AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 Hei! Jeg lurer bare på hvilken rettigheter jeg har som far i denne situasjonen!På kontrakten vi har skrevet står det at barnet er hos meg annenhver helg, men for ca et år siden startet vi en 50/50 ordning. Jeg har også hatt barnet mye mer enn det. Jeg betaler fortsatt bidrag etter annenhver helg ordningen. Moren til barnet vil ikke skrive nye kontrakt. <jeg har ringt til Nav flere ganger og meldt i fra om 50/50 ordningen, men de svarer bare at jeg må belage meg på å betale bidrag til barnet er 18 år og at jeg bare skal se på det som en bonus at barnet er her halvparten av tiden, De nevner også at det jeg betaler er da ikke så mye (4100 kr). Både jeg og mor er i jobb og jeg tjener ikke så fryktelig mye mer en det hun gjør.Jeg vet at man ikke skal tenke penger rundt et barn, jeg vil jo så klart ha barnet mitt her så mye som mulig selv om jeg må betale bidrag eller ikke, men syns bare at systemet er så urettferdig. Jeg kjøper så mye klær, tar meg av lege og medesiner og mye mer. Jeg står for mye av utgiftene, men klær som kommer fra mor er hullete og dårlig kvalitet. Hadde jeg vist at pengene gikk til barnet mitt hadde dette vært noe helt annet. Hva gjør jeg i en slik situasjon?? Har jeg absolutt ingen rettigheter i denne saken? Anonymkode: 00c6d...7b2 1
Gjest Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 (endret) At NAV sier at du må belage deg på å betale bidrag når du har mer enn 50% samvær høres helt på trynet ut. Jeg ville faktisk meldt det videre! Når du har mer enn 50% samvær er du hovedforsørger, og det er den andre forelderen som skal betale bidrag. Du kan be NAV fastsette og innkreve bidrag, basert på inntekstopplysninger og deres muntlige avtale om samvær. Mer om fastsetting av bidrag her. Endret 3. november 2015 av suspiria
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #3 Skrevet 3. november 2015 Takk for svar! Når du skriver meldt det videre, har du en ide om hvordan og hvem jeg kan kontakte? Det virker som at alle fedre blir sett ned på bare fordi det er nok av fedre som nekter å betale for barnet sitt..Jeg er faktisk ikke en av dem, derfor syns jeg det er fryktelig urettferdig at NOEN kvinner kan utnytte seg av dette.. Anonymkode: 00c6d...7b2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #4 Skrevet 4. november 2015 Kan du bevise på noe vis at barnet bor hos deg halvparten av tiden? Få barnehage/skole til å bekrefte det, skriv opp alle datoer selv (og hva dere gjorde, hvis det var fritidsaktiviteter ol), kvitteringer, alt som kan fungere som BEVIS. NAV må ta hensyn til det hvis du kan sannsynliggjøre at din versjon stemmer, og ikke mors. Anonymkode: 8b795...843
Kontormus Skrevet 4. november 2015 #5 Skrevet 4. november 2015 Far har holdt ikke avtalen da han kranglet seg til samvær i klasse 3, og hadde samvær tilsvarende klasse 0-1. Jeg fikk ikke gjort noe med det så lenge han ikke skrev under ny avtale. At skolen skriftlig bevitnet at jeg var den eneste de forholdt seg til, hjalp ikke. Nav sa den gang at det eneste som de så på som gyldig var kvittering for betalte billetter (ved reise). For unger som er store nok til å gå fra skolen selv og som hadde en samværsforelder som ikke bodde langt unna, gikk det ikke å dokumentere at samværet ikke fant sted.
Peter007 Skrevet 4. november 2015 #6 Skrevet 4. november 2015 (endret) Hei! Jegavtsleeiikt du ønskere på hvilken rettigheter jeg har som far i denne situasjonen!På kontrakten vi har skrevet står det at barnet er hos meg annenhver helg, men for ca et år siden startet vi en 50/50 ordning. Jeg har også hatt barnet mye mer enn det. Jeg betaler fortsatt bidrag etter annenhver helg ordningen. Moren til barnet vil ikke skrive nye kontrakt. <jeg har ringt til Nav flere ganger og meldt i fra om 50/50 ordningen, men de svarer bare at jeg må belage meg på å betale bidrag til barnet er 18 år og at jeg bare skal se på det som e at barnet er her halvparten av tiden, De nevner også at det jeg betaler er da ikke så mye (4100 kr). Både jeg og mor er i jobb og jeg tjener ikke så fryktelig mye mer en det hun gjør.Jeg vet at man ikke skal tenke penger rundt et barn, jeg vil jo så klart ha barnet mitt her så mye som mulig selv om jeg må betale bidrag eller ikke, men syns bare at systemet er så urettferdig. Jeg kjøper så mye klær, tar meg av lege og medesiner og mye mer. Jeg står for mye av utgiftene, men klær som kommer fra mor er hullete og dårlig kvalitet. Hadde jeg vist at pengene gikk til barnet mitt hadde dette vært noe helt annet. Hva gjør jeg i en slik situasjon?? Har jeg absolutt ingen rettigheter i denne saken? Anonymkode: 00c6d...7b2Jeg forstår deg slik at du ønsker endre avtalen til slik det fungerer i praksis nå.NAV har veiledningsplikt som et offentlig organ. Avtal tid hos NAV for dette. Ønsker de ikke veilede deg kan du klage - forvaltningsloven. Jeg ser dette vil ta tid. Siden mor ikke vil imøtekomme deg kaller du inn til mekling hos familievern kontoret. Møter ikke mor får du meklingsattest. Denne trenger du i en rettslig prosess videre. Du kan avtale å ha med advokat til meklingen. Det kan tenkes du må innom rettssak til slutt. Kontakt advokat for råd til å begynne med. Tenk gjennom om du vil ha delt bosted eller samvær/ bosted 50/50Juridisk er det den som har bosted som har makten. Ved delt bosted begge foreldrene. Vedrørende NAV kreves det dokumentasjon om du ikke har et rettslig vedtak. Saksbehandler hos NAV har det slik at mor her kan påstå samværet mens du må dokumentere. Dette er etter retningslinjer fra departementet. Barne familie dep. Årsaken er at det sies det er barnets beste at du betaler mest mulig i bidrag. Du må prøve dokumentere utgifter til samvær og reiser dere har. Kommer til en rettssak kan vitner kalles inn. Et brev fra advokaten til mor kan også hjelpe. Der hun forklares hva hun gjør feil og hvilke konsekvenser hun kan påregne. Lykke til. Endret 4. november 2015 av Peter007
Biloba Skrevet 5. november 2015 #7 Skrevet 5. november 2015 Jeg får ikke dette helt til å stemme. Barnet har mye hullete klær fra mor, dette er typisk for mindre barn som leker, men er likevel så gammelt at du betaler legeutgifter? Barn under 16 har gratis lege. De har også gratis medisiner hvis medisinen er på blå resept.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå