AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #1 Skrevet 4. november 2015 Vi er et år i utlandet i forbindelse med jobb. Her trives vi kjempe godt og familien har det veldig bra! Dette er et land som snakker samme språk som min mann og hans familie, men som barna inne helt har lært seg da min mann er Norsk statsborger og snakker norsk hjemme hos oss. Selvfølgelig burde han snakker morsmålet med barna, men nå har det nå en gang blitt sånn. Vi har vørt mye med familien til mannen slik at barna har jo hørt og kan litt av språket så jeg tenkte det ville gå fort å lære seg. Men nå dr 5 åringen trist og gråter når vi leverer for han vil ikke på førskolen fordi han ikke kan språket. Det skal sies at han er en veldig sensitiv og fikk slike utbrudd hjemme i norsk barnehage også. jeg syns det er vanskelig og vite hvor "streng" jeg skal være med han. Jeg vet jo at de har det gøy og fint i førskolen, så han burde jo trives. Er så redd for at han skal bli "ødelagt" av at jeg pusher han til å være der. Jeg sier ting som at jeg skjønner det føles ubehagelig og vanskelig, men dette må du og du lærer språket snart. Ddet er slike ting som gjør det vanskelig å være forelder. Anonymkode: 70af8...6f0
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #2 Skrevet 4. november 2015 Regner med de ansatte på førskolen tar hensyn til dette og gjør litt ekstra for å forsikre seg om at han forstår beskjeder:) hvis ikke får du ta ett møte med de.selvfølgelig er det ikke gøy for noen å delta i klasser/store grupper der man ikke forstår språket. Men hvis det er eneste mulighet er det jo ikke noe å gjøre med. Anonymkode: 9483f...cc2
lille_fiol Skrevet 4. november 2015 #3 Skrevet 4. november 2015 Sitt hjemme med han å prøv å lær han enkle setninger som "kan jeg få gå på do"," Jeg heter....", "hva heter du?" osv.Både jeg og samboer har bodd i utlandet da vi var barn. Kjæresten min kunne ikke et ord engelsk nesten, så han gruet seg mye når han skulle på skolen, men moren hadde lært ham hvordan man skulle spørre om å få gå på do...så da slapp han ivertfall å sitte der til han tisset i buksa. Vi var riktignok begge to eldre enn 5 år, så kan godt forstå hvorfor en 5åring synes dette er skummelt.Synes deres jobb som foreldre er å gjøre denne overgangen minst mulig skummel for ham, ved å lære ham språket bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå