Gå til innhold

Sier jeg ikke har penger, MEN...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alene og eier bolig.

For en tid siden endret min økonomiske situasjon seg fra å være OK, til at jeg akkurat har råd til faste utgifter, pluss 500,- jeg kan "sløse" på det jeg vil, som ekstra god mat (fersk mat istedenfor frosset), klær, sko eller på sosiale gleder. Det medfører at jeg ofte sier til folk at jeg ikke har penger om de spør om å gå ut og spise eller ut på byen. Da bruker jeg hele sløse-budsjettet på èn kveld, noe jeg ikke ønsker.

Så er det sånn, at jeg har to ganger tidligere inntekt på buffer-konto.

Hadde du som venn eller ny date følt deg lurt om du fikk vite dette, når jeg ellers sier at jeg ikke har så god råd for tiden, eller hadde du skjønt at man ikke kan bruke buffer-konto på tull og fjas? Det er jo slik den blir tom, tenker jeg.

Jeg føler meg så ussel som sier jeg ikke har penger når jeg sitter på 45.000,-, men samtidig hadde jeg ikke klart å ha ro i sjela om jeg ikke hadde hatt penger i bakhånd. Jeg har nå også fått erfare at ens økonomiske situasjon kan snu veldig fort, og uforutsette utgifter kan dukke opp når man minst venter det (rotfylling hos tannlegen f.eks.). Jeg eier som sagt bolig alene, og utgiftene er store ift inntekten min. Forhåpentligvis endrer inntekten min seg igjen innen et år.

Hva gjør andre her inne? Er det greit/vanlig å si man ikke har penger når man har penger på buffer-konto?

(Jeg vil gjerne ha denne tråden her under vennskap og relasjoner, fordi det er mer et sosialt spørsmål enn et økonomisk).

Anonymkode: d1e2a...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan heller si spesifikt at "jeg kan ikke bruke så mye penger på slikt nå", om du føler du er uærlig med å si at du ikke har penger. Det er utrolig dumt å ikke ha en buffer, og det å tulle vekk pengene på fest og fjas er ikke noe jeg ville gjort ihvertfall. 

Anonymkode: e5733...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du gjør rett jeg. I min verden er bufferkontoen en jeg "ikke har", eller altså ikke tenker over. Helt uaktuell å bruke før jeg MÅ.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Når venner av meg sier at de ikke har penger til å bli med, så antar jeg ikke at alle kontoer er helt skrapa, bare at de ikke har penger til å bruke på akkurat dette. Som at de ikke vil bruke bufferkonto og sparepenger på byen, og det synes jeg er helt greit. Tror de fleste som har et snev av økonomisk innsikt har forståelse for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Nei, eg synest ikkje ein kan bruke bufferen sin til tant og fjas. Men eg synest du kan endre svaret ditt til "eg kan ikkje prioritere det nett no", i staden for å seie at du ikkje har pengar. 

Eg seier til dømes det nett no, eg kan ikkje bruke pengar på slikt no, men eg har over 100 000,- på sparekonto. Men eg har kanskje veldig høge utgifter det kommande året, og må ha pengane ståande. Eg kan likevel tillate meg å invitere folk på middag til meg i staden: eg har kjelleren full av vin, og er flink til å lage rimeleg mat. Men øl til 60,- per halvliter? Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Buffer, sparekonto og penger satt in på disse hver måned teller likt som faste utgifter. Bufferen(og sparekonto) er der for en grunn. Sitter du igjen med 500kr etter alt er betalt så sitter du med 500kr, uavhengig av hvor mye du har i banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er frekt når man er blandt de som alltid sier at de er blakke, for å få andre til å spandere på de eller låne de penger de aldri får igjen. Venninder som kun blir med på byen om du tilbyr deg å spandere (noe man gjør i et desperat øyeblikk når man vil ut på byen og ikke har noen å gå med) men som kjøper seg ny veske til 12.000 dagen etter.

Men er forståelig å ha en buffer konto, de fleste av oss har vel det, men da sier man at man ikke har penger til "det" (det man skal gjøre) akuratt nå siden man sparer  - og ikke at man er blakk.

Anonymkode: f89a1...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er fornuftig! Bare fordi man har penger i bakhånd betyr ikke at man trenger å 'sløse' de vekk, det er dine penger og du må selvfølgelig bestemme hva du vil prioritere de på uten å få dårlig samvittighet for det! Jeg og mine venner sier alltid at vi er blakk på slutten av mnd, vi er jo det på brukskonto, siden vi er studenter! Likevel har jo de fleste sparekonto, og bufferkonto med penger på - men de fleste er vel inneforstått med at det er lurt å være litt restriktiv med de pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene og eier bolig.

For en tid siden endret min økonomiske situasjon seg fra å være OK, til at jeg akkurat har råd til faste utgifter, pluss 500,- jeg kan "sløse" på det jeg vil, som ekstra god mat (fersk mat istedenfor frosset), klær, sko eller på sosiale gleder. Det medfører at jeg ofte sier til folk at jeg ikke har penger om de spør om å gå ut og spise eller ut på byen. Da bruker jeg hele sløse-budsjettet på èn kveld, noe jeg ikke ønsker.

Så er det sånn, at jeg har to ganger tidligere inntekt på buffer-konto.

Hadde du som venn eller ny date følt deg lurt om du fikk vite dette, når jeg ellers sier at jeg ikke har så god råd for tiden, eller hadde du skjønt at man ikke kan bruke buffer-konto på tull og fjas? Det er jo slik den blir tom, tenker jeg.

Jeg føler meg så ussel som sier jeg ikke har penger når jeg sitter på 45.000,-, men samtidig hadde jeg ikke klart å ha ro i sjela om jeg ikke hadde hatt penger i bakhånd. Jeg har nå også fått erfare at ens økonomiske situasjon kan snu veldig fort, og uforutsette utgifter kan dukke opp når man minst venter det (rotfylling hos tannlegen f.eks.). Jeg eier som sagt bolig alene, og utgiftene er store ift inntekten min. Forhåpentligvis endrer inntekten min seg igjen innen et år.

Hva gjør andre her inne? Er det greit/vanlig å si man ikke har penger når man har penger på buffer-konto?

(Jeg vil gjerne ha denne tråden her under vennskap og relasjoner, fordi det er mer et sosialt spørsmål enn et økonomisk).

Jeg ville nå heller sett på det som et pluss. Du har jo styring på økonomien :-). Dessuten har jeg det slik selv, med forskjellige kontoer til forskjellige typer behov :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du ikke har lyst å prioritere det akkurat nå, men ikke si at du er blakk. For det er du jo ikke. På blakke kan man ha lyst å spandere en tur ut, middag eller lignende, men det blir ikke det samme med folk som bare er gjerrige og ikke vil bruke penger på "det".

Anonymkode: 96477...58e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du ikke har lyst å prioritere det akkurat nå, men ikke si at du er blakk. For det er du jo ikke. På blakke kan man ha lyst å spandere en tur ut, middag eller lignende, men det blir ikke det samme med folk som bare er gjerrige og ikke vil bruke penger på "det".

Anonymkode: 96477...58e

Jeg syns det er frekt når man er blandt de som alltid sier at de er blakke, for å få andre til å spandere på de eller låne de penger de aldri får igjen. Venninder som kun blir med på byen om du tilbyr deg å spandere (noe man gjør i et desperat øyeblikk når man vil ut på byen og ikke har noen å gå med) men som kjøper seg ny veske til 12.000 dagen etter.

Men er forståelig å ha en buffer konto, de fleste av oss har vel det, men da sier man at man ikke har penger til "det" (det man skal gjøre) akuratt nå siden man sparer  - og ikke at man er blakk.

Anonymkode: f89a1...8d4

Jeg tar ALDRI imot dersom folk spør om de kan spandere på meg. Jeg sier ikke jeg er blakk for å få ting.

Ikke låner jeg heller, da hadde jeg heller skaffet meg kredittkort.

Men for meg er det ikke verdt å bruke buffer-kontoen for å dekke en tur på byen, restaurantbesøk e.l. èn dag. Om dette gjør meg gjerrig, så er jeg vel det da. Jeg har ikke penger til å spare for tiden, så buffer-kontoen blir ikke større. Jeg går i 0 hver måned.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som har noe med din økonomi, så hvorfor skulle dette være en sak? Du har ingen forklaringsplikt over for vennene dine når det kommer til dine penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres fornuftig ut å holde disse pengene på bufferkontoen, og spare dem, men ikke si at du er blakk. Si at du ikke ønsker å prioritere restaurant, bytur eller lignende. 

Det verste jeg vet er folk som sier de er blakke, får sympati og påspandert øl og mat etc, men så går de ut og blåser masse penger på luksusvesker og annet tull rett etterpå. Da er det rett og slett bedre å si "jeg sparer til veske, så dessverre. Men ha det gøy da, kanskje vi kan møtes hos meg i stedet for å gå ut neste helg?" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det høres helt normalt og fornuftig ut. "Jeg har ikke råd" er kanskje mer korrekt enn "jeg har ikke penger", hvis man skal være pedantisk - for du har jo penger, du har bare ikke råd til å bruke dem på fjas fordi du trenger å ha en buffer. Men hvis vennene mine sier de ikke har penger så antar jeg ikke at de faktisk har 0 kroner på alle kontoer, bare at det er lite overskudd på brukskontoen.

Har jeg lyst så spanderer jeg, jeg merker jo fort om de er av typen som alltid "er blakk" for å få andre til å spandere, og da slutter jeg eventuelt bare å spandere. Men jeg er gjerne med på å finne på noe billigere sammen istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...