Gå til innhold

melkefri babygrøt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

bortsett fra Sinlac og Holle, hvilke andre melkefrie grøter finnes det? Og er de fullgode når det gjelder innehold av jern?

Hvor i Bergen kan disse kjøpes?

Anonymkode: b5917...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

får man kjøpt melkefri grøt fra Semper her i Norge? leser at de har mye mer utvalg av dette i Sverige.. Dumt når bor på Vestlandet og ikke kan svenskehandle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du lage hirsegrøt selv. Det inneholder mye jern og du bestemmer selv hva slags væte du skal ha i. Ellers er det mye jern i havre også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare lage selv?

Anonymkode: 70c19...bf7

Jo, det er klart det går an. Men nå finnes det jo minst 10 forskjellige alternativer av grøt med melk, og kun en( Sinlac, med masse sukker)som inneholder nok jern. Synes det er rart det ikke er flere alternativer, det er vel ganske mange etterhvert som reagerer på melk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du lage hirsegrøt selv. Det inneholder mye jern og du bestemmer selv hva slags væte du skal ha i. Ellers er det mye jern i havre også.

Men det inneholder ikke nok jern gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lag selv, hirse er rikt på jern og er glutenfritt. Lag eventuelt puree av aprikos til, det inneholder også mye jern og søter grøten litt. Forøvrig kan du når barnet er litt større tilsette litt appelsinjuice/annen sitrus i grøten, det hjelper opptak av jern.

forøvrig enig i at det er rart at så få grøt er melkefri, og at omtrent alle har smak av frukt/svisker. Vil helst tilsette eventuell søtning selv, i tillegg til at det gir mer næring.

Anonymkode: 4a298...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag selv, hirse er rikt på jern og er glutenfritt. Lag eventuelt puree av aprikos til, det inneholder også mye jern og søter grøten litt. Forøvrig kan du når barnet er litt større tilsette litt appelsinjuice/annen sitrus i grøten, det hjelper opptak av jern.

forøvrig enig i at det er rart at så få grøt er melkefri, og at omtrent alle har smak av frukt/svisker. Vil helst tilsette eventuell søtning selv, i tillegg til at det gir mer næring.

Anonymkode: 4a298...2ad

takk for svar. Men leser flere steder at det ikke er nok jern naturlig i hirse og at man da må sørge for andre jernkilder i tillegg. Føler det blir ganske omfattende å legge opp kostholdet slik at jerninnholdet er nok. Hvordan lager man purè av aprikos?

Hvilke melkefrie med frukt/svisker finnes det da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Men leser flere steder at det ikke er nok jern naturlig i hirse og at man da må sørge for andre jernkilder i tillegg. Føler det blir ganske omfattende å legge opp kostholdet slik at jerninnholdet er nok. Hvordan lager man purè av aprikos?

Hvilke melkefrie med frukt/svisker finnes det da? 

pure av aprikos er veødig enkelt. Du bløter en pakke tørkede aprikoser i et døgn, bytt vann ett par ganger. Koker de i 10 minutter, og kjører de most med stavmikser. Lag konstistensen riktig ved hjelp av kokevannet. Aprikos hjelper også not hard mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet om svenske nettsider hvor de sender til Norge hvor man kan bestille grøt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok jern i hjemmelaget hirsegrøt :) min sønn kunne ikke ha de vanlige grøtene, så vi lagde havre/hirse-grøt(50-50), med litt hjemmelaga fruktmos: svisker, aprikos, bær osv, eller litt kokosolje :) 

Anonymkode: 90abe...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får dere kjøpt hirse?

Anonymkode: a371c...c9b

Jeg har kjøpt på Meny (på min lokale står det ikke i melhylla, men en samlehylle med diverse...hippiemat. :P Av en eller annen grunn) og på helsekostforretning. 

Jeg har forresten ikke bløtt aprikoser før jeg koker dem, men koker litt lenger enn beskrevet over her. 15-20 min. Aprikosmos er genialt! Godt i grøten, godt på skiva, god som tilsetning i annen mat. Frøs ned i isterningformer som jeg hadde over i en plastboks i fryseren. Om du koker grøten selv er en frossen terning aprikosmos også en genial måte å få den kjøligere på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler ikke på at det er mulig å lage gode hjemmelagede grøter.. Det er bare det at jeg synes vi som har barn som reagerer på melk har veldig lite utvalg- egentlig bare en grøt som regnes som fullgod. Hvorfor har de så mange flere i Sverige feks?

Alle hirsegrøtene og lignende må jo tilsettes både olje(hvilken? er kokosolje "godkjent" for spedbarn feks?) og frukt for å i det hele tatt ha noe næring. Aprikoser som man kjøper tørket er vel fulle av konserveringsmidler? Føler man må sette seg godt inn i ernæring for å være sikker på at det man gir er fullgodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge man bløter aprikosene godt skal det ikke være noe problem å gi dette til spebarn. Vi fikk klar signal til det iallfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at det er mulig å lage gode hjemmelagede grøter.. Det er bare det at jeg synes vi som har barn som reagerer på melk har veldig lite utvalg- egentlig bare en grøt som regnes som fullgod. Hvorfor har de så mange flere i Sverige feks?

Alle hirsegrøtene og lignende må jo tilsettes både olje(hvilken? er kokosolje "godkjent" for spedbarn feks?) og frukt for å i det hele tatt ha noe næring. Aprikoser som man kjøper tørket er vel fulle av konserveringsmidler? Føler man må sette seg godt inn i ernæring for å være sikker på at det man gir er fullgodt

nei, det er ikke "fullt av" konserveringsmidler i tørkede aprikoser. Det er jo hele poenget med tørking; det er en konserveringsmetode.  Men de som er gule i fargen er tilsatt svoveldioksid, som bidrar både til bevaring av farge og motvirker tap av næringsstoffer. Og er helt ufarlig i så små mengder som det tilsettes i mat, som spises i normale mengder. Barn bør uansett ikke få voldsomt mye aprikoser og annen tørket frukt fordi det ofte er litt muggsopp i det, som heller ikke er bra i store mengder. 

Hvordan du får hirse til å bli bortimot næringsløst skjønner jeg ikke helt... 

Er enig i at det kan virke veldig omfattende å sette seg inn i alt mulig om ernæring, men man kommer gjerne langt med små grep. "Mat til spedbarn"-heftet til Helsedirektoratet er et veldig godt utgangspunkt. Også finnes det endel gode bøker om det som også har fine oppskrifter (Margit Vea sine f.eks. Er ikke helt enig i alt hun skriver, men det er mye god kunnskap å hente i bøkene og på bloggen hennes). :)

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan du får hirse til å bli bortimot næringsløst skjønner jeg ikke helt... 

Er enig i at det kan virke veldig omfattende å sette seg inn i alt mulig om ernæring, men man kommer gjerne langt med små grep. "Mat til spedbarn"-heftet til Helsedirektoratet er et veldig godt utgangspunkt. Også finnes det endel gode bøker om det som også har fine oppskrifter (Margit Vea sine f.eks. Er ikke helt enig i alt hun skriver, men det er mye god kunnskap å hente i bøkene og på bloggen hennes). :)

leste en test, hvor hirsegrøt og noen andre typer fikk terningkast 1 eller 2, pga næringsinnhold

Takk for tips om heftet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...