Gå til innhold

Hva mener du om belønningskjema mtp legging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når 3 åringen er vanskelig og legge. Står opp gjentatte ganger, spør om alt mellom himmel & jord.

Startet med belønningskjema denne uken. Hun får en stjerne når hun har «vært flink». Så langt har hun gjort det veldig bra og igår spurte hun kun 1 gang etter noe. Tidligere har det vært 10-15 ganger.

Hva skjer når skjemaet er slutt og hun ha fått sin lille gevinst?

Er vi tilbake der vi startet tro?

Hva mener dere kloke damer om slik skjema?

Jeg selv har vært litt imot det men da mtp feks å gjøre i buksa, god oppførsel osv.

Anonymkode: 61ab9...0da

Videoannonse
Annonse
Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)

Hva er forskjellen på belønning for god oppførsel, og det du driver med nå egentlig? Noen ganger kan det være greit å ikke mene for mye om ting man ikke har så mye erfaring med ;)

Her har vi brukt det i noen tilfeller.

Er i utgangspunktet ikke fan av belønning for vanlige ting, men her har det funket i en overgang.

F.eks: minstemann (tre år) nektet å bæsje på do når han hadde sluttet med bleie. Ville ha på bleie igjen etc.. Da ble vi enige om at han skulle få et klistremerke for hver gang han bæsjet på do, og etter to uker skulle han og jeg ta en tur i svømmehallen. Bare vi to.

Funket som fjell, og når de to ukene var gått hadde han helt glemt at han var redd for å bæsje i do, så da løste problemet seg :)

Samme med storesøster som kom til oss hver natt. Bare tullet på natten...  etter to uker med klistremerker for netter hun sov i egen seng, og en kinotur med pappa, så ble hun i sengen hele natten. 

Endret av Magnifiq
Skrevet

For oss fungerte det veldig bra for å få fireåringen tørr på dagtid. Hun kan være fryktelig sta, og å tvinge henne til noe som helst gir totalt kaos i overskuelig framtid. 

Nå er vi i gang med et skjema for å legge seg rolig - det er ekstremt vanskelig for henne nå som jeg har flyttet fra faren og hoveddelen av døgnhvilen hennes dermed er i nytt hus.

Jeg ser på forsterkersystemer som en oppmuntring til å oppdage at man mestrer - når man ikke har lyst til å prøve. Når jeg skryter av henne, skryter jeg ikke av at hun fikk klistremerke, men av at hun mestret handlingen som utløser klistremerke. 

Slike systemer kan være gull verdt i situasjoner som man vet at barnet egentlig mestrer, men som av én eller annen grunn ikke fungerer likevel. 

Anonymkode: 998f0...fec

Skrevet

Hva er forskjellen på belønning for god oppførsel, og det du driver med nå egentlig? Noen ganger kan det være greit å ikke mene for mye om ting man ikke har så mye erfaring med ;)

Her har vi brukt det i noen tilfeller.

Er i utgangspunktet ikke fan av belønning for vanlige ting, men her har det funket i en overgang.

F.eks: minstemann (tre år) nektet å bæsje på do når han hadde sluttet med bleie. Ville ha på bleie igjen etc.. Da ble vi enige om at han skulle få et klistremerke for hver gang han bæsjet på do, og etter to uker skulle han og jeg ta en tur i svømmehallen. Bare vi to.

Funket som fjell, og når de to ukene var gått hadde han helt glemt at han var redd for å bæsje i do, så da løste problemet seg :)

Samme med storesøster som kom til oss hver natt. Bare tullet på natten...  etter to uker med klistremerker for netter hun sov i egen seng, og en kinotur med pappa, så ble hun i sengen hele natten. 

ja det var vel heller det jeg siktet til, som du sier, «vanlige ting».
Noen ganger kan man og mene noe om ting utifra andres erfaring og vet du...... :P

I dine tilfeller skjønner jeg godt du brukte det. Men feks ett barn som ikke har blitt bleifri enda, tenker jeg på. I mine øyne ville det da blitt feil. Det var det jeg tenkte på;)

Ja får håpe det er glemt etterpå. Hun skulle få 5 klistremerkestjerner her da og så en premie så får vi se :) hehe

ts

Skrevet

For oss fungerte det veldig bra for å få fireåringen tørr på dagtid. Hun kan være fryktelig sta, og å tvinge henne til noe som helst gir totalt kaos i overskuelig framtid. 

Nå er vi i gang med et skjema for å legge seg rolig - det er ekstremt vanskelig for henne nå som jeg har flyttet fra faren og hoveddelen av døgnhvilen hennes dermed er i nytt hus.

Jeg ser på forsterkersystemer som en oppmuntring til å oppdage at man mestrer - når man ikke har lyst til å prøve. Når jeg skryter av henne, skryter jeg ikke av at hun fikk klistremerke, men av at hun mestret handlingen som utløser klistremerke. 

Slike systemer kan være gull verdt i situasjoner som man vet at barnet egentlig mestrer, men som av én eller annen grunn ikke fungerer likevel. 

Anonymkode: 998f0...fec

ikke sant.. sånn på vår 3 åring og. 
«kjeft» eller å si komme med tomme teite trusler funker sjeldent.. oppmuntring og skryt er gull verdt her. 

Men når hun ikke har vært noe flink til å legge seg er det vanskelig å oppmuntre og skryte.. ehe.

Sant. Gir jo veldig mening. ts

Skrevet

Det er en grei måte å få inn rutiner synes jeg. Evt når belønningen er nådd så kan man sette et nytt mål, men denne gang lengre frem i tid. 

Skrevet

Jeg mener det er misforstått man skal belønne et naturlig primærbehov

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...