Gå til innhold

Noen som har tatt privatisteksamen i Geofag 1?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har snart privatisteksamen i Geofag 1. Er det noen som har hatt denne før og kan fortelle hva de fikk? Er det noe som er mer typisk å få enn andre deler av pensum?

Anonymkode: 85615...a30

Videoannonse
Annonse
Gjest Holititten
Skrevet

Tar den til mandag :)

Hva skriver du om på fordypningsemnet ditt?

Skrevet

Skal skrive om Galapagos du? Har du hørt noe om hva som er vanlig osv? Er ikke ferdig med vær og Hydrologi er veldig redd jeg ikke rekker å lære disse skikkelig. 

Gjest Holititten
Skrevet

Skal skrive om Galapagos du? Har du hørt noe om hva som er vanlig osv? Er ikke ferdig med vær og Hydrologi er veldig redd jeg ikke rekker å lære disse skikkelig. 

Jeg skriver om California (jordskjelv og tørke). spesielt dagsaktuelt da Cali er rammet av tørke nå (siden 2011). Sitter nemlig i California og skriver oppgaven min, så da passet det fint å skrive om noe kjent når jeg er så ofte her. 

Har hørt at mange skriver om Island, i hvertfall, men vet at folk har skrevet om Japan. Har aldri hatt faget (tar geofag 2 også), så vet lite om hva andre gjør egentlig. Men jeg har snakket med faglærer, og han sa i hvertfall til meg at det ikke går på detaljer. Landskap formet av isbreer er veldig aktuelt, og jeg trenger ikke lære med all infoen om mineraler i den tabellen i Terra Mater s. 28-29. Og å identifisere steiner trenger jeg ikke. 

De neste kapitlene er ikke teknisk krevende, så det jeg ville ikke vært bekymret. Det er mye mer enkel lesing fremover. Men jeg ville nok passet på å jobbe godt fremover. Du må jo ha tid til å repetere. Når har du eksamen?

Gjest Holititten
Skrevet

Dersom du føler du ikke får tid nok ville jeg anbefalt å lese sammendragene i det minste.Jeg har skrevet mitt eget puggeark/sammendrag som jeg skal lære utenat. Der er all viktig informasjon presset sammen til 22 sider, i stedenfor over 200. Kan sende deg det hvis du vil?

Skrevet

Takk for svar, har ekstremvær, hydrologi og isbreer igjen og har eksamen 20 så har litt dårlig tid. Synes bare at vær kapitlene er vanskelige,  skikkelig ork å lese. Vet du sånn ca hvor lang oppgaven bør være? 

Send meg gjerne sammendrag på kava001 at msn.com hadde vært snilt :)

Gjest Holititten
Skrevet

Samme her angående været, er først nå jeg forstår det. Og så må jeg jo lære meg det. Blæ..

oppgaven min er vel på 10 sider nå, og har vel kanskje 3-4 igjen? Tror ikke den trenger å være så lang, men har så mye spennende å skrive om :-) 

Sender sammendraget nå jeg, håper det hjelper!

Gjest Holititten
Skrevet

Hadde du den igår du også? Hvordan gikk det i såfall?

Skrevet

Hei, nei fortsatt noen dager igjen :)) Hvordan gikk det med deg? Tell me everything :D

Gjest Holititten
Skrevet

Det gikk kjempebra, fikk 6er, så det er jeg strålende fornøyd med. Hadde geofag 2 idag, og fikk 6 der også. Det var egentlig veldig greit, brede temaer sånn at man kan utdype i det man faktisk kan. I forberedt del (30 min før) skulle jeg fortelle om metamorfe + magmatiske bergarter i forhold til platetektonikk, hvordan sedimentære bergarter dannes og om landformer dannet av isbreer. I uforberedt del skulle jeg snakke om jordskjelv, vulkanisme, flom, tropiske orkaner (altså naturfarer) og hvordan man kan forholde seg til det, hvorfor/hvordan det skjer og litt sånn. Veldig greit. Til slutt så de gjennom oppgaven min, og ble (heldigvis) veldig imponerte. Dersom du ikke trenger å sende inn oppgaven i forveien (jeg trengte ikke det) er førsteinntrykket veldig viktig. De har jo ikke tid til å lese alt, så det handler mye om hvordan oppgaven ser ut.

Bare si ifra om du har noen spørsmål altså :)

Skrevet

Gratulerer! Du fikk såpass brede oppgaver altså. Hvordan rakk du å snakke om alt. Stiller de noe spørsmål om oppgaven, eller bladde de bare kjapt igjennom? Du fikk ikke med deg hva slags oppgaver de andre fikk?

Gjest Holititten
Skrevet

Tusen takk! Tror alle fikk samme oppgave, men var tilfeldig hvilken du fikk til forberedt og uforberedt del. Snakket bare i vei, og fikk litt spørsmål underveis om eksaminator ville at jeg skulle utdype eller ville sjekke om jeg kunne litt detaljer. 

Oppgaven spurte de ikke særlig om, men jeg skrev jo om tørke og jordkjelv i California, noe jeg allerede hadde dekket i uforberedt del. Men jeg fortalte litt om hvorfor jeg valgte oppgaven mens de bladde gjennom da. Ellers ingen spørsmål. 

Skrevet

Dersom du føler du ikke får tid nok ville jeg anbefalt å lese sammendragene i det minste.Jeg har skrevet mitt eget puggeark/sammendrag som jeg skal lære utenat. Der er all viktig informasjon presset sammen til 22 sider, i stedenfor over 200. Kan sende deg det hvis du vil?

Ja takk :hoppendeglad:

Gjest Holititten
Skrevet

Ja takk :hoppendeglad:

hva er e-posten din da? Du kan sende på pm om du ikke vil dele med "alle" her :-)

Gjest andersio
Skrevet

Jippi fikk 6!  Skal ta geofag 2 neste semester. Hvordan synes du det er i forhold til geofag 1? Leser selv. 

Gjest Holititten
Skrevet

Jippi fikk 6!  Skal ta geofag 2 neste semester. Hvordan synes du det er i forhold til geofag 1? Leser selv. 

gratulerer! Så gøy! Synes geo2 var veldig greit, mye lettere å bare lese fordi det er litt mer samfunnsfaglig og ikke så mye teknisk. Faglærer mente at det var mer detaljer, og det er i og for seg sant, men det er bare noen få emner der det er mye detaljer, og det resten er veldig leselig. Alt handler om klima og klimaendringer eller er relatert til det. Så om du kan mye om det, er det i boks! Hvis ikke er det jo greit å lese seg opp på. Handler også en del om isbreer og bærekraftig utvikling, også sett i klimaendringenes øyne. Og olje! Ugh, det kjedeligste/vanskeligste i mine øyne. Men igjen, relatert til klimaendringer. Det er lagt opp til en oppgave i geo 2 også, men jeg slapp den, så du bør høre med faglærer om du trenger det. Tror det er lokal vær- eller skredvarsel. 

Geofag2 er lagt opp slik at det bygger veldig på geo1. 

Håper det ble greit svar, ligger litt i halvsøvne og skriver på mobilen.. Bare spørr om det er noe mer du lurer på!

har forresten skrevet er sammendrag på geofag2 også, dersom du vil ha det. Kan sende på Mail igjen. 

Gjest andersio
Skrevet

Høres veldig bra ut, ja gjør gjerne det! Det forrige hjalp veldig.  Tusen takk :)

Gjest Holititten
Skrevet

Høres veldig bra ut, ja gjør gjerne det! Det forrige hjalp veldig.  Tusen takk :)

er det kava001? Du var anonym på de første innleggene, hehe. Men så bra at det hjalp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...