Gå til innhold

Takdusj i dusjkabinett, mulig?

Auri

Anbefalte innlegg

Vi har et helt streit, vanlig (antageligvis litt billig) disjkabinett som vi ikke har råd til å bytte ut med det første... Men jeg ønsker meg takdusj. Jeg har alvorlig psoriasis og dusjing er veldig smertefullt, de få gangene jeg har vært på hotell og det har vært takdusj har det gått fint, jeg tror strålene i vanlig dusjhode blir for hardt mot huden og skaper ekstra irritasjon.

Men er det i det hele tatt mulig å montere et takdusj-system i et dusjkabinett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det bør vel være mulig å montere en rett over dusjkabinettet. Eneste er at uttaket for vann sikkert allerede brukes til dusjhodet som er inne i dusjkabinettet. Men det finnes vel gjerne en slags kobling som gjør at en kan koble på både dusjhodet som allerede hører til kabinettet og til en takdusj. Noen takdusjer må sikkert monteres på en spesiell måte, dersom det er disse som har "usynlige" rør og man kun ser takdusjen. 
Dersom dette ikke er mulig, så kan du kanskje bytte ut dusjhodet i dusjkabinettet? Bytte det til et slikt hode man kan skru på for å få svakere/sterkere stråler dersom det ikke allerede fungerer slikt. 
Søkte litt på slike takdusjer nå, virker som om de er litt dyre. Så tenk over prisen før du evt går til innkjøp, i tilfelle det skulle svare seg å kjøpe nytt kabinett eller lignende istedenfor :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var bytte ut eksisterende dusjhode med opplegg for takdusj jeg tenkte på! Altså finne en a la dette: https://www.byggmax.no/bad/dusj/takdusj/takdusj-barebo-p31676?gclid=Cj0KEQiA0-GxBRDWsePx0pPtp4sBEiQACuTLNjpVasip862bPALWnqR8ZJmnz6TytQLUanpWCHkAb08aAlJL8P8HAQ#fo_c=983&fo_k=13675cc0a58d744039a23b0c8f7eb5b3&fo_s=gplano (men jeg ville nok gått for en som er litt dyrere enn det da... 500kr lover ikke god kvalitet akkurat)

Et nytt dusjkabinett med slik dusj ligger på over 10.000 kr, og jeg har ikke stort mer enn 1500 å legge i det. Jeg vet det er usannsynlig, at det blir mye dyrere enn jeg har råd til, men tenkte det var verdt å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må finne ut om det er en megaflis i nærheten av meg, der hadde de flere forskjellige typer til en bra pris:

https://megaflis.no/celeste-dusjsett-m-handdusj-3-spray.html

https://megaflis.no/celeste-hodedusj-o20-cm-med-handdusj-krom.html

Men jeg greier ikke helt å bli klok på om jeg kan få montert de opp i et kabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er beregnet på montering i eksisterende kabinett, så det er faktisk veldig lett! Hvis du tar en titt i det kabinettet du allerede har, så vil du sannsynligvis finne en vertikalt montert stang med feste til dusjhodet. Dette demonterer du (Det kan hende du må trekke frem kabinettet for å komme til festene på baksiden) og monterer det nye dusjsettet i stedet for (Det har regulerbare fester slik at det kan tilpasses ulike avstander avhengig av eksiterende hull i kabinettet). Så skrur du det gamle dusjhodet av slangen og monterer slangen på det nye dusjsettet. Verktøyet du trenger er en liten rørtang.

Kvaliteten på disse er sannsynligvis ikke helt topp, men de holder noen år. Megaflis har nettbutikk hvis du ikke har butikk i nærheten. Du kan sikkert finne noe tilsvarende hos vvskupp.no og de har fri frakt hvis jeg ikke husker feil.

Lykke til!

Med vennlig hilse rørleggerfrue :)

Endret av Leo
Fjernet sitatfelt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 Megaflis i nærheten fant jeg ut ^_^ Tusen takk Leo! :D Vi har ikke tenkt til å bli her stort lenger enn et år-halvannet, men det hadde vært fint om jeg kunne dusje uten at det er tortur resten av den tida...!

Nå ble jeg glad! :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør gjerne i butikken hvis du lurer på noe. Ta mål før du kjøper og hvis ikke koblingene passer sammen, så finnes det (nesten) alltid en overgang å få tak i. Du kan også sende bilder på PM hvis du får problemer, så skal vi se om vi ikke kan ordne med litt "fjernrørlegging" ;)

Og det hadde jo vært utrolig bra hvis du kunne få til å dusje uten plager med så enkle hjelpemidler! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det kan bli et problem uten hånd-dusj. Både til vask av kabinettet og deler av kroppen! Jeg ville aldri følt meg ren uten å få spylt meg skikkelig nedentil f.eks. Har showerama fra porsgrund med både takdusj og hånddusj. Kunne aldri klart oss med kun takdusj. Kjøp heller et dusjhode du kan endre vannstyrke på. Evt nytt kabinett.

Anonymkode: bf5c7...af1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det kan bli et problem uten hånd-dusj. Både til vask av kabinettet og deler av kroppen! Jeg ville aldri følt meg ren uten å få spylt meg skikkelig nedentil f.eks. Har showerama fra porsgrund med både takdusj og hånddusj. Kunne aldri klart oss med kun takdusj. Kjøp heller et dusjhode du kan endre vannstyrke på. Evt nytt kabinett.

Men med det budsjettet Auri har akkurat nå, så er et Showerama mindre aktuelt selv om det er supre kabinett.

Og begge dusjsøylene hun lenket har jo også hånddusj.

Rørleggerkjedene har ofte bra priser på dusjsøyler med takdusj og hånddusj, som denne og denne. I tillegg har også Baderingen 3 stk dusjsøyler m/takdusj og hånddusj til kampanjepris, -  men alle jeg har sett fra denne typen rørleggerbutikker ligger utenfor det budsjettet Auri nevner.

Har selv akkurat brukt litt tid på å finne dusj. Den lille oversikten over kampanjevarer skyldes egen leting siste uke :)

Endret av Mis(s)Understood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hånddusj i tillegg til takdusj på disse dusjsettene, så det er ikke noe problem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med det budsjettet Auri har akkurat nå, så er et Showerama mindre aktuelt selv om det er supre kabinett.

Og begge dusjsøylene hun lenket har jo også hånddusj.

Rørleggerkjedene har ofte bra priser på dusjsøyler med takdusj og hånddusj, som denne og denne. I tillegg har også Baderingen 3 stk dusjsøyler m/takdusj og hånddusj til kampanjepris, -  men alle jeg har sett fra denne typen rørleggerbutikker ligger utenfor det budsjettet Auri nevner.

Har selv akkurat brukt litt tid på å finne dusj. Den lille oversikten over kampanjevarer skyldes egen leting siste uke :)

De du linker til her er jo veldig fine, men de er inkludert blandebatteri/termostat og det har hun sannsynligvis allerede ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De du linker til her er jo veldig fine, men de er inkludert blandebatteri/termostat og det har hun sannsynligvis allerede ;)

Det er jeg helt enig med deg i :)

- lenket inn de jeg gjorde fordi det er slik de selges i kampanje, og prøve å vise at de fleste kamianjevarene også er litt utenfor kriteriene Auri har i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innlegg MissUnderstood! Fint for de som evt er interessert også som har litt større budsjett enn meg :)

AB, det er hånddusj også på de jeg fant, så dét er ikke noe problem :) Man kan selvfølgelig ikke ha bare takdusj alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...