Gå til innhold

Barnehagepersonalet lot 2-åringen gå med bæsjebleie i mange timer og han kom hjem med ekstreme store røde sår!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår sønn på 2 år er i barnehage hver dag og i forrige uke kom han hjem til oss med sjokkerende røde store merker (så ut som en brannskade!) på hver innside av låret.

Personalet forklarte ved henting at de hadde sjekket alle barna før de gikk ut på langtur - men vår sønn bæsjet etter dette.

Vi har tidligere informert personalet og minnet de om at vår sønn har bæsjebleie hver dag og ca.klokkeslettet for når det kan være. Han har bæsjebleie hver dag.

Vi ba personalet om å oftere sjekke bleien til vår sønn. Likevel presterte de dette.

Vår sønn sa "au au gjør veldig vondt", vi kunne knapt få skifte bleie på ham 3-4 dager etter sårene fra den dagen i barnehagen og pga det gjorde så vondt og han gikk "rart" og på en annen måte i 3-4 dager etter hendelsen der han gikk med masse bæsj i bleien i mange timer i barnehagen.

Hvis noen som leser selv jobber i barnehage . eller noen erfaren foreldre - hva tenker dere: er vi foreldre i posisjon til å kritisere barnehagen eller bør vi holde munn med kritikken slik at de ikke behandler vår sønn dårlig (fordi foreldrene har "krav" til ordentlige forhold)?

Anonymkode: 2c215...905

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis sønnen din på to år har så stort ordforråd at han kan si -Au au det gjør veldig vondt, så er det rart han ikke sa fra om at han hadde bæsj i bleia.

Og vi fikk med oss at han har bæsjebleie hver dag... :fnise:

Anonymkode: fed44...e36

• Liker 6
Skrevet

Hvis sønnen din på to år har så stort ordforråd at han kan si -Au au det gjør veldig vondt, så er det rart han ikke sa fra om at han hadde bæsj i bleia.

Og vi fikk med oss at han har bæsjebleie hver dag... :fnise:

Anonymkode: fed44...e36

det er ikke så uvanlig? Min sier "aua dæ vondt" også peker hun på hvor hun har vondt. De fleste har bæsjebleier hver dag, og da må de sjekke odte. Det er ikke opp til barnetå si ifra.

Anonymkode: fe0b2...0f4

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke nødvendigvis så rart at han kan si at det gjør vondt, men ikke sier noe om bæsj i bleia. Det er faktisk ikke alle ungene som sier fra om det. Du kan til og med spørre dem direkte, men de svarer nei. Jeg jobber på småbarnsavdeling, og opplever dette veldig ofte. Men ts, det er helt forståelig at du reagerer på dette. Ja, noen ganger kan det være vanskelig å få med seg en bæsjebleie når vi er ute. Men man lærer etterhvert barnas rutiner, og det er enkelte som har behov for bleieskift ved temmelig faste tidspunkt hver dag. Og siden du også har informert om dette så bør de ansatte være flinke til å følge med. Når det er noe som skjer ofte så er det ikke greit. 

• Liker 1
Skrevet

Takk så mye for gode innspill, innlegg nr 3 og 4 : )

Til gjest nr 1: beklager så mye om jeg gjentok budskapet.

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og har opplevd at uansett hvor ofte vi sjekket bleien så var det et barn som nesten alltid hadde bæsjebleie når han ble hentet, selv om vi hadde sjekket fem minutter før. Noen blir sår veldig raskt, det er ikke sikkert han har gått med bæsj i bleien i timevis, det kan hende det er blitt ekstra sårt fordi de var ute og gikk. Men det kan være vanskelig å oppdage bæsjebleier når man er på tur, selv om man vanligvis er obs på at de trenger bleieskift til fast tidspunkt ellers. Hvis det bare har skjedd en gang ville jeg latt være å lage en stor sak ut av det, minn dem gjerne på å sjekke en ekstra gang neste turdag, men det er sånt som kan skje, til og med hjemme.

Forresten; er du sikker på at det er pga bæsj i bleien han er sår hvis det er på innsiden av lårene? Det kan være friksjon fra bleien som har laget sår pga de har vært ute og gått.

Anonymkode: 2f434...b31

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og har opplevd at uansett hvor ofte vi sjekket bleien så var det et barn som nesten alltid hadde bæsjebleie når han ble hentet, selv om vi hadde sjekket fem minutter før. Noen blir sår veldig raskt, det er ikke sikkert han har gått med bæsj i bleien i timevis, det kan hende det er blitt ekstra sårt fordi de var ute og gikk. Men det kan være vanskelig å oppdage bæsjebleier når man er på tur, selv om man vanligvis er obs på at de trenger bleieskift til fast tidspunkt ellers. Hvis det bare har skjedd en gang ville jeg latt være å lage en stor sak ut av det, minn dem gjerne på å sjekke en ekstra gang neste turdag, men det er sånt som kan skje, til og med hjemme.

Forresten; er du sikker på at det er pga bæsj i bleien han er sår hvis det er på innsiden av lårene? Det kan være friksjon fra bleien som har laget sår pga de har vært ute og gått.

Dette tenkte jeg og på.... Litt soggy bleie i tillegg så er det fort gjort..

• Liker 2
Skrevet

Opplevde det samme med min gutt for ikke så lenge siden. Han hadde så vondt og det var omtrent håpløst å få skiftet bleie på han fordi han bare hylskreik og vrei seg i smerter. Jeg ba de sørge for at han ikke gikk rundt for lenge med bæsjebleie. Har ikke merket noe etter det heldigvis :)

Skrevet

Shit happens :)

(Kunne ikke dy meg for den..)

Det er vel i bhg som andre steder at det blir litt hektisk og vanskelig å følge med på innimellom. men det er veldig uheldig, selvfølgelig, at de ikke følger opp ekstra når det gjelder!

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt lett på det om min unge kom hjem med sår og vondt fordi de ansatte i barnehagen ikke hadde gjort jobben sin. Jeg hadde tatt det opp med bestyreren og spurt hvorfor i all verden ikke bleia ble skiftet før! Jeg har jobbet i barnehage selv, og vi var alltid nøye på at barna ikke gikk rundt med klissvåt bleie eller bæsjebleie, det kreves ikke all verden å sjekke om ungen har bæsja eller ikke. 

Skrevet

Det har skjedd flere ganger til tross for at vi har sagt i fra. Når sønnen vår får disse enorme sårene pga bæsj lenge i bleien så har mannen eller jeg  måttet bli hjemme med han dagen etter (ta fri fra jobb...) fordi han ikke kan leke på "vanlig" måte med andre (fysisk med andre barn gjør vondt, han blir hemmet pga sårene). 

Vi ser etter plass i en annen barnehage. Håper på ny plass så raskt som mulig. 

Vi merker på sønnen at han spontant ikke vil til de ansatte på dette teamet..de virker uerfarne og sløve.

Skrevet

Jeg mene at en tur på flere timer bør kunne ha med så mye personale at en kan zippe ned dressen og skifte bleier ved behov mens de andre ser etter ungene --- en kan "løfte" i baken og kjenne om det er en gigantisk bæsj. Jeg har gjort det selv, dagens bleier er så bra og det er våtservietter som gjør jobben på tur.

Her er det ikke snakk om å sjekke 5 minutter før henting og så bæsjer ungen 2 minutter etter. Blir det lite personale pga sykdom så burde bhg vurdere å utsette turen eller gjøre den kortere--- de skal kunne sørge for at barn ikke får sår.

• Liker 3
Skrevet

Hvis barnet ditt blir så lett sår, at han får brannsår av noen timer med bæsjebleie, så tror jeg faktisk jeg ville sjekket for allergi. Min sønn hadde det problemet, og det viste seg at han ikke tålte sitrusfrukter. Selv om han ikke var sår andre steder enn i rumpa, så løste det seg når vi kuttet ut sitrus.

Anonymkode: 48876...a15

• Liker 1
Skrevet

Det har skjedd flere ganger til tross for at vi har sagt i fra. Når sønnen vår får disse enorme sårene pga bæsj lenge i bleien så har mannen eller jeg  måttet bli hjemme med han dagen etter (ta fri fra jobb...) fordi han ikke kan leke på "vanlig" måte med andre (fysisk med andre barn gjør vondt, han blir hemmet pga sårene). 

Vi ser etter plass i en annen barnehage. Håper på ny plass så raskt som mulig. 

Vi merker på sønnen at han spontant ikke vil til de ansatte på dette teamet..de virker uerfarne og sløve.

Jeg lurer fortsatt på om du er sikker på at det er fordi han har bæsjet at han har fått sår? Alle de barna jeg har hatt med å gjøre som har fått lett sår av bæsjebleier har fått det i rumpen, og ikke på innsiden av lårene. Det høres mer ut som sår pga friksjon, ikke bæsj.
Men for all del, det er ikke meningen de skal gå med skitten eller våt bleie lenge.

• Liker 2
Skrevet

Jobber i barnehage, og synes du har all grunn til å kritisere! Dette var sløvt. Om de har tid og kapasitet til å gå på tur, har de  tid til å skifte bleie på barna. Det kan være hektiske dager i en barnehage, men at barna får dekket sine grunnleggende behov er et minimum. Ta det opp med ped.leder. Det er vanlig rutine å ta ei sjekkerunde på bleier når man er på tur. 

Har hørt om et lignende tilfelle, bare at der var det nesten hver dag. Foreldrene ba personalet om å sjekke oftere, noe de ikke gjorde. Barnet måtte få rumpesalve på resept. De bytta barnehage ganske fort. 

Skrevet

Jeg lurer fortsatt på om du er sikker på at det er fordi han har bæsjet at han har fått sår? Alle de barna jeg har hatt med å gjøre som har fått lett sår av bæsjebleier har fått det i rumpen, og ikke på innsiden av lårene. Det høres mer ut som sår pga friksjon, ikke bæsj.
Men for all del, det er ikke meningen de skal gå med skitten eller våt bleie lenge.

Enig. Da må det jo eventuelt ha vært litt mer enn en "vanlig" bæsjebleie dersom det har sklidd nedover låra hans. Uansett syntes jeg du kan snakke med barnehagen og be de følge bedre med!

Skrevet

Synes også det høres veldig rart ut at han er sår på lårene? Med mindre klær og dress var dulle av bæsj innvendig kan det da ikke være bæsj som er årsaken til sårene?

Det kan også gå veldig fort å bli sår av bæsj, særlig i bevegelse, kanskje på så lite som et kvarter. Burde barnehagen fått det med seg? Sannsynligvis, men hvis han ikke gir beskjed eller viser tegn til å ha vært på do kan det være vanskelig å få med seg. Og hvis det ikke luktet veldig har de kanskje ikke kommet på å sjekke. Det er forståelig at man ikke har stappet nesa borti bakenden til alle barna hvert kvarter eller kanskje halvtime.

• Liker 2
Skrevet

Hvis barnet ditt blir så lett sår, at han får brannsår av noen timer med bæsjebleie, så tror jeg faktisk jeg ville sjekket for allergi. Min sønn hadde det problemet, og det viste seg at han ikke tålte sitrusfrukter. Selv om han ikke var sår andre steder enn i rumpa, så løste det seg når vi kuttet ut sitrus.

Anonymkode: 48876...a15

De store røde, flammende utslettene kommer kun når barnehagen ikke sjekker bleier ofte nok.

Skrevet

Synes også det høres veldig rart ut at han er sår på lårene? Med mindre klær og dress var dulle av bæsj innvendig kan det da ikke være bæsj som er årsaken til sårene?

Det kan også gå veldig fort å bli sår av bæsj, særlig i bevegelse, kanskje på så lite som et kvarter. Burde barnehagen fått det med seg? Sannsynligvis, men hvis han ikke gir beskjed eller viser tegn til å ha vært på do kan det være vanskelig å få med seg. Og hvis det ikke luktet veldig har de kanskje ikke kommet på å sjekke. Det er forståelig at man ikke har stappet nesa borti bakenden til alle barna hvert kvarter eller kanskje halvtime.

Innsiden  av lårene øverst - fordi mye bæsj har ligget der lenge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...