Gå til innhold

Få i seg nok mat når man trener

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei 21 år gammel jente som alltid har vært glad i kondisjonstrening (jogging, sykling, ellipse), men har også trent en del styrketrening en god stund nå. 

Vil si jeg er ganske tynn/slank, det har jeg alltid vært. Ikke for tynn, men heller ikke noe særlig ekstra på kroppen, hvis det gir mening :P Har altså ikke noe særlig med muskler, og da heller ikke så mye å "bygge muskler av" (tror jeg).

Merker at selv om jeg trener styrke, får jeg ikke noen særlig framgang. Klarer ikke særlig tunge vekter, og får heller ikke noe mer muskler. Tror grunnen kan være at jeg spiser for lite i forhold til treningsmengden. Problemet er at jeg nesten aldri kjenner sult… Kan gå rundt 6 timer fra et måltid til jeg blir sulten igjen, og selv om jeg har vært på trening kan det fort gå et par timer etter trening før jeg blir sulten. Mistenker at dette er grunnen til manglende framgang. Har prøvd å drikke proteinshake rett etter trening, for å få i meg noe, men det gjør bare at jeg går enda lengre før jeg blir sulten, og da har det jo liksom ikke så mye hensikt. Må vel ha ordentlig mat også? 

Håper noen kan hjelpe meg med noen tips og triks på lur :) 

Anonymkode: b9635...0cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis kroppen er vant med lite mat merker man ikke sultfølelsen heller. Akkurat som når man er på diett blir man vant med lite mat, selv når man er i underskudd. Det sier seg selv at det er vanskelig å skulle bygge muskler om man er i underskudd, selv om man spiser proteinrikt.

For å få maksimal effekt må du spise og ligge i et overskudd. Det trenger ikke være mye over, men nok til at du har et overskudd av energi. Tips; havregyn inneholder mange kalorier og er gull verdt til kvelds etter trening. Du kan ta proteinpulver etter trening for å hive innpå med litt proteiner. 

Anonymkode: 61eee...18b

Skrevet

Hvis kroppen er vant med lite mat merker man ikke sultfølelsen heller. Akkurat som når man er på diett blir man vant med lite mat, selv når man er i underskudd. Det sier seg selv at det er vanskelig å skulle bygge muskler om man er i underskudd, selv om man spiser proteinrikt.

For å få maksimal effekt må du spise og ligge i et overskudd. Det trenger ikke være mye over, men nok til at du har et overskudd av energi. Tips; havregyn inneholder mange kalorier og er gull verdt til kvelds etter trening. Du kan ta proteinpulver etter trening for å hive innpå med litt proteiner. 

Anonymkode: 61eee...18b

Hvis man er i underskudd går man vel ned i vekt? Jeg går ikke ned i vekt :) 

Trener som oftest en gang mellom kl 12 og 16. Hvis jeg feks. er ferdig på trening kl. 15, så kan jeg gå helt til kl 17 uten å bli sulten. Og hiver jeg innpå med proteinshake etter trening, så kan det gå enda lengre tid før jeg blir sulten på vanlig mat. Men spiser en del havregryn og andre kaloririke ting i løpet av dagen da 

Skrevet

Jeg ville fokusert mer på treningsopplegg og -teknikk enn på å spise mer. Det varierer i hvilken grad maten har å si for økning i muskelmasse. Det viktigste er å utfordre musklene på nye måter hele tiden, og å bruke tunge nok vekter.

Anonymkode: c5ca5...3a2

Skrevet

Jeg ville fokusert mer på treningsopplegg og -teknikk enn på å spise mer. Det varierer i hvilken grad maten har å si for økning i muskelmasse. Det viktigste er å utfordre musklene på nye måter hele tiden, og å bruke tunge nok vekter.

Anonymkode: c5ca5...3a2

Kan du konkretisere litt mer? :) Har du noe å anbefale? Vil si jeg har god innarbeidet teknikk, og jeg trener variert. Bruker så tunge vekter som jeg klarer, men er så svak at det blir dessverre ikke særlig tungt. Litt av det som er vitsen med denne tråden, lurer liksom på om jeg kanskje får i meg for lite mat slik at jeg ikke for noen økning i muskelstyrke og/eller muskelmasse. 

Skrevet

Har samme problem som deg ts. Jeg er slank og vil opp i vekt.  Jeg trener, men ser dessverre ingen endring på kroppen :( ingenting . Jeg spiser tydeligvis ikke nok, men har null matlyst. Skal ikke være lett. 

Anonymkode: 78e6b...91e

Gjest Runforit
Skrevet

Du spiser akkurat nok for å vedlikeholde vekten du er på i dag. Siden det virker som du er på nedre BMI skala og jogger mye så sier det seg selv at du må spiser mer for at kroppen skal klare å bygge muskler. Selv om du ikke føler at du ikke er i underskudd er du det siden du er veldig tynn, svak og ikke klarer å legge på deg muskelmasse. 

Skrevet

Ut fra det du skriver er det sannsynlig at kroppen ikke får i seg nok næring med tanke på all treningen du gjør.

Dersom du vil bygge muskler tror jeg at du må venne kroppen til å spise, selv om du ikke kjenner deg sulten. Legg rutiner for hva og når du skal spise, og tell kalorier (noe som er nyttig også for de som skal opp i vekt). Når du først spiser, velg mat med høy energitetthet, slik at du får i deg flere kalorier. Husk at du kan få i deg ekstra kalorier ved å velge kaloririk drikke, for eksempel sjokolademelk (som også gir proteiner).

Skrevet

Du spiser akkurat nok for å vedlikeholde vekten du er på i dag. Siden det virker som du er på nedre BMI skala og jogger mye så sier det seg selv at du må spiser mer for at kroppen skal klare å bygge muskler. Selv om du ikke føler at du ikke er i underskudd er du det siden du er veldig tynn, svak og ikke klarer å legge på deg muskelmasse. 

Jeg har en BMI på mellom 19 og 19,5. Men hvis jeg er i underskudd så må jeg jo gå ned i vekt? Det gjør jeg ikke. Har ikke noe mål om å bygge store muskler, men sier ikke nei takk til en mer definert og formfull kropp, ikke sånn fyrstikk-kropp som ligner på en 11-åring. 

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg har en BMI på mellom 19 og 19,5. Men hvis jeg er i underskudd så må jeg jo gå ned i vekt? Det gjør jeg ikke. Har ikke noe mål om å bygge store muskler, men sier ikke nei takk til en mer definert og formfull kropp, ikke sånn fyrstikk-kropp som ligner på en 11-åring. 

Sånn jeg forstår deg i HL så spiser du ikke særlig mye og jogger mye. Da er du i underskudd, men i vedlikehold for å holde på vekten du er på i dag. Hadde du ikke jogget eller spist inn kaloriene du brenner på jogging hadde du veid mer. 

Poenge er at om kroppen skal klare å bygge muskler så må du spiser mer enn du gjør per i dag.

Skrevet

Jeg øker med en halvkilo mer i uka i mark, men det som er viktig er å spise selv om man ikke er sulten. Har man dårlig matlyst spiser man til man brekker seg. Nå har jeg kommet dit at jeg aldri blir mett. Spiser masse hver dag, spesielt nå på kveldstid. Spiste en grov skive med en halv avokado på for 10 min siden og nå er jeg skrubbsulten igjen. 

Og spis mat innen 1 time etter trening. Og pålegget bør være proteinrikt: ost og skinke, cottage cheese med avokado, egg osv. 

Det blir lettere etterhvert når du først begynner å spise  

Anonymkode: 0eae4...90b

Skrevet

Sånn jeg forstår deg i HL så spiser du ikke særlig mye og jogger mye. Da er du i underskudd, men i vedlikehold for å holde på vekten du er på i dag. Hadde du ikke jogget eller spist inn kaloriene du brenner på jogging hadde du veid mer. 

Poenge er at om kroppen skal klare å bygge muskler så må du spiser mer enn du gjør per i dag.

Jeg øker med en halvkilo mer i uka i mark, men det som er viktig er å spise selv om man ikke er sulten. Har man dårlig matlyst spiser man til man brekker seg. Nå har jeg kommet dit at jeg aldri blir mett. Spiser masse hver dag, spesielt nå på kveldstid. Spiste en grov skive med en halv avokado på for 10 min siden og nå er jeg skrubbsulten igjen. 

Og spis mat innen 1 time etter trening. Og pålegget bør være proteinrikt: ost og skinke, cottage cheese med avokado, egg osv. 

Det blir lettere etterhvert når du først begynner å spise  

Anonymkode: 0eae4...90b

Men om jeg begynner å spise mer ved å tvinge i meg mat selv om jeg ikke er sulten, vil kroppen etter hver da bli automatisk mer/oftere sulten? Tror det kan bli slitsomt hvis jeg for evig og alltid må passe på å spise nok, spise selv om jeg ikke er sulten, og liksom spise etter klokka og ikke etter kroppen :( 

Skrevet

Men om jeg begynner å spise mer ved å tvinge i meg mat selv om jeg ikke er sulten, vil kroppen etter hver da bli automatisk mer/oftere sulten? Tror det kan bli slitsomt hvis jeg for evig og alltid må passe på å spise nok, spise selv om jeg ikke er sulten, og liksom spise etter klokka og ikke etter kroppen :( 

Magesekken er veldig fleksibel, og vil utvide seg etter hvert som den blir vant til større mengder mat. Så ja, etter en stund med hva som føles som overspising vil magesekken langsomt strekke seg og bli vant til det større volumet, og du vil bli sulten av deg selv, og kunne spise større måltider uten å føle deg som en stappa pølse, med påfølgende matkoma. 

Anonymkode: 41749...ad1

Skrevet

Magesekken er veldig fleksibel, og vil utvide seg etter hvert som den blir vant til større mengder mat. Så ja, etter en stund med hva som føles som overspising vil magesekken langsomt strekke seg og bli vant til det større volumet, og du vil bli sulten av deg selv, og kunne spise større måltider uten å føle deg som en stappa pølse, med påfølgende matkoma. 

Okei :) Da er det vel bare å ha litt selvdisiplin til å begynne med, så håper jeg det går mer automatisk etter hvert! Vet du sånn ca. hvor lang tid det vil da før jeg begynner å bli mer sulten av meg selv? Skjønner at det sikkert er individuelt og umulig å si noe bestemt, men sånn omtrentlig? (Kan så lite om dette at for meg kan det være like logisk med 1 uke som 10 år). 

Skrevet

Okei :) Da er det vel bare å ha litt selvdisiplin til å begynne med, så håper jeg det går mer automatisk etter hvert! Vet du sånn ca. hvor lang tid det vil da før jeg begynner å bli mer sulten av meg selv? Skjønner at det sikkert er individuelt og umulig å si noe bestemt, men sånn omtrentlig? (Kan så lite om dette at for meg kan det være like logisk med 1 uke som 10 år). 

Det er ikke noen regel på det. Det tar nok mer enn en uke, og det vil nok gå såpass sakte at du ikke opplever plutselige store endringer i sulten. Du vil nok merke mer sult og mindre stappmetthet etter noen ukers tid, litt av gangen. 

Gjest Runforit
Skrevet

100 gram nøtter er 600 kcal og sprenger ikke noe magemål. Så ikke noe problem å få i seg ekstra kalorier med en liten innsats.

Skrevet

100 gram nøtter er 600 kcal og sprenger ikke noe magemål. Så ikke noe problem å få i seg ekstra kalorier med en liten innsats.

Ja? Men det har jo ingenting med akkurat denne saken og gjøre. Jeg spør om kroppen vil etter hvert bli automatisk mer og oftere sulten. Altså om den blir "vant til" mer mat, slik at jeg slipper å passe på å få i meg nok mat hele tiden. Vet at nøtter inneholder mange kalorier uten å stappe magen, det gjør sjokolade og potetgull også ;) Men det var ikke problemstillingen akkurat her. 

Gjest Runforit
Skrevet

Ja? Men det har jo ingenting med akkurat denne saken og gjøre. Jeg spør om kroppen vil etter hvert bli automatisk mer og oftere sulten. Altså om den blir "vant til" mer mat, slik at jeg slipper å passe på å få i meg nok mat hele tiden. Vet at nøtter inneholder mange kalorier uten å stappe magen, det gjør sjokolade og potetgull også ;) Men det var ikke problemstillingen akkurat her. 

Flere nevnte stappmetther og utvidelse av magesekken og du nevnte at du ikke hadde appetitt, derfor presiserte jeg at det ikke er noe stress å få i seg nok kcal.

For de fleste øker appetitten når en øker kaloriene, men noen vil alltid være avhengig av å spise etter klokken.

Skrevet

Flere nevnte stappmetther og utvidelse av magesekken og du nevnte at du ikke hadde appetitt, derfor presiserte jeg at det ikke er noe stress å få i seg nok kcal.

For de fleste øker appetitten når en øker kaloriene, men noen vil alltid være avhengig av å spise etter klokken.

Jeg skjønner :) Synes det virker så stress å spise etter klokken. Har såvidt prøvd det før, men synes det tar så mye energi å måtte fokusere på det hele tiden. Derfor har jeg brukt å spise når jeg blir sulten eller får lyst på mat. Det er vel det som gjør at jeg ikke får i meg nok, siden kroppen tydeligvis ikke er "flink nok" til å bli sulten så ofte som den burde bli. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...