Gå til innhold

Vannskader på bad

Anbefalte innlegg

Skrevet

i sommer hadde jeg oversvømmelse på badet. Dettw i forbindelse med tette rør i blokka og det fløyt opp i mitt sluk og det var godt dekket med vann på flisene. Vannet ble liggende noen timer. 

I ettertid har jeg oppdaget sprekker i flisene. Hadde i dag en takstmann fra borettslaget som sa at han fant fukt ja men at det skyldes ikke denne hendelsen. Det hadde seg nemlig slik k følge han at et korrekt utført bad skal tåle å stå under vann på denne måten. Han mente heller at det ikke var utført korrekt og du jeg rundt etter hilton i glisne hvolket han da han fant og som tydet på dårlig arbeide. 

Stemmer dette ? Jeg er rimelig grønn på slikt men synes det er ett at det skal tåle så store mengder vann. Er alene og ikke mye anelser på slikt. 

Anonymkode: aba62...c61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i sommer hadde jeg oversvømmelse på badet. Dettw i forbindelse med tette rør i blokka og det fløyt opp i mitt sluk og det var godt dekket med vann på flisene. Vannet ble liggende noen timer. 

I ettertid har jeg oppdaget sprekker i flisene. Hadde i dag en takstmann fra borettslaget som sa at han fant fukt ja men at det skyldes ikke denne hendelsen. Det hadde seg nemlig slik k følge han at et korrekt utført bad skal tåle å stå under vann på denne måten. Han mente heller at det ikke var utført korrekt og du jeg rundt etter hilton i glisne hvolket han da han fant og som tydet på dårlig arbeide. 

Stemmer dette ? Jeg er rimelig grønn på slikt men synes det er ett at det skal tåle så store mengder vann. Er alene og ikke mye anelser på slikt. 

Anonymkode: aba62...c61

Hele poenget med membran på badet er at det SKAL kunne tåle å stå under vann. Så her har du ikke noen sak.

Anonymkode: 7c19f...483

Skrevet

Ingen bad tåler å stå under vann over tid. Membraner blir vanligvis ikke lekkasjetestet, og en smøremembran er ikke livsvarig.

Anonymkode: e71fc...808

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet er mer hvilket instrument og hvilken kunnskap denne takstmannen har og har brukt? På fliser på bad må man ha spesialinstrumenter formåling av fukt, det nytter ikke med en fuktmåler for gips eller tre/betong. 

Du har vel rettshjelp på innboforsikringen din? Skaff deg en advokat og hyr inn en sakkyndig takstmann med spesialkometanse på våtrom/bad. Da vet du om du må pusse opp hele badet eller kan nøye deg med egenandeler til advokat og takstmann. Forøvrig er vel badet utført etter våtromsnormen og det har du vel papirer på at et firma med kompetanse har renovert/bygget? 

Anonymkode: 2d5f9...96c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Spørsmålet er mer hvilket instrument og hvilken kunnskap denne takstmannen har og har brukt? På fliser på bad må man ha spesialinstrumenter formåling av fukt, det nytter ikke med en fuktmåler for gips eller tre/betong. 

Du har vel rettshjelp på innboforsikringen din? Skaff deg en advokat og hyr inn en sakkyndig takstmann med spesialkometanse på våtrom/bad. Da vet du om du må pusse opp hele badet eller kan nøye deg med egenandeler til advokat og takstmann. Forøvrig er vel badet utført etter våtromsnormen og det har du vel papirer på at et firma med kompetanse har renovert/bygget? 

Stort sett helt enig i det du sier.

Så er det greit å huske at dagen våtromsnorm er strengere enn normen var for noen år siden, så det avhenger av nårtid badet ble 'laget' eller renovert hvilken norm som var benyttet.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 1
Skrevet

Stort sett helt enig i det du sier.

Så er det greit å huske at dagen våtromsnorm er strengere enn normen var for noen år siden, så det avhenger av nårtid badet ble 'laget' eller renovert hvilken norm som var benyttet.

levetiden på et bad regnes til 10 år, av fagfolk. Er badet betydelig eldre enn dette? 

Skrevet

levetiden på et bad regnes til 10 år, av fagfolk. Er badet betydelig eldre enn dette? 

Det må TS svare på, jeg har ikke kunnskap om hvor gammelt badet hennes/hans er, men selv om fagfolk regner levetid på bad til 10 år så er det svært mange bad i borettslag som er eldre enn dette (i sameier og eneboliger også).

• 1 år senere...
Skrevet

Hei. Tar opp denne fremfor å lage ny tråd om dette;

I dag tidlig når jeg dusjet så ble badet oversvømt, og det ble liggende en solid vannflate over hele gulvet, ikke noe vanlig ''søle litt på teppet med vann''-greier.

Hva kan det skyldes?

Når jeg senere i kveld dusjet så var problemet borte. Why?

Er det som stengte utgangen for vannet i førsteomgang bare ''forsvunnet''?

Anonymkode: 0682a...fe3

Skrevet
On 8/25/2017 at 11:09 PM, AnonymBruker said:

Hei. Tar opp denne fremfor å lage ny tråd om dette;

I dag tidlig når jeg dusjet så ble badet oversvømt, og det ble liggende en solid vannflate over hele gulvet, ikke noe vanlig ''søle litt på teppet med vann''-greier.

Hva kan det skyldes?

Når jeg senere i kveld dusjet så var problemet borte. Why?

Er det som stengte utgangen for vannet i førsteomgang bare ''forsvunnet''?

Etter en dag betgynte det å lukte vondt på badet også, selv om alt vann renner fint. Da er jo sluket i orden? Det er vel garantert ikke sopp da det tar tid før det begynner å vokse, o i hvertfall lukte?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter en dag betgynte det å lukte vondt på badet også, selv om alt vann renner fint. Da er jo sluket i orden? Det er vel garantert ikke sopp da det tar tid før det begynner å vokse, o i hvertfall lukte?

Høres ut som du ikke kan mye om dette. Og det høres ut som om du ikke vedlikeholder sluket.

At hele badet blir oversvømt er et dårlig tegn. Om det har kommet vann inn mellom lagene er det veldig dumt.  Det skal være membran godt under klemringen. 

Du bør nok få en rørlegger opp til å sjekke sluket og samtidig måle fukt.

Anonymkode: c6b13...392

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det tråd starter? 

Anonymkode: a23d8...ab1

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært utsatt for det samme. Det var tett i rør i hovedstammen så kloakk vann flommet opp på midt bad. Nå er det sprukket fra gulv og opp veggen fugene er sprukket opp. Dette tyder på at membranen ikke var tett.  Så hvem er ansvarlig for å reparerer skaden påført på mitt bad. ? 

Anonymkode: a23d8...ab1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...