Gå til innhold

å bytte bank

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har konto i en bank jeg har brukt "alltid". Jeg ser jo stadig at andre banker har gebyrfrie lønnskontoer og lignende, og lurer på å bytte bank. Men så er jeg ikke sikker da, har jo dette lange kundeforholdet til min bank. Ser på det som en slags sikkerhet, banken "kjenner meg". Eller er det ikke slik likevel? Har det egentlig noe å si nå for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det var mer slik før. Har bytte banker selv jeg. Har en bankforbindelse for lån og lønn, så har jeg en helt annen for hverdagsbruk. Mulig det er litt forskjell på by og land her, men bor du i en by hadde jeg ikke lurt på det engang. Skal du kjøpe bolig en gang vil du uansett be om tilbud fra flere banker samtidig, og ikke nødvendigvis ende opp med "barndomsbanken" uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er jeg ikke sikker da, har jo dette lange kundeforholdet til min bank. Ser på det som en slags sikkerhet, banken "kjenner meg". Eller er det ikke slik likevel? Har det egentlig noe å si nå for tiden?

Jeg trodde at et lang kundeforhold hadde betydning, men fant ut den dagen jeg ba om lån til ny bolig at det ikke var verdt noe. At jeg hadde overholdt betalingsforpliktelsene på eksisterende boliglån på en veldig lav inntekt betydde intet. Så der kom jeg ikke langt med fast jobb og grei inntekt. Det var en helt fremmed bank for meg som ga meg nytt boliglån.

Og det går ann å ha kontoer i flere banker. Jeg har begynt å bruke Skandiabanken en del fordi de ikke har gebyr ved bruk av kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konto flere steder. En gebyrfri "internettbank" til kortbruk og regninger, og en lønnskonto i en sparebank hvor lønnen kommer inn.

Grunnen til at jeg har valgt å beholde kontoen som jeg har hatt siden jeg var 4 år, er at det av og til er ålreit å prate med en kundebehandler ansikt til ansikt. Eller hvis jeg får en sjekk som må inn på konto, utbetalingsanvisning. Slike ting er ikke alltid like lett hos en ren internettbank.

I tillegg kjenner jeg mange i min "gamle" bank, slik at jeg kan ringe de for å få de til å ordne ting for meg. over telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt samme bank i nesten hele mitt liv. Det er en lokalbank som også mine foreldre bruker. Uten dette kundeforholdet hadde vi ikke fått lån til boligen vår. De kjenner meg og de kjenner familien min, derfor fikk vi låne mer enn vi ville gjort i andre banker.

Trenger vi penger/lån, så får vi til dette raskt og enkelt pr. telefon.

Dette er virkige ting for oss, så vi bytter ikke. Renter og betingelser er sikkert bedre i andre banker, men for oss er det viktig å vite at vi får god service og gode råd om økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grooo i.i.
Eller hvis jeg får en sjekk som må inn på konto, utbetalingsanvisning.  Slike ting er ikke alltid like lett hos en ren internettbank.

Hos Skandiabanken fører du bare på kontonr. du skal ha pengene inn på, undertegner og sender det i posten til banken. Superenkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...