Gå til innhold

Mor-datter-forhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gruppa
Skrevet

Vi er noen lærerstudenter som skal skrive en oppgave om mor-datter-forhold, og håper på å få litt hjelp fra dere der ute. 

Vår påstand er at forholdet mellom mor og ungdomsskoledatter er annerledes i dag, enn hva det var for 1 til 2 generasjoner tilbake.
Grunnen til dette er at vi har observert at mødre i dag har en helt annen livsstil. De er ute i arbeidslivet, de trener, har bedre tid, drar på jenteturer osv.

Hva tenker dere om dette? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at dere må da for svarte klare å tenke sjæl, og at dette bare er et kremeksempel på den bortskjemtheten som ikke eksisterte for 1-2 generasjoner tilbake.

Anonymkode: 19739...7ae

Skrevet

Vi er noen lærerstudenter som skal skrive en oppgave om mor-datter-forhold, og håper på å få litt hjelp fra dere der ute. 

Vår påstand er at forholdet mellom mor og ungdomsskoledatter er annerledes i dag, enn hva det var for 1 til 2 generasjoner tilbake.
Grunnen til dette er at vi har observert at mødre i dag har en helt annen livsstil. De er ute i arbeidslivet, de trener, har bedre tid, drar på jenteturer osv.

Tror jeg ville definert hva "en generasjon" er og at jeg heller ville hatt en hypotese enn en påstand. Har man en påstand er det så mye lettere å lete etter data som bekrefter påstanden enn motsatt. Hva med å intervjue mødre og døtre fra ulike generasjoner og spør om arbeid, trening osv.?

Anonymkode: b9569...d42

Gjest FruPotter
Skrevet

Hm... Jeg vet ikke. Alle mor-datter-forhold er jo forskjellige. Nå er jeg ikke i ungdomsskolealder da (Jeg er 20, og min mor er 47), men det jeg vet er at jeg og min mor er veldig nære. Vi kan snakke om alt mellom himmel og jord, og vi er der for hverandre. Samtidig er hun min mor, og jeg har den respekten for henne. Hun er ikke av den typen som drar ut med venninner, reiser og sånne ting. Hun er den typen som liker å sitte hjemme, tilbringe tid sammen med familien, se film og strikke. Hehe :) Jeg har i alle fall en fantastisk mor, og vi har et veldig godt forhold. 

Skrevet

Dette er litt vanskelig å svare på for de som ikke selv har opplevd hvordan mor-datter-forhold var for 1-2 generasjoner siden.

Men siden jeg både er en datter, og en mor til en voksen datter, og har et veldig nært forhold til dem begge, kan jeg gjøre et forsøk på å se forskjeller.

Jeg vil si at det ikke er en stor forskjell på forholdet jeg hadde til min mor for 30 år siden, og til det forholdet min datter hadde til meg da hun gikk på ungdomsskolen.

Den største forskjellen mellom forholdet jeg hadde med min mor, kontra det forholdet min datter har til sin mor (meg), er åpenheten rundt diverse temaer som sex, menstruasjon, psykisk helse, og andre temaer som var et større tabu for 30 år siden, enn det er i dag.

En annen forskjell er at barn og unge i dag blir fulgt opp på en helt annen måte i dag, enn vi ble for 30 år siden, noe som medførte at jeg hadde en bredere oversikt over hva som skjedde i min datters liv, enn min mor hadde over mitt liv. 

Jeg er riktignok ikke den typen mor som dere beskriver, til tross for jobb og trening.  Jenteturer, festing og selvrealisering er ikke noe jeg interesserer meg for, men jeg regner med at mitt svar kan være relevant til tross for dette.

Anonymkode: ccfaa...8f5

Skrevet

Hmm. Min mor var ute i arbeidslivet, hadde venninner osv da jeg var ungdomsskoleelev på 80-tallet. Så hvordan skal dere undersøke hypotesen? Skal dere se på noe statistikk, intervjue noen? Og hva skal dere bruke svaret til, er det noe man bør ha i bakhodet som lærer når det gjelder dette? Husk at utvalget blant dem som svarer her, er så langt ftra repsresentativt som dere kan får det, og kanskje ikke i målgruppen dere er ute etter i det hele tatt.

En ting jeg slett ikke observerer, og ikke skjønner hvor dere har det fra, er at tenåringsmødre har BEDRE TID nå enn før, fordi de jobber, reiser, trener osv. Hvordan får dere det til å henge på greip?

Jeg mener å observere at både mødre og fedre følger opp barna sine (også sønner) tettere enn før, mht lekser og fritidsaktiviteter. Gir det foreldre og barn et nærere forhold kanskje?

Dere må nok spisse spørsmålene deres mer, for å få noen konkrete svar.

Anonymkode: 2be48...74e

Skrevet

Jeg og min 18 år gamle datter har mye åpnere forhold enn jeg hadde med min egen mor. Det var eks. flaut å snakke om kroppen, med mamma. Jeg søkte info andre plasser. Min egen spurte meg direkte om både mens og utflod. VI er åpne om "alt" samtidig som jeg er den "gammeldagse" moren som ikke "forstår" henne. Men det er ikke alt jeg er hennes "venninne" i, noen ganger måtte jeg være mor og  bestemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...