Tåkedis Skrevet 4. november 2015 #1 Skrevet 4. november 2015 Jeg har lyst til å jobbe innen arkiv, men er usikker på hvilke(t) studie(r) jeg burde velge for å bli kvalifisert til en slik jobb. Jeg er svært interessert i både engelsk og historie, og vurderer derfor å ta en bachelor i sistnevnte. Har hørt at det er vanskelig å få jobb i arkiv uten master, stemmer det?
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #2 Skrevet 4. november 2015 Bibliotekarutdanning er fin om man skal jobbe i arkiv. Jeg kjenner to stk som har den utdanningen og jobber med arkiv. Anonymkode: 86017...7af 1
Gjest Sunhands Skrevet 4. november 2015 #3 Skrevet 4. november 2015 I tillegg til bibliotekar http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/SAM/Bachelor/Bibliotek-og-informasjonsvitenskap , så finnes det også arkivarutdanning: http://www.hioa.no/Studies/SAM/Bachelor/Arkiv-og-dokumentbehandlingEn jeg kjenner har det, og jobber som arkivar. Det virker ikke som man nødvendigvis trenger master, men videreutdanning ser ut til å være relativt vanlig. Det er jo et fag som er i stor endring.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #4 Skrevet 6. november 2015 Hvis du skal jobbe som arkivar er det absolutt en fordel å ha bachelor i arkivstudiet som finnes på HIOA. Før kunne man ta arkiv som valgfag på bibliotek- og informasjonsvitenskap, men det finnes ikke lenger. Det er ikke flust med arkivjobber, og en med arkivarutdannelse vil dermed mest sannsynlig stå sterkere i en jobbsøkersammenheng. Anonymkode: a466f...a5c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #5 Skrevet 6. november 2015 Hva gjør en arkivar egentlig? Anonymkode: 8c344...b66
Nabojente Skrevet 6. november 2015 #6 Skrevet 6. november 2015 Arkivars jobb er arkivering, holde orden på arkivet. Ofte så får du henvendelse intern og ekstern instans for mapper som ligger i arkivet, skal finne det for dem og sende det og i tillegg lage en notat i databasen hva hvor du har sendt.Kommer inn dokumentasjoner som skal arkiveres i riktig sak.I tillegg det ti det er det sortering av post inn og ut.Synes faktisk det er en morsom jobb
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #7 Skrevet 7. november 2015 Hvor får man oftest jobb? Privat eller offentlig? Er det fulltid eller deltid? Det finnes vel grenser for hvor mye som skal arkiveres per uke Hvor "sosialt" er det? Sitter man litt for seg selv og egentlig ikke kjenner de andre? Anonymkode: 40502...731
Nabojente Skrevet 7. november 2015 #8 Skrevet 7. november 2015 Du kan få jobb både privat og offentlig, beste måte å begynne på er å begynne med praksis.Når jeg begynte ringte jeg rundt for praksis plass og tro meg det hjelper med å bygge opp erfaring og gode referanser kommer på plass.Å få erfaring på Cven med utdanning er jo bingo. Nå har jeg jobbet i arkiv med åpent landskap og hatt egen kontor også. Trivdes med begge deler, god kontakt med kollegaer, av sosial blir du ikke. Du sliter deg ikke ut, det er en fantastisk jobb. Men viktigste i den jobben er nøyaktighet 😊
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #9 Skrevet 7. november 2015 Arkivars jobb er arkivering, holde orden på arkivet. Ofte så får du henvendelse intern og ekstern instans for mapper som ligger i arkivet, skal finne det for dem og sende det og i tillegg lage en notat i databasen hva hvor du har sendt.Kommer inn dokumentasjoner som skal arkiveres i riktig sak.I tillegg det ti det er det sortering av post inn og ut.Synes faktisk det er en morsom jobb Trenger man virkelig en bachelor for dette? Mener ikke å være nedlatende, men jeg spør oppriktig. Anonymkode: bb972...a0f
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #10 Skrevet 8. november 2015 Trenger man virkelig en bachelor for dette? Mener ikke å være nedlatende, men jeg spør oppriktig.Anonymkode: bb972...a0fArkiv er jo strengt lovregulert. Det krever absolutt mye kunnskap å jobbe med arkiv. Anonymkode: 4e138...85c 3
Nabojente Skrevet 8. november 2015 #11 Skrevet 8. november 2015 Ca i 2010 var da alt begynte å gå over elektronisk, så da var det mange som fikk jobb i arkivet etter bare elektronisk arkivering kurset. Siden da var det my etterspørsel.Men nå er det mange gode kandidater der ute, så jeg tenker at nå er kanskje en bachelor grad lurt å ha, stiller sterkere frem.
Florence Skrevet 8. november 2015 #12 Skrevet 8. november 2015 Trenger man virkelig en bachelor for dette? Mener ikke å være nedlatende, men jeg spør oppriktig.Anonymkode: bb972...a0fJa. Man må kunne mange forskjellige lover, forskjellige NOARK-godkjente systemer osv. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #13 Skrevet 9. november 2015 Du kan få jobb både privat og offentlig, beste måte å begynne på er å begynne med praksis.Når jeg begynte ringte jeg rundt for praksis plass og tro meg det hjelper med å bygge opp erfaring og gode referanser kommer på plass.Å få erfaring på Cven med utdanning er jo bingo. Nå har jeg jobbet i arkiv med åpent landskap og hatt egen kontor også. Trivdes med begge deler, god kontakt med kollegaer, av sosial blir du ikke. Du sliter deg ikke ut, det er en fantastisk jobb. Men viktigste i den jobben er nøyaktighet 😊Takk for svar! Anonymkode: 40502...731
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #14 Skrevet 15. april 2020 On 11/7/2015 at 11:41 PM, Nabojente said: Du kan få jobb både privat og offentlig, beste måte å begynne på er å begynne med praksis. Når jeg begynte ringte jeg rundt for praksis plass og tro meg det hjelper med å bygge opp erfaring og gode referanser kommer på plass. Å få erfaring på Cven med utdanning er jo bingo. Nå har jeg jobbet i arkiv med åpent landskap og hatt egen kontor også. Trivdes med begge deler, god kontakt med kollegaer, av sosial blir du ikke. Du sliter deg ikke ut, det er en fantastisk jobb. Men viktigste i den jobben er nøyaktighet 😊 Hvilke steder kan være gode å kontakte for praksis? Arkivverket er jo en ting, men arkiver finnes vel nesten overalt skulle jeg tro, iallefall i det offentlige. Vet bare ikke helt hvor jeg burde begynne å lete.. Anonymkode: bacfb...cf0
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #15 Skrevet 30. april 2020 Bump! On 4/15/2020 at 4:58 PM, AnonymBruker said: Hvilke steder kan være gode å kontakte for praksis? Arkivverket er jo en ting, men arkiver finnes vel nesten overalt skulle jeg tro, iallefall i det offentlige. Vet bare ikke helt hvor jeg burde begynne å lete.. Anonymkode: bacfb...cf0 Anonymkode: bacfb...cf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå