Gå til innhold

Julekaker som holder seg godt i over en måned

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal en tur til bestemor i slutten av november, og tenkte at jeg da kan ta med en boks med småkaker, så hun har noe å servere gjester rundt juletider. Siden de blir laget en måned før må det være sorter som holder seg godt, og de må også tåle reisen (krumkaker og berlinerkranser går derfor ikke). Det er ikke mulig å bake dem der, og de kan heller ikke fryses.

Er det noen som vet noen slike sorter, og kanskje tilogmed har en god oppskrift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett alt av julekaker holder seg i minst en måned.

Anonymkode: 00087...cb2

Skrevet

Stort sett alt av julekaker holder seg i minst en måned.

Anonymkode: 00087...cb2

Det var ikke det mamma sa:sukk:

De blir selvfølgelig ikke dårlige i løpet av en måned, men de fleste kaker blir mindre gode etter å ha vært lagret lenge. Jeg har derfor lyst til å finne kaker som blir minst mulig mindre gode i løpet av en måned. Småkaker er ikke like gode i slutten av januar som på juleaften, og jeg tror ikke det bare er fordi jeg har spist småkaker i en måned.

Skrevet

*Serinakaker - de er så tørre at de holde lenge
*Bordstabelbakkels
*Marengs (med litt hakkede nøtter og hakket sjokolade blir de jo skikkelig "julete")
*Peppernøtter

Egentlig kan du bake hva du vil, det meste holder seg hvis bare boksen er tett nok. :)

Skrevet

Der aller best om de er ferske, men de er da virkelig mer enn gode nok etter en måned også. Jeg elsker å bake småkaker, og har som regel igjen så mye etter jul at jeg fremdeles kan gomle en liten julekake til dessert hver dag til langt ut i februar. De er gode da også. 

Kaker som er litt hardføre: 

- pepperkaker
- sirupsnipper
- peppernøtter
- hvite kakemenn
- syltetøytopper
- kokosmakroner
- bruke pinner
- sjakkrutekaker

Anonymkode: 0e604...303

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Tenk motsatt av småkaker! Engelsk julefruktkake er akkurat det du ser etter. De lages faktisk ofte flere uker før jul for å være på sitt beste ved juletider. Resultatet er en kompakt og smaksrik fuktkake som gjerne kan transporteres. 

Skrevet

Tenk motsatt av småkaker! Engelsk julefruktkake er akkurat det du ser etter. De lages faktisk ofte flere uker før jul for å være på sitt beste ved juletider. Resultatet er en kompakt og smaksrik fuktkake som gjerne kan transporteres. 

Veldig godt forslag, men jeg vet at svigersøstra til bestemor kommer til å gi henne en slik fruktkake. Det har hun gjort hvert år siden bestemor ikke orket å lage selv, og ingenting tyder på at hun kommer til å slutte snart (stor aldersforskjell). Jeg vet at både denne svigersøstra og andre kommer til å passe på at bestemor har nok kaker til jul, men i motsetning til fruktkake krever det faktisk litt ekstra jobb å lage småkaker til en ekstra person. Det er også litt det at jeg vil gjøre noe for bestemor selv om jeg ikke har muligheten til å besøke henne i jula.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...