AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #1 Skrevet 4. november 2015 Kjenner flere som sliter økonomisk fordi de har vært uheldig i livet. Mens er man brun i huden, får man utbetalt 30.000 i mnd. I tillegg får de vel dekket husleie gratis, og iPhone. Trenger norske nav hjelp hadde de vel fått til en Nokia til 100 kr. Anonymkode: be2c2...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #2 Skrevet 4. november 2015 Kjenner flere som sliter økonomisk fordi de har vært uheldig i livet. Mens er man brun i huden, får man utbetalt 30.000 i mnd. I tillegg får de vel dekket husleie gratis, og iPhone. Trenger norske nav hjelp hadde de vel fått til en Nokia til 100 kr.Anonymkode: be2c2...6e8Kan du dokumentere disse påstandene? Tror du må ha misforstått noe her. Anonymkode: 3955b...b9b 23
Gjest Skrevet 4. november 2015 #3 Skrevet 4. november 2015 Hva har hudfargen med det å gjøre?Jeg sliter som faen med minstesats, og jeg kjenner en nordmann som er lys i huden som lever i sus og dus med nærmere 30 lapper utbetalt i uføretrygd hver månedJa, jeg syns det er urettferdig siden han tjente ekstremt godt uten å gjøre særlig mye, mens jeg jobbet hardt og tjente lite... 7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #4 Skrevet 4. november 2015 Kjenner flere som sliter økonomisk fordi de har vært uheldig i livet. Mens er man brun i huden, får man utbetalt 30.000 i mnd. I tillegg får de vel dekket husleie gratis, og iPhone. Trenger norske nav hjelp hadde de vel fått til en Nokia til 100 kr.Anonymkode: be2c2...6e8Asylsøkere får ikke 30k i måneden. Du har, som veldig mange andre, misforstått. Om du gidder, les en oppklaring her: http://tjomlid.com/2015/10/27/far-asylsokere-virkelig-31000-kroner-i-lommepenger-hver-maned/ Anonymkode: fd07b...249 15
Rosalie Skrevet 4. november 2015 #5 Skrevet 4. november 2015 (endret) Asylsøkere får ikke 30k i måneden. Du har, som veldig mange andre, misforstått. Om du gidder, les en oppklaring her: http://tjomlid.com/2015/10/27/far-asylsokere-virkelig-31000-kroner-i-lommepenger-hver-maned/Anonymkode: fd07b...249Du rakk å lenke til Saksynt før meg.Sitat derfra:"Penger de får til å leve av er altså i snitt kr 31 832 per år.En voksen i ordinært mottak mottar inntil kr 940,- per måned pluss fri kost. En voksen i ordinært mottak med selvhushold mottar inntil kr 2920,- pr måned, men må da altså betale mat og annet selv. En beboer i asylmottak som har fått avslag på sin søknad om beskyttelse, mottar inntil kr 1980,- pr måned. En person i transittmottak får inntil kr 490,- pr måned og fri kost. Og til slutt får en person i transittmottak med selvhushold inntil kr 2350,- pr måned, men må da altså betale mat og annet selv.Det gir et noe annet bilde enn de 31 000 kroner per måned som folk nå er rasende over." Endret 4. november 2015 av Rosalie 6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #6 Skrevet 4. november 2015 Hadde nå enda folk giddet å sjekke opp i fakta,men her gjelder det å spy ut påstander uten å vite om de er sanne eller ei.Det er jo så synd på oss nordmenn! Anonymkode: 6b532...33f 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #7 Skrevet 4. november 2015 Kjenner flere som sliter økonomisk fordi de har vært uheldig i livet. Mens er man brun i huden, får man utbetalt 30.000 i mnd. I tillegg får de vel dekket husleie gratis, og iPhone. Trenger norske nav hjelp hadde de vel fått til en Nokia til 100 kr.Anonymkode: be2c2...6e8Kjenner ikke til noen som har fått hverken iPhone eller Nokia av staten/NAV. Men jeg vet om noen som lever på trang økonomi (ufør) som likevel så godt som alltid har det seneste av mobiler. Fordi han kjøper "nest siste" modell billig på finn.no, fordi så mange ser "åh, en ny modell, den mååå jeg ha!", og kvitter seg med sin (halvår) gamle mobil billig på finn.no.Men han er ikke rik. Bare ikke så dum som alle som mener at en halv år gammel mobil er gammel fordi det er kommet ut en ny modell. Anonymkode: 60127...3aa 7
Rosalie Skrevet 4. november 2015 #8 Skrevet 4. november 2015 Hva har hudfargen med det å gjøre?Jeg sliter som faen med minstesats, og jeg kjenner en nordmann som er lys i huden som lever i sus og dus med nærmere 30 lapper utbetalt i uføretrygd hver månedJa, jeg syns det er urettferdig siden han tjente ekstremt godt uten å gjøre særlig mye, mens jeg jobbet hardt og tjente lite... Uføretrygd regnes, som du skriver, ut fra tidligere inntekt. Klarer ikke helt å se hva som er så urettferdig med det.For øvrig er høyeste beløp man kan få i uføretrygd fra Folketrygden 66% av gjennomsnittsinntekten de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi, og det er kun inntekt opptil 6 x Grunnbeløpet som er med i beregningsgrunnlaget. Grunnbeløpet er per dd 90 068 kr. (Kilde: NAV)Det vil si at høyeste beløp man kan få i uføretrygd brutto er 0,66 x 6 x 90 068 kr/år = 356 670 kr/år, eller 29 722 kr/mnd. Dette er altså før skatt. Netto utbetalt (regner ingen fradrag, ikke barn, ingen høy formue etc) vil være ca 22 400kr/mnd. (Skattekalkulator) Utbetaling utover det vil komme fra uføreforsikring. 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #9 Skrevet 4. november 2015 Uføretrygd regnes, som du skriver, ut fra tidligere inntekt. Klarer ikke helt å se hva som er så urettferdig med det.For øvrig er høyeste beløp man kan få i uføretrygd fra Folketrygden 66% av gjennomsnittsinntekten de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi, og det er kun inntekt opptil 6 x Grunnbeløpet som er med i beregningsgrunnlaget. Grunnbeløpet er per dd 90 068 kr. (Kilde: NAV)Det vil si at høyeste beløp man kan få i uføretrygd brutto er 0,66 x 6 x 90 068 kr/år = 356 670 kr/år, eller 29 722 kr/mnd. Dette er altså før skatt. Netto utbetalt (regner ingen fradrag, ikke barn, ingen høy formue etc) vil være ca 22 400kr/mnd. (Skattekalkulator) Utbetaling utover det vil komme fra uføreforsikring.En person kan jobbe i en høytlønnet stilling i kort tid, for så å få pøst ut penger fra Nav, mens en annen, som kanskje var student, lever på sultegrensa. Disse trygdene bør absolutt justeres til en mer likestilt norm. Ser ingen grunn til at noen skal få mer pute under armene, enn andre, av å bli syk, bare for å opprettholde livsstilen sin. De har ikke "fortjent" å slippe å lide mer nød enn andre. Anonymkode: 3003c...1d7 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #10 Skrevet 4. november 2015 Nei det er ikke greit. Men det er vel ingen vanlig praksis at noen får 30.000i md fra nav? Anonymkode: be113...842 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #11 Skrevet 4. november 2015 På asylmottaket her får iallefall asylsøkerne 1000 kr hver 14. dag som skal gå til mat, 250 kr hver 14. dag til fornøyeligheter, og fri losj selvsagt. Ikke 30 000. Anonymkode: 86713...963
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #12 Skrevet 4. november 2015 En person kan jobbe i en høytlønnet stilling i kort tid, for så å få pøst ut penger fra Nav, mens en annen, som kanskje var student, lever på sultegrensa. Disse trygdene bør absolutt justeres til en mer likestilt norm. Ser ingen grunn til at noen skal få mer pute under armene, enn andre, av å bli syk, bare for å opprettholde livsstilen sin. De har ikke "fortjent" å slippe å lide mer nød enn andre. Anonymkode: 3003c...1d7Tidligere arbeidskraft bør definitivt ha en innvirkning dersom man skulle bli så uheldig å bli ufør. Det er rett og slett urettferdig dersom det ikke skal ha det. Anonymkode: 418e5...6b5 8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #14 Skrevet 4. november 2015 Masse misforståelser ute å går. Det finnes ingen asylsøkere som får 30 K i mnd. De som får noe i nærheten av disse summene er kun kvoteflyktninger. Altså de nærmere 1500 stk Norge årlig har tatt imot fra FN. Men disse er mennesker med spesielle behov som trenger mer penger. Anonymkode: 1f736...b24
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #15 Skrevet 4. november 2015 Masse misforståelser ute å går. Det finnes ingen asylsøkere som får 30 K i mnd. De som får noe i nærheten av disse summene er kun kvoteflyktninger. Altså de nærmere 1500 stk Norge årlig har tatt imot fra FN. Men disse er mennesker med spesielle behov som trenger mer penger.Anonymkode: 1f736...b24interessant. Lenke? Anonymkode: ace1a...ca1
Angelheart2 Skrevet 5. november 2015 #16 Skrevet 5. november 2015 Det mange glemmer når det gjelder uføretrygd og andre ytelser relatert til sykdom og/eller arbeidsløshet er at hensikten med dette er å dekke inntektstap, ikke at man skal kunne leve i luksus.Altså, har du ikke hatt noen inntekt før du ble syk/arbeidsledig får du heller ingen inntekt om du blir sykHar du hatt høy inntekt før du ble syk/arbeidsledig får du noe høyere inntekt dersom du får innvilget trygd.Og så er det et element der som skal sikre at de som ikke har hatt noen ting ikke skal gå uten resten av livet, derfor finnes det minstesatser.Disse satsene og lovene som blir fulgt gjelder for ale, uavhengig av etnisitet, hudfarge eller kunnskapsnivå.det er veldig få/ingen egne lover og regler som gjelder bare fordi man er mørk i huden, som enkelte mener å vite. 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #17 Skrevet 5. november 2015 Tidligere arbeidskraft bør definitivt ha en innvirkning dersom man skulle bli så uheldig å bli ufør. Det er rett og slett urettferdig dersom det ikke skal ha det. Anonymkode: 418e5...6b5Det er mulig å likestille individer i større grad, enn man har gjort hittill. Standardisert erstatning er ikke norsk lovgivning helt fremmed for. En lege-student som har jobbet hardt med studiene i 4 år før h*n blir invalidisert og som ikke har hatt inntektsgivende arbeid, har ikke gjort seg mer fortjent til et liv i fattigdom, enn h*n som jobbet som daglig leder på Meny i samme tidsperiode. Begge hadde tidligere arbeidskraft. Anonymkode: 3003c...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #18 Skrevet 8. november 2015 Uføretrygd regnes, som du skriver, ut fra tidligere inntekt. Klarer ikke helt å se hva som er så urettferdig med det.For øvrig er høyeste beløp man kan få i uføretrygd fra Folketrygden 66% av gjennomsnittsinntekten de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi, og det er kun inntekt opptil 6 x Grunnbeløpet som er med i beregningsgrunnlaget. Grunnbeløpet er per dd 90 068 kr. (Kilde: NAV)Det vil si at høyeste beløp man kan få i uføretrygd brutto er 0,66 x 6 x 90 068 kr/år = 356 670 kr/år, eller 29 722 kr/mnd. Dette er altså før skatt. Netto utbetalt (regner ingen fradrag, ikke barn, ingen høy formue etc) vil være ca 22 400kr/mnd. (Skattekalkulator) Utbetaling utover det vil komme fra uføreforsikring.Helt riktig. Jeg har jobbet på NAV og har aldri sett noen som har hatt utbetalt over 22.000 netto i måneden. de som har såpass mye er tidligere fiskere og oljearbeidere. Det vanlige er rundt 15.000/mnd i uføretrygd.Hva gjelder flyktninger får de ca 13.900 utbetalt i mnd for å gå på introprogrammet. Dette er helt uavhengig av hvor mange unger de har. Har de 1 unge får de 13.900 har de 11 unger får de samme summen. De som blir gravide og må ha permisjon får engangsstønad, ikke penger under graviditeten, da må de på sosialen. I byen jeg jobbet i var det slik at om flyktningene valgte å droppe ut av introprogrammet (det er jo frivillig) fikk de uansett ikke mer enn maks det samme som de ville fått på introkurset. De som har en 10-12 barn vil jo ofte ha krav på 2-3000 pr barn i måneden, og bikker plutselig 30.000 kroner. For at det ikke skal lønne seg vil de ikke få dette om de dropper ut, de får kun 1/3, dette for å sikre at de gjennomfører introkurset som jo er deres eneste mulighet til å få en jobb.Det må understrekes at dersom en hvit familie med 11 barn søkte om sosialhjelp ville de fått akkurat like mye utbetalt som en utenlandsk familie. Utenlandske familier har ingen særytelser, heller motsatt. Utrolig mye usanne rykter rundt dette temaet. Anonymkode: 1c292...985 6
Ruccula Skrevet 8. november 2015 #19 Skrevet 8. november 2015 Hva har hudfargen med det å gjøre?Jeg sliter som faen med minstesats, og jeg kjenner en nordmann som er lys i huden som lever i sus og dus med nærmere 30 lapper utbetalt i uføretrygd hver månedJa, jeg syns det er urettferdig siden han tjente ekstremt godt uten å gjøre særlig mye, mens jeg jobbet hardt og tjente lite... hvordan går det an?Når man blir ufør får man da 60% av 6 g?? Og i tillegg må man skatte...det blir ikke 30 000 1
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 8. november 2015 #20 Skrevet 8. november 2015 (endret) hvordan går det an?Når man blir ufør får man da 60% av 6 g?? Og i tillegg må man skatte...det blir ikke 30 000"nærmere 30 tusen" skrev jeg vet det var vagt, men jeg husker ikke eksakt summen. Jeg har sett lønnsslippen fra Nav og det er mulig det var helt nede på 27 tusen og noe om jeg tenker meg nøye omhvordan det er mulig vet jeg ikke. Han visste han kom til å bli ufør, og derfor startet han et eget firma. Hva firmaet hans drev med vil jeg ikke kommentere da jeg ikke vil røpe hvem han er på noen som helst måte, men firmaet gikk meget godt og han ble sittende med millionlønnså sykemeldte han seg, solgte firmaet og fikk uføretrygd jeg kjenner også flere som visste at de kom til å ende med uføretrygd og derfor tok på seg 2-3 jobber for å tjene mest mulig slik at de fikk mest mulig i uføretrygd det er DET jeg syns kan være urettferdig. Ikke det at noen får mer og andre får mindre, men hvorfor noen får mye merjeg visste også meget vel at jeg kom til å bli uføretrygdet, men det var fordi jeg var syk og dermed kunne jeg heller ikke jobbe meg opp nok lønn for å få vest mulig uføretrygd Endret 8. november 2015 av Hello Kitte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå