Gå til innhold

Skriftlig eksamen i kjemi 2

emzy

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha skriftlig eksamen i kjemi 2 om under tre uker, og må stå for å få vitnemål, etter å ha strøket på denne eksamenen i vår. Er det noe som alltid kommer på disse eksamene som man absolutt må kunne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å gå veien om mol i de fleste tilfeller

Dette er jo kjemi 1-pensum. 

Anonymkode: 570bc...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo kjemi 1-pensum. 

Tar kjemi 2 nå og mol blir brukt mye mer nå enn i kjemi 1 selv om vi lærte det i fjor. Vil tro at titrering kommer på eksamen med enten tiosulfat eller kaliumparmanganat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar kjemi 2 nå og mol blir brukt mye mer nå enn i kjemi 1 selv om vi lærte det i fjor. Vil tro at titrering kommer på eksamen med enten tiosulfat eller kaliumparmanganat.

Det er jo fordi kjemi 2 bygger på kjemi 1. Det er gitt at man skal kunne molregning i kjemi 2. Men selvsagt... Har man hull fra kjemi 1, og særlig når det angår molregning, er jo dette en fordel å se litt på dette. 

Jeg vil si at bufferregning, redoksligninger og reaksjoner i organisk kjemi er det sentrale. Her sikter jeg til det mest basale. Det viktigste er at du forstår prinsippene. For å bestå kreves det som oftest ikke at man klarer å bruke dette i andre sammenhenger. Elektrokjemi er også viktig i noen grad, men dette ville jeg ikke fokusert på når målet kun er å bestå. Biokjemi og aminosyrer er lette poeng å få. Det er ikke noe som er dominerende på eksamen, men det er ikke særlig krevende å lære seg. 

Det du dermed bør fokusere på (etter min mening) er å forstå prinsippene bak bufferregning, redoksligninger og organisk kjemi (evt. elektrokjemi dersom du får tid) samt pugge det "enkle" fagstoffet, altså biokjemien, aminosyrer, materialer, antioksidanter, korrosjon etc. Biokjemien i kjemi 2 er ikke særlig omfattende, men dersom du finner det vanskelig trenger du kun å se på hovedtrekkene. 

Ellers vil jeg si at du helt klart bør prøve å sanke poeng på del 1. Massetrening på flervalgsoppgavene er gull verdt da de følger den samme modellen. Det er vel et par avvik i spørsmålene hvert år, men som regel vil du klare deg godt på disse oppgavene med mye øving. Dette gjelder også egentlig hele eksamenssettet. Du lærer deg hva som går igjen på eksamen ved å jobbe konsekvent med eksamenssettene. Det er det desidert beste tipset du kan få. 

Du bør også se på eksempeloppgaver på udir MED begrunnelse, slik som Christina146 også skriver. Gjerne se på de som har fått karakteren 2. Da vet du sånn ca hva som kreves av deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...