Suppetuppe Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 Har kjøpt meg en nydelig rasekatt, herlig gemytt og vakkert utseende. Er egentlig mest selskapskatt, men har veldig lyst til å ha han på utstlling også siden jeg trossalt har papirer og slikt på han Hvordan går man frem hvis jeg vil ha han på utstilling og hva er det dommere ser på osv? Noen som kan gi meg litt generell info? takk på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #2 Skrevet 4. november 2015 Du må være medlem av en katteklubb, og pus må ha vaksiner og være chippet for å kunne delta. Klørne må også klippes før utstilling. Dommerne ser på hvordan du har stellet katten, utseendet og gemyttet. Selv om en katt ikke er "penere" enn motstanderen hender det likevel at de vinner på sjarmen, om det er lite om å gjøre på utseendet. Katter som blir aggressive kan dommeren sende vekk. De pleier å ha forståelse for at katten kan være redd på utstilling, men de foretrekker selvfølgelig katter som slapper av.Det er også i stor grad individuelt hva dommerne ser etter, og de lar personlige meninger om hvordan de mener rasen bør være virke inn på hvordan de dømmer katten. Jeg har selv kun stilt av katt av rasen siameser. Denne rasen har forandret seg mye på kort tid, og det er andre preferanser i andre land for hvordan de foretrekker de skal se ut. Det som katten får skryt for en dag, vil den få kritikk for den neste. I min katts tilfelle var den for "tjukk" og for dårlig pigment hos en dommer, mens hos de neste fikk jeg skryt for at jeg ikke satte et beinrangel på bordet siden katten hadde tydelige muskler og at pigmentene hans var veldig fine til å være en så ung katt. I tillegg er de forskjellige rasene delt inn i kategorier. De tar en kategori om gangen, før de går over til neste. Et problem her er at hver dommer må minst ha så så mange kategorier, noe som fører til at enkelte dommere vil måtte bedømme raser de ikke har særlig interesse av. Det jeg nevnte over med pigment er et godt eksempel. På siamesere tar det 2 år før fargen er helt ferdig utviklet, og katten min stilte som ungdyr, men fikk likevel kritikk for at han hadde dårlige pigmenter.I hver kategori er kattene delt inn i grupper etter kattunge, ungdyr, kastrert hann, kastrert hunn, viril hunn, viril hann og senior. Katten din vil måtte vinne over alle i samme gruppe hos samme dommer, for å komme opp i panel. Da møter man en eller flere katter fra andre dommere, og dommerne stemmer over hvilken katt de liker best. For å komme inn på selve utstillingen må man igjennom veterinærsjekk. En katteutstilling varer også en del timer, og man har ikke lov å gå før et visst klokkeslett (feks 1700) pga de vil tjene penger på billettinntekter fra besøkende. Så en må være innstilt på en lang dag. Anonymkode: f06b1...fca
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #3 Skrevet 4. november 2015 Du må være medlem av en katteklubb, og pus må ha vaksiner og være chippet for å kunne delta. Klørne må også klippes før utstilling. Dommerne ser på hvordan du har stellet katten, utseendet og gemyttet. Selv om en katt ikke er "penere" enn motstanderen hender det likevel at de vinner på sjarmen, om det er lite om å gjøre på utseendet. Katter som blir aggressive kan dommeren sende vekk. De pleier å ha forståelse for at katten kan være redd på utstilling, men de foretrekker selvfølgelig katter som slapper av.Det er også i stor grad individuelt hva dommerne ser etter, og de lar personlige meninger om hvordan de mener rasen bør være virke inn på hvordan de dømmer katten. Jeg har selv kun stilt av katt av rasen siameser. Denne rasen har forandret seg mye på kort tid, og det er andre preferanser i andre land for hvordan de foretrekker de skal se ut. Det som katten får skryt for en dag, vil den få kritikk for den neste. I min katts tilfelle var den for "tjukk" og for dårlig pigment hos en dommer, mens hos de neste fikk jeg skryt for at jeg ikke satte et beinrangel på bordet siden katten hadde tydelige muskler og at pigmentene hans var veldig fine til å være en så ung katt. I tillegg er de forskjellige rasene delt inn i kategorier. De tar en kategori om gangen, før de går over til neste. Et problem her er at hver dommer må minst ha så så mange kategorier, noe som fører til at enkelte dommere vil måtte bedømme raser de ikke har særlig interesse av. Det jeg nevnte over med pigment er et godt eksempel. På siamesere tar det 2 år før fargen er helt ferdig utviklet, og katten min stilte som ungdyr, men fikk likevel kritikk for at han hadde dårlige pigmenter.I hver kategori er kattene delt inn i grupper etter kattunge, ungdyr, kastrert hann, kastrert hunn, viril fertil hunn, viril fertil hann og senior. Katten din vil måtte vinne over alle i samme gruppe hos samme dommer, for å komme opp i panel. Da møter man en eller flere katter fra andre dommere, og dommerne stemmer over hvilken katt de liker best. For å komme inn på selve utstillingen må man igjennom veterinærsjekk. En katteutstilling varer også en del timer, og man har ikke lov å gå før et visst klokkeslett (feks 1700) pga de vil tjene penger på billettinntekter fra besøkende. Så en må være innstilt på en lang dag. Anonymkode: f06b1...fcaJeg er også utstiller, og bekrefter dette. Har bare rettet en bittebitte liten detalj Anonymkode: fbeef...7de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå