AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #1 Skrevet 4. november 2015 Katten min ble kastrert på mandag. Han spiser godt, koser og leker. MEN han vasker seg mye bak, og han er hoven. Det er tydelig at han har vondt enda. Vet ikke helt hva som er normalt. Når ville du ha kontaktet dyrelege? Anonymkode: 81b0f...38c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #2 Skrevet 4. november 2015 Jeg hadde kontaktet dyrlege. Har han ikke et sting eller to? Anonymkode: b092f...522
lille_fiol Skrevet 4. november 2015 #3 Skrevet 4. november 2015 Det er jo ikke meningen at han skal vaske seg i såret,fikk han ikke en body eller en krage han skulle ha på? 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #4 Skrevet 4. november 2015 Nei, han fikk ingen sting. Har en eldre hannkatt også som ble kastrert hos samme dyrelege. Han fikk heller ingen sting, men det er så lenge siden at jeg ikke husker hvordan såret så ut, men han fikk heller ikke en body/krage. De fortalte meg den gangen at det ikke var nødvendig å sy når man kastrerte hannkatter, og heller ikke nødvendig med body/krage. Og at han kunne slippes ut allerede etter bare 1-2 dager, så lenge man fulgte med på såret. (har ikke sluppet han ut enda altså)Men kan være at jeg overreagerer. Det er jo normalt å være hoven når man får kuttet vekk kroppsdeler? Anonymkode: 81b0f...38c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #5 Skrevet 4. november 2015 kontakt dyrlege! Anonymkode: 45ba2...dac
lille_fiol Skrevet 4. november 2015 #6 Skrevet 4. november 2015 (endret) Er nok normalt å være litt hoven der samme dag som operasjonen. Men er han fremdeles hoven etter flere dager ville jeg kontaktet dyrlege, er jo bare til å ringe å høre. Bedre å vær på den sikre siden,spesielt hvis det virker som han har det vondt! Endret 4. november 2015 av lille_fiol
Orchideae Skrevet 4. november 2015 #7 Skrevet 4. november 2015 Vi fikk beskjed om at vi skulle prøve å unngå at han slikket på såret. Og om han gjorde det måtte vi kjøpe krage eller body. Bare såret får være i fred gror det fort. God bedring til pus! Og godt å se at folk tar ansvar! 2
Kontormus Skrevet 5. november 2015 #8 Skrevet 5. november 2015 Altså, når hannkatter kastereres så lager de et bittelite snitt i hver testikkel og klemmer dem ut. Det er ingen hensikt å ha på body, den dekker ikke dette området likevel. Det ville ikke være hensiktsmessig og dekke det til uansett, da dette ville hindret dem i å komme seg på do.Det er som sagt et lite sår der, og det pleier å leges fint selv om det jo selvsagt er eksponert for skitt (bokstavelig talt) 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #9 Skrevet 5. november 2015 Altså, når hannkatter kastereres så lager de et bittelite snitt i hver testikkel og klemmer dem ut. Det er ingen hensikt å ha på body, den dekker ikke dette området likevel. Det ville ikke være hensiktsmessig og dekke det til uansett, da dette ville hindret dem i å komme seg på do.Det er som sagt et lite sår der, og det pleier å leges fint selv om det jo selvsagt er eksponert for skitt (bokstavelig talt)Derfor setter man på pus krage når han begynner å slikke seg i sårene. For selv om de er små, så kan de fint bli betente, og de blir eksponert for ekstra mye bakterier når de blir slikket på. Sårene vil også gro mye saktere. Anonymkode: c83b5...25e
Kontormus Skrevet 5. november 2015 #10 Skrevet 5. november 2015 Derfor setter man på pus krage når han begynner å slikke seg i sårene. For selv om de er små, så kan de fint bli betente, og de blir eksponert for ekstra mye bakterier når de blir slikket på. Sårene vil også gro mye saktere. Anonymkode: c83b5...25eJeg har hatt nærmere 40 fosterhjemskatter, hannkattene ble kasterert på kjøkkenbordet mitt, av veterinær med meg som assistent. INGEN av disse fikk problemer, selv uten krage. Hunnkattene fikk på body, noen med snittet på flanken, og noen med snittet på magen. Men tror du de ville kattene ville ha disse på? Nei, etter 7 sekunder med nyoperert katt i en ilsint floke var de ute av den. Og selv om de slikket og slikket gikk det bra. 2
Minya Skrevet 6. november 2015 #11 Skrevet 6. november 2015 Det er normalt at pus er litt hoven rundt pungen i en ukes tid, og så lenge såret ikke er vidåpent og hissigrødt, så går det nok bra.Er såret hissigrødt, varmt eller veldig hovent, bør du kontakte veterinær for å høre om det kan ha satt seg en infeksjon i såret, og evt få behandling eller krage til pus.Prøv å stoppe pus fra å vaske seg når du kan, men utenom det er det ikke så mye annet enn krage som kan hjelpe litt.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #12 Skrevet 6. november 2015 TS her:Jeg ringte dyrelege, og var innom i går. Såret var visst blitt helt hardt og det var betennelse. Pus fikk 2 sprøyter (usikker på hva det var, veterinæren snakket dårlig norsk), og 6 tabletter (antibiotika) og noen dråper (smertestillende) som han skal ha over 3 dager. Idag var hevelsen over halvvert og pus er mye mer avslappet og enda mer kosen :-) Så jeg er glad jeg tok den ekstra turen til veterinær.Jeg har heller ikke hørt om noen som har hatt problemer med kastrering av hannkatter. Pus fikk også en krage til å ha på, men pus var livredd for den, så jeg lot være. Anonymkode: 81b0f...38c 2
Minya Skrevet 6. november 2015 #13 Skrevet 6. november 2015 Sjansene for infeksjon eller betennelse etter kastrering er så liten at det ikke er noe rart at du ikke har hørt om det før. Men da var du en av de få som opplevde det.Godt du tok den ekstra turen og godt å høre at pus nå har det bra 1
Mis(s)Understood Skrevet 6. november 2015 #14 Skrevet 6. november 2015 (endret) TS her:Jeg ringte dyrelege, og var innom i går. Såret var visst blitt helt hardt og det var betennelse. Pus fikk 2 sprøyter (usikker på hva det var, veterinæren snakket dårlig norsk), og 6 tabletter (antibiotika) og noen dråper (smertestillende) som han skal ha over 3 dager. Idag var hevelsen over halvvert og pus er mye mer avslappet og enda mer kosen :-) Så jeg er glad jeg tok den ekstra turen til veterinær.Jeg har heller ikke hørt om noen som har hatt problemer med kastrering av hannkatter. Pus fikk også en krage til å ha på, men pus var livredd for den, så jeg lot være. Anonymkode: 81b0f...38cDa snakker vi om en solid infeksjon ! Såpass solid at min helt umiddelbare tanke rusler til spekulasjoner om hvorvidt utstyret som ble brukt faktisk var sterilt eller om noen hadde glemt å bytte skalpell(blad).Jeg ville valgt en annen dyrlege fremover. Kun fordi jeg blir skeptisk når slike ting skjer. Endret 6. november 2015 av Mis(s)Understood
lille_fiol Skrevet 9. november 2015 #15 Skrevet 9. november 2015 Jeg har hatt nærmere 40 fosterhjemskatter, hannkattene ble kasterert på kjøkkenbordet mitt, av veterinær med meg som assistent. INGEN av disse fikk problemer, selv uten krage. Hunnkattene fikk på body, noen med snittet på flanken, og noen med snittet på magen. Men tror du de ville kattene ville ha disse på? Nei, etter 7 sekunder med nyoperert katt i en ilsint floke var de ute av den. Og selv om de slikket og slikket gikk det bra. Vil ikke lage en lang diskusjon her, men det virker jo rimelig spesielt å kastrere dyr på et kjøkkenbord. Kan ikke være særlig sterilt og rent miljø. Du har sikkert fin erfaring med dette, men det betyr ikke at alle andre sine katter ikke får problemer etter en kastrering. Det vil alltid være en viss risiko for at infeksjoner kan oppstå. Så det viktigste jeg tror vi kan lære av dette tilfellet er at alle pasienter er ulike og det beste er å dra til dyrlegen en gang for mye enn for lite. 4
Kontormus Skrevet 9. november 2015 #16 Skrevet 9. november 2015 Vil ikke lage en lang diskusjon her, men det virker jo rimelig spesielt å kastrere dyr på et kjøkkenbord. Kan ikke være særlig sterilt og rent miljø. Du har sikkert fin erfaring med dette, men det betyr ikke at alle andre sine katter ikke får problemer etter en kastrering. Det vil alltid være en viss risiko for at infeksjoner kan oppstå. Så det viktigste jeg tror vi kan lære av dette tilfellet er at alle pasienter er ulike og det beste er å dra til dyrlegen en gang for mye enn for lite.Vet ikke hva du vil, men du diskuterer jo. Det er dyrlegen som mener at det går fint å gjøre det hjemme med rene håndklær under og godt lys. Redskapene de bruker er selvsagt sterile, de sederes med sprøyte i nakken etter vekt. Det er et veldig lite inngrep for hannkattene som har testiklene der de skal være. Hunnkatter fikses på klinikk, da snakker vi større saker.Men det er aldri feil og oppsøke dyrlege hvis en er i tvil, og jeg tror ikke at ingen får problemer siden vi ikke hadde det her.
lille_fiol Skrevet 9. november 2015 #17 Skrevet 9. november 2015 Vet ikke hva du vil, men du diskuterer jo. Det er dyrlegen som mener at det går fint å gjøre det hjemme med rene håndklær under og godt lys. Redskapene de bruker er selvsagt sterile, de sederes med sprøyte i nakken etter vekt. Det er et veldig lite inngrep for hannkattene som har testiklene der de skal være. Hunnkatter fikses på klinikk, da snakker vi større saker.Men det er aldri feil og oppsøke dyrlege hvis en er i tvil, og jeg tror ikke at ingen får problemer siden vi ikke hadde det her. Ok, men da er vi enige da. Fikk bare inntrykk av at du mente at det ikke kunne være en infeksjon siden du aldri hadde opplevd det med de x antall kattene dine. Det viktigste er jo at det gikk bra med katten heldigvis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå