Gå til innhold

Barn under 5 år og briller...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har barn som måtte begynne å bruke briller tidlig, hvordan gikk det? Ble barnet mobbet, var det styr med å få barnet til å bruke brillene osv. Er veldig interessert i å høre andres erfaringer da vi nå har fått beskjed om at vårt barn må begynne med briller.

Hvis noen og har noen gode forslag til brillemerker og butikker som har et bedre rykte enn andre så setter jeg pris på det og...:)

Har hørt mye bra om såkalte Lindberg briller og noe Adidas briller?

Anonymkode: 3f658...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min var nå 7 år da hun måtte begynne med briller, og det gikk helt fint. Ingen mobbing, bare masse spørsmål: Hvorfor har du på deg briller, og hun svarte fint at fordi legen sa det. Og det var det.

Men det er mulig det er annerledes for barn under 5 år. Vi brukte specsavers, og er superfornøyde. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var to-tre år når jeg begynte med briller :briller: Husker ikke kommentarer på det da, det kom mer på barneskolen. 

Jeg så endelig noe, så det kan umulig ha vært vanskelig å få meg til å bruke de :P Jeg er født skjeløyd, ble operert rett før to-årsdagen min, øyelapper fungerte ikke, så da ble det briller :)

Brilleanbefalinger kan jeg dessverre ikke komme med, men vet venninna mi tok med dattera til Specsavers :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi fikk briller ganske tidlig. Hun fikk mye koselig oppmerksomhet rundt det, alle sa at hun var så fin med briller og oioi, så stas. Ingen mobbing pga det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det briller da hun var 2,5 år. Det gikk veldig fint og hun fikk mye positiv oppmerksomhet i barnehagen. Nå er hun 8 og brillene er her enda. Har aldri vært noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Et av mine barn startet med briller I 3-årsalder. Mobbing skjedde aldri - og det var aldri noe problem å få ham til å bruke brillene. Endelig så han skikkelig.

Den gang husker jeg at øyelegen bad meg gå til en av byens dyreste brillebutikker (optikere)  - for som hun sa - du skal aldri spare penger på små barns briller. Det er kjempeviktig med gode glass og solide innfatninger.

Sønnen min var kunde hos denne optikeren helt fram til han begynte å betale brillene selv - etter de har det kun vært Specsavers ol. Jeg bruker også Specsavers til meg selv - men hadde nok valgt noe annet til et lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Niesen min begynte med briller da hun var 3. Null problem i forhold til mobbing og slikt. Hun fikk velge noen fine briller selv, og det var hovedsaklig stas å gå med. I begynnelsen var det litt sånn at hun måtte få belønning for å gå med dem, men etter mye positiv respons av typen næmmen så kule briller du har fått, så var det bare stas med brillene. 

Anonymkode: 8d3c0...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter begynte med briller da hun var 2,5 år, nå er hun snart 16. Det har aldri vært noe problem. Brillene satt på nesa fra første stund, endelig så hun jo alt vi andre ser! ;-) Hun har aldri blitt mobbet eller ertet. Tvert imot, mange har vært misunnelige på alle de fine brillene hun har hatt opp gjennom årene. 

Vi valgte å gå til optikeren som hadde best utvalg av barnebriller, og samtidig svært høy kompetanse, og det har vi vært veldig fornøyd med. Min datter har hatt mange briller opp gjennom årene, fordi hodet vokser og brillene blir slitt. Kjempestas hver gang de skulle byttes ut!

Hun startet å bruke linser som 13-åring, og kombinerer det med briller. Nå har hun stilige designer-briller. Vi har ikke spart på utgifter til innfatninger, hun har fått velge fritt.

viktig at optiker setter inn de letteste glassene og ikke de billigste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt begynte med briller da han var 2,5 år og det har gått kjempefint. Brukte lapp også i starten, ikke noe problem det heller, men så ser han i utgangspunktet ganske dårlig. Har hørt at det er vanskeligere jo bedre synet er, for da merker de ikke så godt forskjell.

Vi har kjøpt alle brillene på Specsavers (etter tips fra øyelege, faktisk) og er storfornøyd med det. De har fått hard medfart, men har tålt urolig mye. Og vi har vært innom et utall ganger for å rette opp brillene, det gjør de alltid med et smil og uten noen kostnad. Så jeg ser virkelig ikke poenget i å gå til den dyreste butikken (nå betaler vi bare en liten egenandel uansett, men...)

Anonymkode: c9f73...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen tips å komme med i forhold til alder og disse problemstillingene. Men selv har jeg lindberg-innfatninger. Vet ikke om det gjelder alle, men mine er veldig lette og behagelige å ha på. Derimot skal det ikke mye til før de blir skjeve, så mine innfatninger ville jeg ikke brukt på et barn, det er nok viktigere at de tåler litt leking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var barnet over 5 år da, men vi har kun att Lindberg, og de har tålt MYE lek og bruk!

Glassene ripes opp, men innfatningen kan faktisk brukes om igjen, bare brilleglassene byttes.

Vi fikk Lindberg anbefalt, og nå vil ikke barnet prøve noe annet engang. Vet om flere barn som ikke ønsker andre innfatninger etter å ha prøvd Lindberg.

Lette briller som sitter godt er viktig!

Min opplevelse er at barn venner seg veldig fort til endringer i eget og andres utseende (hårklipp, briller, o.s.v) og at dersom det ikke fokuseres spesielt på dette, så blir det heller ikke noe spesielt av mobbing når de er så små.

Anonymkode: 2411b...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente begynte med briller når hun var 3, og det har aldri vært noe negativt i barnehagen i hvertfall. Det var i tillegg stor stas når ei annen jente også fikk briller nylig, da var det enda flere som ville ha. :) 

Hun har også brukt lapp pga skjeling, 4-5 timer om dagen siden hun var 2, og det har heller ikke vært noe problem. Som barn flest lurte de på hvorfor, og når jeg forklarte enkelt så var det ikke mer. Noen spør faktisk hvorfor hun ikke har på lapp om hun kommer uten en dag, passer på. :) Dette kunne kanskje vært værre om hun hadde begynt i skolealder.

Innbiller meg at briller ikke lenger er "teit", siden det er mange som bruker det, også som tilbehør, det finnes så mange fine/kule og enkle briller med tynnere glass osv. 

Anonymkode: a6ff3...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme erfaring som de andre som har svart. Vår datter begynte med briller ganske tidlig - rundt 3 år, tror jeg, og det har aldri vært noe problem. I starten brukte vi en del belønninger, men hun har så dårlig syn at det ikke tok lang tid før hun selv ønsket å bruke brillene hele tida. Det var aldri noe problem med erting i barnehagen. Det skjedde iblandt at vi glemte å sette på henne brillene før vi dro i barnehagen, men da var det alltid minst ett av de andre barna som oppdaget det og  sa "Hei! Dere har glemt brillene til "Ida" i dag!" :) Ved en anledning hadde datteren min rotet vekk brillene i barnehagen, og da dro de andre barna i gang stor leteaksjon etter dem :) Det var visst skikkelig spennende.

Nå som hun har begynt på skolen har hun fått noen kommentarer om "Lille Brille" og slik. Det er absolutt ikke noe problem, men jeg er glad hun var godt vant til brillene før hun begynte på skolen. Tenker det bare er en fordel å begynne allerede i barnehagen, hvor det er mange nok voksne til å svare på spørsmål og ta tak i uheldige kommentarer.

Anonymkode: 0d9da...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå til en god og stor brillebutikk med egen avdeling for barn og prøv briller. Å anbefale ett bestemt merke er vanskelig, briller er som sko de må passe til kroppen som trenger dem. 

Det er uhyre viktig å være flink til å vaske brilleglassene. Fingermerker og støvvar et mareritt for meg som brillebarn. Erting på grunnav briller må vi da vel være kommet forbi i dag? Lær barnet til å si jeg må ha briller for å kunne se det samme som du ser. Og bygg god selvtillit rundt det å bære briller. 

Vær og pbs på at brillene må justeres bak ørene. Briller som gnager er pyton å bruke. innstill både voksne og barn på at briller er noe positivt. 

Anonymkode: 0a31d...054

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har barn som måtte begynne å bruke briller tidlig, hvordan gikk det? Ble barnet mobbet, var det styr med å få barnet til å bruke brillene osv. Er veldig interessert i å høre andres erfaringer da vi nå har fått beskjed om at vårt barn må begynne med briller.

Hvis noen og har noen gode forslag til brillemerker og butikker som har et bedre rykte enn andre så setter jeg pris på det og...:)

Har hørt mye bra om såkalte Lindberg briller og noe Adidas briller?

Det døde vel på 80-tallet... Barn blir ikke mobbet for briller!

Anonymkode: 87ef8...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet med briller til små barn er vel at de fort forsvinner og blir ødelagt 😂 har ikke tall på hvor mange ganger bi måtte på jakt i sandkassen etter brillene til lillesøsteren min. Hun gravde de ned støtte og stadig 

Anonymkode: 922b1...9ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode svar og tips :) Vi har vært og kjøpt briller, gikk på den beste i byen. Går selv på Specsavers men som noen andre sa så er det greit å velge det beste til barna. Vi endte opp med easytwist, de virket veldig bra, og når barnet vårt fikk prøve de så ville h'n ikke prøve andre. Satser på at dette kommer til å gå bra, barnet er jo vant til at vi bruker briller så går ut fra at h'n kommer til å venne seg fort til en ny hverdag med briller. Og forhåpentligvis så vil jo barnet selv merke forskjell på med og uten briller og selv velge brillene.

Og må legge til at det er store forskjeller på butikkene og utvalget de har av barnebriller. Vil anbefale alle Synssenteret, de hadde en fantastisk egen avdeling for barn med lego bord og det hele. :) Brilleland og Specsavers hadde et utrolig dårlig utvalg, Kanskje 16 par med briller mens Synssenteret hadde nærmere 100 par. Og en utrolig bra betjening. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant at ingen av deres barn blir mobbet av å bruke briller,  og helt ærlig tror jeg flere av dere som skriver sine barn blir mobbet for det, uten å si fra til deg om det. 

Jeg ble sterkt mobbet fra barneskole til ungdomsskole og flere jeg kjenner ble det på grunn av brillebruk.

At det døde på 80-tallet? Bull. Ble selv mobbet til 2007, så... 

Anonymkode: 55b77...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo alltid en mulighet for at du har rett, men nå er det nå slik at man kan alltids finne noe å mobbe andre for, det være seg om du bruker briller, er veldig lang eller lav, tynn eller tykk. Kan alltid finne noe, ikke sant?

Pratet med hun ene på brillebutikken om disse tingene og hun sa det at det var stor forskjell på å bruke briller i gamle dager altså når jeg var ung og hvordan det er i dag. Hun sa det at det er mange flere barn nå som bruker briller enn hva det hva før og at dette er noe som øker for hvert år.

Det er jo en del barn i barnehagen som bruker briller og jeg har aldri fått med meg at det har vært noe problematikk i forhold til mobbing eller noe. Små barn godtar jo som regel ting ganske lett. :) 

Når jeg var barn så ble jeg kanskje kalt brilleslange 2-3 ganger og det er ganske lite det, med tanke på at jeg var en av få som brukte briller på skolen min.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant at ingen av deres barn blir mobbet av å bruke briller,  og helt ærlig tror jeg flere av dere som skriver sine barn blir mobbet for det, uten å si fra til deg om det. 

Jeg ble sterkt mobbet fra barneskole til ungdomsskole og flere jeg kjenner ble det på grunn av brillebruk.

At det døde på 80-tallet? Bull. Ble selv mobbet til 2007, så... 

Anonymkode: 55b77...161

Jeg fikk briller da jeg var 10-11 år (2000/2001 ca), og ikke en eneste person da noe negativt om det, tvert i mot syns alle det var så kult. Ingen andre jeg kjenner som bruker briller ble mobbet for det da de var barn heller.

Anonymkode: 0e151...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...