AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #1 Skrevet 4. november 2015 Jeg har en ide til plassmangelen og flyktningkrisen. Kan det være en ide at eldre som som på gamlehjem og ønsker å dø kan få aktiv dødshjelp? Jeg sier ikke at vi skal gjøre det med folk som ikke vil, men hvis en gammel person vil dø, kan det være greit da? Nå trenger vi jo mange boliger til flyktninger. Anonymkode: a4e4b...844
Gjest Gjest_Lindiana Skrevet 4. november 2015 #2 Skrevet 4. november 2015 (endret) Vi burde heller begrense tilkomsten av nye folk enn å drepe de som allerede er her. Endret 11. november 2015 av Lindiana 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #3 Skrevet 4. november 2015 Vi burde heller begrense tilkomsten av nye folk enn å drepe de som allerede er her.HeiDet er ikke snakk om å drepe noen. Men å gi aktiv dødshjelp for å hjelpe folk som er gamle og syke og vil dø. Anonymkode: a4e4b...844
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #4 Skrevet 4. november 2015 Jeg har en ide til plassmangelen og flyktningkrisen. Kan det være en ide at eldre som som på gamlehjem og ønsker å dø kan få aktiv dødshjelp? Jeg sier ikke at vi skal gjøre det med folk som ikke vil, men hvis en gammel person vil dø, kan det være greit da? Nå trenger vi jo mange boliger til flyktninger.Anonymkode: a4e4b...844Nå er det veldig lange ventelistre på eldreboliger da, og aktiv dødshjelp ville kanskje kortet ned denne ventelisten, men ikke gjort noe for flyktningene. Anonymkode: 6d848...808
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #5 Skrevet 4. november 2015 Hadde man kunne diskutere aktiv dødshjelp uten å trekke inn flyktninger, ville dette kunne blitt en bra debatt. Når premisset til TS er satt, funker det ikke. Aktiv dødshjelp bør bli lovlig, isolert sett, men ikke sett på som en løsning for plassmangel slik TS tydeligvis gjør. Anonymkode: 08912...861 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #6 Skrevet 4. november 2015 Hvordan skal du avgjøre om de virkelig vil dø, da? Veldig mange gamle er livredde for å være til bry, og om du hadde foreslått noe slikt ville mange følt seg presset til å dø bare fordi de er i veien for samfunnet. Forslaget ditt er forkastelig og smakløst. Anonymkode: 9c8e3...f27 5
Gjest Gjest_Lindiana Skrevet 4. november 2015 #7 Skrevet 4. november 2015 (endret) HeiDet er ikke snakk om å drepe noen. Men å gi aktiv dødshjelp for å hjelpe folk som er gamle og syke og vil dø.Anonymkode: a4e4b...844Jeg synes de som er gamle, syke og vil dø skal kunne ha retten til å få dødshjelp, men ikke på grunnlag av at vi skal stappe inn flyktninger og asylsøkere på eldrehjem! Det blir bare for dumt i tillegg til at det allerede er lange køer og ventelister på å få omsorgs-/eldrebolig. Å korte ned køen med aktiv dødshjelp er ikke det samne som å fjerne den. Med økt befolkning vil det også bli flere eldre etter som tiden går. Selv ikke aktiv dødshjelp fjerner alle! Endret 11. november 2015 av Lindiana
Gjest Trollkarlen Skrevet 4. november 2015 #8 Skrevet 4. november 2015 Hadde man kunne diskutere aktiv dødshjelp uten å trekke inn flyktninger, ville dette kunne blitt en bra debatt. Når premisset til TS er satt, funker det ikke. Aktiv dødshjelp bør bli lovlig, isolert sett, men ikke sett på som en løsning for plassmangel slik TS tydeligvis gjør. Anonymkode: 08912...861Vanvittige "løsninger" på flyktningskrisen. Her skal vi avlive våre eldre for å gi plass!
melatonin Skrevet 4. november 2015 #9 Skrevet 4. november 2015 Jeg synes de som er gamle, syke og vil dø skal kunne ha retten til å få dødshjelp, men ikke på grunnlag av at vi skal stappe inn flyktninger og asylsøkere på eldrehjem! Det blir bare for dumt i tillegg til at det allerede er lange køer og ventelister på å få omsorgs-/eldrebolig. Å korte ned køen med aktiv dødshjelp er ikke det samne som å fjerne den. Med økt befolkning vil det også bli flere eldre etter som tiden går. Selv ikke aktiv dødshjelp fjerner alle!Enig i det du skriver, bra innlegg. Flykninger og aktiv dødshjelp for gamle og syke er to forskjellige ting. Man kan ikke ha flykninger på sykehjem! Eldre bølgen kommer, det er sikkert og vist! Og etikken for aktiv dødshjelp, hvem som skal få og hvem som skal utføre hadde tatt uendelig lang tid å bli enige om tror jeg. Jeg vil og si at vi ikke kan "rydde unna" våre egne bare for å gi plass til flykninger/asylsøskere.. De skal få hjelp, men ikke på slike groteske måter.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #10 Skrevet 4. november 2015 Syke og uføre i samme slengen som bor i eget hus alene eller i kommunal bolig? Frigjør jo masse plass til flykninger og friske unge som vil flytte frs mor og far Anonymkode: 08578...1c5 1
Daniel123 Skrevet 6. november 2015 #11 Skrevet 6. november 2015 Jeg har en ide til plassmangelen og flyktningkrisen. Kan det være en ide at eldre som som på gamlehjem og ønsker å dø kan få aktiv dødshjelp? Jeg sier ikke at vi skal gjøre det med folk som ikke vil, men hvis en gammel person vil dø, kan det være greit da? Nå trenger vi jo mange boliger til flyktninger.Anonymkode: a4e4b...844Det er en forførende ide, man er da herre over sitt eget liv, og bør man da ikke få bestemme selv når og hvor man ønsker å dø? Men det er flere problematiske moralske aspekter med en slik løsning ...For det første kan en slik ekstrem liberalisering av aktiv dødshjelp (eller rettere sagt: assistert selvmord) medføre at noen eldre føler et press om at de bør la livet gå i ende, på tross av at de innerst inne vil leve. Dette fordi de kan føle at deres liv er en belastning for helsevesenet og "alle andre", og at de bør lette denne belastningen med å dø. Dermed er en slik ekstrem liberalisering over aktiv dødshjelp dypt umoralsk, da det kan medføre at mennesker som innerst inne vil leve, velger å dø for å lette byrden som deres liv medfører. For det andre, selv om det finnes gode argumenter for at man er herre over sitt eget liv, er ikke dette synonymt med at staten bør ta på seg oppgaven med å ende livet. Hvorfor skal staten ende livet? Hvilke argumenter har vi for at staten bør ha monopol for liv og død? Man kan argumentere for at staten bør ta på seg denne oppgaven på grunn av smertereduksjonen som en aktiv dødshjelp innebærer kontra selvmord ... Dette argumentet vil jeg likevel avfeie ved å vise til mitt argument ovenfor der jeg gjør rede for hvorfor aktiv dødshjelp fra et moralsk realistisk standpunkt er umoralsk, og bruke dette til å argumentere for at staten ikke bør begå umoral. Dette fordi staten ikke bør begå umoral; ja, jeg vet det er en normativ vurdering - ikke deskriptiv ... men dere skjønner vel poenget. Fra et moralsk naturalistisk synspunkt kan ma også argumentere for at aktiv dødshjelp er galt, grunnet det faktum at man faktisk bryter imot den naturlige døden som før eller siden på en naturlig måte ville inntruffet. Ergo er aktiv dødshjelp umoralsk; vi mennesker kan ikke gjøre oss til herrer over livet og døden dersom det strider imot naturen, vil en tilhenger av moralsk naturalisme hevde. Hva står man da igjen med? En ekstrem liberalisering av aktiv dødshjelp der såkalte "livstrette" får selvbestemmelse over når de skal dø, er umoralsk. Du kan selvsagt motargumenter meg med å hevde at moralen er relativ, eller enda verre: at du er en tilhenger av moralsk nihilisme. Men da blir diskusjonen så å si meningsløs.
Hoppetaujenta Skrevet 6. november 2015 #12 Skrevet 6. november 2015 ...og hvem skal avgjøre om et gammelt menneske egentlig vil dø, der det ligger strak ut i en seng og har mistet taleevnen, men hører godt og har stor glede av fuglene inn igjennom vinduet som står på gløtt en tidlig sommerdag... Selv om en er gammel og kanskje syk, betyr det ikke at en ikke har glede av å være i live lengre. Om det ikke skjer så mye på utsiden, kan det være et rikt liv med mange gode minner på innsiden.Vil ts lage offisielle døds-skvadroner forkledd som snille rødekors/velferds-arbeidere på besøksrunde, med mistenkelig ekstra mange store puter på tralla si? Humm? 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #13 Skrevet 6. november 2015 Hvordan skal du avgjøre om de virkelig vil dø, da? Veldig mange gamle er livredde for å være til bry, og om du hadde foreslått noe slikt ville mange følt seg presset til å dø bare fordi de er i veien for samfunnet. Forslaget ditt er forkastelig og smakløst. Anonymkode: 9c8e3...f27Enig! Anonymkode: 7cf32...7a7
Hoppetaujenta Skrevet 6. november 2015 #14 Skrevet 6. november 2015 Eller hvis man skal følge ts sin utrolige tankegang, er vel den aller enkleste og mest effektive løsningen å sette opp spesialbad ved grensene og "la alle få ta seg en dusj" før de stiger inn i vårt land. Det har vært tilbudt før andre steder og med stort hell for dem som syns at det var en lysende idè. Jeg gjør det ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå