Hei. Legger han på seg da ,eller holder i detminste vekta?  Her er det vare nedover. Glemmer å spise, og er veldig aktiv 

AnonymBruker
Skrevet

kan næringsdrikk være en ide? mange eldre undervektige som drikker dette. kommer i forskjellige smaker

Anonymkode: 47e81...b72

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan næringsdrikk være en ide? mange eldre undervektige som drikker dette. kommer i forskjellige smaker

Anonymkode: 47e81...b72

De på apoteket?  Ja det var ingen dum idé.  De har han prøvd noen ganger, men det er en stund siden. Han har gått ned ytterligere 3 kilo 😢 

Skrevet

Jeg ville ikke utelukket gainer så fort. Hvis man tror dette er erstattning er hele poenget borte. Det er et tilskudd. Selv er jeg i 100% stilling med tungt fysisk arbeid, har veldig rask forbrenning og når jeg i tillegg begynte å trene hardt da gikk jeg ned i vekt (og det ville jeg ikke). Hadde vanskelig for å få i meg nok mat til å opprettholde vekta. For meg ble proteinshaker med høyt kaloriinnhold løsningen. Denne erstattet ikke noe av den vanlige maten min men ble tatt i tillegg til. Ikke bare klarte jeg å opprettholde vekta, men hadde også større overskudd og kroppen restituerte seg mye kjappere.

Ville ihvertfall si at det er verd et forsøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...