Rotemor Skrevet 4. november 2015 #21 Skrevet 4. november 2015 Er det bare å skrive mail til banken for å ordne f.eks 10 kr i sparing her gang man drar kortet?u kan ordne det i nettbanken Det er veldig lurt/gøy dersom du har råd til å la pengene være.
frk91 Skrevet 4. november 2015 #22 Skrevet 4. november 2015 Jeg sparer 10kr hver gang jeg drar kortet. Morsomt å se hvor mye jeg klarer å spare per mnd, men litt skremmende å se hvor mye jeg faktisk bruker kortet i løpet av en uke. Forrige uke sparte jeg 300kr, så jeg bør bli flinkere til å ikke småhandle for at sparingen ikke skal ta helt av
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #23 Skrevet 5. november 2015 Det med flaskene var nå egentlig veldig lurt det også 😀 Har fastetrekk jeg også utenom. Dette blir på en måte en nymoderne erstatning for sparegrisen siden jeg aldri har kontanter lengre 😀Anonymkode: e74f1...427Jeg bruker kun kort også, og har aldri kontanter lengre. Da jeg sparte til hund tok jeg ut i kontanter, bare for å ha kontanter Nå så panter jeg jo flaskene og får en lapp. Så da gir jeg den og sier jeg vil ha pengene og putter dem i lommen til jeg kommer hjem, SÅ betaler jeg varene med kort. Det blir en god del penger til slutt, når du ikke rører de pantepengene på noen år.En gang i blant går jeg over småpengene og tar de med i banken og veksler de inn i lapper. Slit å sitte der med flere tusen enkroninger. Dette har jeg gjort siden jeg var lita. Mamma orket aldri å pante flasker, så vi barna fikk de. Vi drakk sykt mye brus og var 3 tenåringer og to barn (jeg er nest yngst). Så det ble mange flasker. Det tok et kvarter å gå til nærmeste butikk, og jeg var den eneste som orket å dra helt dit med to svartsekker med tomflasker. Men det var verdt det. De pengene la jeg til side i flere år. Mamma satt de inn i banken da jeg var 18 og flyttet ut hjemme ifra. Men ikke den banken jeg har nå. Bestemor oppdrettet en konto da jeg ble født hvor hun har gitt meg 500kr til bursdagen min vært år fra jeg var født til i dag (og to år til). Til konfimasjonen fikk jeg 10 000 (for jeg trengte ikke bunad som hun betalte for søsknene mine). Og andre i familien på mamma sin side har lagt inn bursdag og julegaver på den kontoen også. Den står i mamma sitt navn. Jeg skal få den når jeg blir 25 Egentlig skulle jeg få den da jeg fylte 18, men jeg ville vente litt til. Alle søsknene mine har tømt den kontoen på grunn av førekort, folkehøgskole og bil. De fikk kontoen da de var 18. Jeg har ikke rørt den og vil ikke røre den. Har førekortet jeg også, men det har jeg betalt utenom, samme med folkehøgskole. Når jeg får den så skal jeg legge en god del av de penge inn på en BSU nummer to, eller bare la de stå. Kommer ikke til å sløse de bort ihvertfall. Spennende å se hvor mye det er på den kontoen. Gleder meg som en unge til å finne det ut. Vet ikke hvorfor, men helt siden jeg var veldig, veldig lita så har jeg likt å spare penger. En krone her og en krone der. Vær gang jeg var på besøk til tante og onkel så ryddet og vasket jeg for henne og fikk 50-100kr for jobben. Var der vær helg. Ofte dro jeg dit for å hjelpe til med vaskingen midt i uken, fordi jeg ville og elsket å være til tante og onkel, og fordi jeg syntes det var gøy å tjene penger. De pengene la jeg på en bøsse hos tante. Sluttet da jeg var rundt 15 år, da la hun inn de pengene på den over-nevnte kontoen (vet ikke hvor mye det var). Hos ei annen tante jobbet jeg i fjøset vær sommer fra jeg var 6 år. Vær sommer dro jeg dit og var der fra sommerferien startet til den sluttet og jobbet i fjøset vær dag. Gjorde andre småjobber her og der hos andre slektninger også. F.eks hjalp bestemor med å lage saft og syltetøy, hjalp til med bærplukking og slikt, de pengene ga hun til tante (hun med fjøset) og de ble oppbevart der. De pengene tok tante vare på og la inn på den kontoen da jeg var 16. Dette var ikke en "jobb", men en ferie med mening. Jeg elsket å tjene penger og hjelpe andre i familien. Fikk aldri penger i hånden, for jeg likte å spare. Satt barnevakt til fire små gutter i nabolaget (de var ikke søsken). Vær helg til jeg begynte på videregående passet jeg minst 2 gutter vær helg. Gikk på rundgang og ofte samtidig. Disse pengene fikk mamma og satt inn på den kontoen også. Pappa fortalte meg i fjor at det er langt over 100 000 på den kontoen nå. Om 2 år blir den kontoen overført i mitt navn og jeg får kontroll over den. Gleder meg til å se hva som står som saldo :D Det jeg liker best med sparing, er å ikke vite hvor mye jeg har spart. Pante-pengene har jeg ikke kontroll over. Småkroningene ligger i en kopp, lappene ligger i en boks en hemmelig plass. De har jeg aldri telt opp. Da jeg sparte til valp så var det en side-sparing og av og til tok jeg pante pengene i den skålen, noen ganger i koppen som jeg sparer i nå. Så da jeg var veldig ung (barneskolealder) så hadde jeg panteflaske-sparingen hjemme, bøsse hos tante og onkel i byen, bøsse hos tante på gården og kontoen som mamma kontrollerer. Også har jeg hatt mange, mange små spare-"leker". Som det med pappa, på folkehøgskolen og masse annet smått. Hadde perioder hvor jeg gikk tur med hundene til folk (de pengene gikk til ny sparkesykkel), og klipte gresset til naboene (de gikk til walkman hvis jeg ikke husker feil eller diskman), solgte vafler i gaten (det gikk til en kanin) og andre små ting med diverse mål. Fikk 50kr i ukepenger av mamma og pappa, de pengen brukte jeg eller sparte opp til kanin, sparkesykkel og slike ting. Men likte best å gjøre noe for å spare pengene enn å bare spare. For det morsomste var å jobbe for pengene. Kunne bare ha spurt mamma om en ny sparkesykkel så hadde jeg fått det på flekken, men jeg likte å jobbe å spare. Ja, jeg var en snål unge Fikk vite at mamma har gått bak ryggen min og lagt de pengen på den kontoen. De pengene jeg sparte opp til sparkesykkel f.eks. Alle søsknene mine fikk seg en uten å gjøre noe. Men jeg var jo ikke helt som alle andre, så mamma og pappa førte de pengene over på kontoen min. Så teknisksett så fikk jeg sparkesykkel... for samme summen gikk inn på den kontoen jeg får om 2 år. Men det fikk jeg ikke vite før i fjor Anonymkode: b44a4...d92 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #24 Skrevet 5. november 2015 Jeg bruker kun kort også, og har aldri kontanter lengre. Da jeg sparte til hund tok jeg ut i kontanter, bare for å ha kontanter Nå så panter jeg jo flaskene og får en lapp. Så da gir jeg den og sier jeg vil ha pengene og putter dem i lommen til jeg kommer hjem, SÅ betaler jeg varene med kort. Det blir en god del penger til slutt, når du ikke rører de pantepengene på noen år.En gang i blant går jeg over småpengene og tar de med i banken og veksler de inn i lapper. Slit å sitte der med flere tusen enkroninger. Dette har jeg gjort siden jeg var lita. Mamma orket aldri å pante flasker, så vi barna fikk de. Vi drakk sykt mye brus og var 3 tenåringer og to barn (jeg er nest yngst). Så det ble mange flasker. Det tok et kvarter å gå til nærmeste butikk, og jeg var den eneste som orket å dra helt dit med to svartsekker med tomflasker. Men det var verdt det. De pengene la jeg til side i flere år. Mamma satt de inn i banken da jeg var 18 og flyttet ut hjemme ifra. Men ikke den banken jeg har nå. Bestemor oppdrettet en konto da jeg ble født hvor hun har gitt meg 500kr til bursdagen min vært år fra jeg var født til i dag (og to år til). Til konfimasjonen fikk jeg 10 000 (for jeg trengte ikke bunad som hun betalte for søsknene mine). Og andre i familien på mamma sin side har lagt inn bursdag og julegaver på den kontoen også. Den står i mamma sitt navn. Jeg skal få den når jeg blir 25 Egentlig skulle jeg få den da jeg fylte 18, men jeg ville vente litt til. Alle søsknene mine har tømt den kontoen på grunn av førekort, folkehøgskole og bil. De fikk kontoen da de var 18. Jeg har ikke rørt den og vil ikke røre den. Har førekortet jeg også, men det har jeg betalt utenom, samme med folkehøgskole. Når jeg får den så skal jeg legge en god del av de penge inn på en BSU nummer to, eller bare la de stå. Kommer ikke til å sløse de bort ihvertfall. Spennende å se hvor mye det er på den kontoen. Gleder meg som en unge til å finne det ut. Vet ikke hvorfor, men helt siden jeg var veldig, veldig lita så har jeg likt å spare penger. En krone her og en krone der. Vær gang jeg var på besøk til tante og onkel så ryddet og vasket jeg for henne og fikk 50-100kr for jobben. Var der vær helg. Ofte dro jeg dit for å hjelpe til med vaskingen midt i uken, fordi jeg ville og elsket å være til tante og onkel, og fordi jeg syntes det var gøy å tjene penger. De pengene la jeg på en bøsse hos tante. Sluttet da jeg var rundt 15 år, da la hun inn de pengene på den over-nevnte kontoen (vet ikke hvor mye det var). Hos ei annen tante jobbet jeg i fjøset vær sommer fra jeg var 6 år. Vær sommer dro jeg dit og var der fra sommerferien startet til den sluttet og jobbet i fjøset vær dag. Gjorde andre småjobber her og der hos andre slektninger også. F.eks hjalp bestemor med å lage saft og syltetøy, hjalp til med bærplukking og slikt, de pengene ga hun til tante (hun med fjøset) og de ble oppbevart der. De pengene tok tante vare på og la inn på den kontoen da jeg var 16. Dette var ikke en "jobb", men en ferie med mening. Jeg elsket å tjene penger og hjelpe andre i familien. Fikk aldri penger i hånden, for jeg likte å spare. Satt barnevakt til fire små gutter i nabolaget (de var ikke søsken). Vær helg til jeg begynte på videregående passet jeg minst 2 gutter vær helg. Gikk på rundgang og ofte samtidig. Disse pengene fikk mamma og satt inn på den kontoen også. Pappa fortalte meg i fjor at det er langt over 100 000 på den kontoen nå. Om 2 år blir den kontoen overført i mitt navn og jeg får kontroll over den. Gleder meg til å se hva som står som saldo :D Det jeg liker best med sparing, er å ikke vite hvor mye jeg har spart. Pante-pengene har jeg ikke kontroll over. Småkroningene ligger i en kopp, lappene ligger i en boks en hemmelig plass. De har jeg aldri telt opp. Da jeg sparte til valp så var det en side-sparing og av og til tok jeg pante pengene i den skålen, noen ganger i koppen som jeg sparer i nå. Så da jeg var veldig ung (barneskolealder) så hadde jeg panteflaske-sparingen hjemme, bøsse hos tante og onkel i byen, bøsse hos tante på gården og kontoen som mamma kontrollerer. Også har jeg hatt mange, mange små spare-"leker". Som det med pappa, på folkehøgskolen og masse annet smått. Hadde perioder hvor jeg gikk tur med hundene til folk (de pengene gikk til ny sparkesykkel), og klipte gresset til naboene (de gikk til walkman hvis jeg ikke husker feil eller diskman), solgte vafler i gaten (det gikk til en kanin) og andre små ting med diverse mål. Fikk 50kr i ukepenger av mamma og pappa, de pengen brukte jeg eller sparte opp til kanin, sparkesykkel og slike ting. Men likte best å gjøre noe for å spare pengene enn å bare spare. For det morsomste var å jobbe for pengene. Kunne bare ha spurt mamma om en ny sparkesykkel så hadde jeg fått det på flekken, men jeg likte å jobbe å spare. Ja, jeg var en snål unge Fikk vite at mamma har gått bak ryggen min og lagt de pengen på den kontoen. De pengene jeg sparte opp til sparkesykkel f.eks. Alle søsknene mine fikk seg en uten å gjøre noe. Men jeg var jo ikke helt som alle andre, så mamma og pappa førte de pengene over på kontoen min. Så teknisksett så fikk jeg sparkesykkel... for samme summen gikk inn på den kontoen jeg får om 2 år. Men det fikk jeg ikke vite før i fjor Anonymkode: b44a4...d92Da har du jaggu vært flink. Og den kontoen kommer godt med. 😀 Jeg var sen med å spare, tømte kontoene mine i hytt og vær. Men etter jeg startet med det etter jeg ble 20, muligens tilogmed litt eldre har jeg faktisk vært flink. Små sparing (eller heter vell mocrospar/morsom sparing) bli nok bare en gøyal ting. Kontoen skal skjules i nettbanken og pengene skal mest sannsynlig bruke på ferie/ekstra innbetaling på studielån x 1 per år 😀 Anonymkode: e74f1...427
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #25 Skrevet 5. november 2015 Jeg bruker kun kort også, og har aldri kontanter lengre. Da jeg sparte til hund tok jeg ut i kontanter, bare for å ha kontanter Nå så panter jeg jo flaskene og får en lapp. Så da gir jeg den og sier jeg vil ha pengene og putter dem i lommen til jeg kommer hjem, SÅ betaler jeg varene med kort. Det blir en god del penger til slutt, når du ikke rører de pantepengene på noen år.En gang i blant går jeg over småpengene og tar de med i banken og veksler de inn i lapper. Slit å sitte der med flere tusen enkroninger. Dette har jeg gjort siden jeg var lita. Mamma orket aldri å pante flasker, så vi barna fikk de. Vi drakk sykt mye brus og var 3 tenåringer og to barn (jeg er nest yngst). Så det ble mange flasker. Det tok et kvarter å gå til nærmeste butikk, og jeg var den eneste som orket å dra helt dit med to svartsekker med tomflasker. Men det var verdt det. De pengene la jeg til side i flere år. Mamma satt de inn i banken da jeg var 18 og flyttet ut hjemme ifra. Men ikke den banken jeg har nå. Bestemor oppdrettet en konto da jeg ble født hvor hun har gitt meg 500kr til bursdagen min vært år fra jeg var født til i dag (og to år til). Til konfimasjonen fikk jeg 10 000 (for jeg trengte ikke bunad som hun betalte for søsknene mine). Og andre i familien på mamma sin side har lagt inn bursdag og julegaver på den kontoen også. Den står i mamma sitt navn. Jeg skal få den når jeg blir 25 Egentlig skulle jeg få den da jeg fylte 18, men jeg ville vente litt til. Alle søsknene mine har tømt den kontoen på grunn av førekort, folkehøgskole og bil. De fikk kontoen da de var 18. Jeg har ikke rørt den og vil ikke røre den. Har førekortet jeg også, men det har jeg betalt utenom, samme med folkehøgskole. Når jeg får den så skal jeg legge en god del av de penge inn på en BSU nummer to, eller bare la de stå. Kommer ikke til å sløse de bort ihvertfall. Spennende å se hvor mye det er på den kontoen. Gleder meg som en unge til å finne det ut. Vet ikke hvorfor, men helt siden jeg var veldig, veldig lita så har jeg likt å spare penger. En krone her og en krone der. Vær gang jeg var på besøk til tante og onkel så ryddet og vasket jeg for henne og fikk 50-100kr for jobben. Var der vær helg. Ofte dro jeg dit for å hjelpe til med vaskingen midt i uken, fordi jeg ville og elsket å være til tante og onkel, og fordi jeg syntes det var gøy å tjene penger. De pengene la jeg på en bøsse hos tante. Sluttet da jeg var rundt 15 år, da la hun inn de pengene på den over-nevnte kontoen (vet ikke hvor mye det var). Hos ei annen tante jobbet jeg i fjøset vær sommer fra jeg var 6 år. Vær sommer dro jeg dit og var der fra sommerferien startet til den sluttet og jobbet i fjøset vær dag. Gjorde andre småjobber her og der hos andre slektninger også. F.eks hjalp bestemor med å lage saft og syltetøy, hjalp til med bærplukking og slikt, de pengene ga hun til tante (hun med fjøset) og de ble oppbevart der. De pengene tok tante vare på og la inn på den kontoen da jeg var 16. Dette var ikke en "jobb", men en ferie med mening. Jeg elsket å tjene penger og hjelpe andre i familien. Fikk aldri penger i hånden, for jeg likte å spare. Satt barnevakt til fire små gutter i nabolaget (de var ikke søsken). Vær helg til jeg begynte på videregående passet jeg minst 2 gutter vær helg. Gikk på rundgang og ofte samtidig. Disse pengene fikk mamma og satt inn på den kontoen også. Pappa fortalte meg i fjor at det er langt over 100 000 på den kontoen nå. Om 2 år blir den kontoen overført i mitt navn og jeg får kontroll over den. Gleder meg til å se hva som står som saldo :D Det jeg liker best med sparing, er å ikke vite hvor mye jeg har spart. Pante-pengene har jeg ikke kontroll over. Småkroningene ligger i en kopp, lappene ligger i en boks en hemmelig plass. De har jeg aldri telt opp. Da jeg sparte til valp så var det en side-sparing og av og til tok jeg pante pengene i den skålen, noen ganger i koppen som jeg sparer i nå. Så da jeg var veldig ung (barneskolealder) så hadde jeg panteflaske-sparingen hjemme, bøsse hos tante og onkel i byen, bøsse hos tante på gården og kontoen som mamma kontrollerer. Også har jeg hatt mange, mange små spare-"leker". Som det med pappa, på folkehøgskolen og masse annet smått. Hadde perioder hvor jeg gikk tur med hundene til folk (de pengene gikk til ny sparkesykkel), og klipte gresset til naboene (de gikk til walkman hvis jeg ikke husker feil eller diskman), solgte vafler i gaten (det gikk til en kanin) og andre små ting med diverse mål. Fikk 50kr i ukepenger av mamma og pappa, de pengen brukte jeg eller sparte opp til kanin, sparkesykkel og slike ting. Men likte best å gjøre noe for å spare pengene enn å bare spare. For det morsomste var å jobbe for pengene. Kunne bare ha spurt mamma om en ny sparkesykkel så hadde jeg fått det på flekken, men jeg likte å jobbe å spare. Ja, jeg var en snål unge Fikk vite at mamma har gått bak ryggen min og lagt de pengen på den kontoen. De pengene jeg sparte opp til sparkesykkel f.eks. Alle søsknene mine fikk seg en uten å gjøre noe. Men jeg var jo ikke helt som alle andre, så mamma og pappa førte de pengene over på kontoen min. Så teknisksett så fikk jeg sparkesykkel... for samme summen gikk inn på den kontoen jeg får om 2 år. Men det fikk jeg ikke vite før i fjor Anonymkode: b44a4...d92Du har vært kjempeflink med sparingen da! Men stusser litt over at du har null kontroll over kontoen din. Du vet ikke hvor mye som er på den eller hvor mye som har blitt satt inn opp gjennom. Er det ikke på tide å lære seg kontroll over egen økonomi i en alder av 23? At du ikke stoler nok på deg selv til å ha full kontroll over egen økonomi i voksen alder, synes jeg er litt rart. Håper du har fylt opp BSU 1 og 2, ellers er det lite økonomisk å la mye penger stå på en konto med mest sannsynlig dårlige renter. Anonymkode: ce765...989 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #26 Skrevet 5. november 2015 Er det bare å skrive mail til banken for å ordne f.eks 10 kr i sparing her gang man drar kortet?dette ordner du lett i nettbanken Anonymkode: 5ba66...028
Djungelvrål Skrevet 5. november 2015 #27 Skrevet 5. november 2015 Jeg sparer 10kr hver gang jeg drar kortet. Morsomt å se hvor mye jeg klarer å spare per mnd, men litt skremmende å se hvor mye jeg faktisk bruker kortet i løpet av en uke. Forrige uke sparte jeg 300kr, så jeg bør bli flinkere til å ikke småhandle for at sparingen ikke skal ta helt avKan det bli overført til en konto som du kan bruke eller eller er disse pengene låst for en tid?
frk91 Skrevet 6. november 2015 #28 Skrevet 6. november 2015 Kan det bli overført til en konto som du kan bruke eller eller er disse pengene låst for en tid?Jeg overfører pengene til en sparekonto som jeg kan ha 12 uttak på per år
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #29 Skrevet 6. november 2015 Jeg opprettet sparingen selv i nettbank (Sparebank1) og kunne velge selv hvilken konto det skal settes på.Så mange uttak jeg vil i året. (Måtte inn og sjekke, for var ikke klar over at noen hadde uttaksgrense ) Anonymkode: 0da42...89d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå