AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #21 Skrevet 6. november 2015 Men; altså poenget mitt er at når folk velger å bruke 80 000 på en veske, 8 000 på en jakke, 1 000 000 på en bil, har det litt med status å gjøre. De ville ikke kjøpt den samme tingen til samme pris om den også hadde hatt lik kvalitet fra et merke som har en billigere prisprofil og som man dermed ikke forbinder med status/ kvalitet. Jeg er helt enig. Jeg tror dette i 99,9% av tilfellene er et forsøk på å kjøpe seg status. Samtidig tror jeg faktisk ikke det fungere. Å kjøpe seg status,altså. Jeg tror at reell status ikke lar seg påvirke av gjenstander.Husker en stakkars mobbet gutt på min ungdomsskole som kom igjen etter ferien i DE klærne. Her var det noen som hadde gått "all in". Han ble nøyaktig like mobbet som før, om ikke ennå mer. De som hadde høy status, fikk hva som helst til å se kult ut, og kunne gått i pysj på skolen uten at noen hadde sagt noe negativt.Nå er jeg skrekkelig glad for at det er over 20 år siden jeg var ferdig på ungdomsskoen, men jeg tror status fremdeles må komme "innenfra". Å tro at man skal få høyere status av å kjøpe dyre gjennstander, vil ikke fungere. Anonymkode: b2448...a88
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #22 Skrevet 6. november 2015 Nope.Anonymkode: 038fe...4c6Visst faen er det harry! Anonymkode: f1744...02d 3
Salka Skrevet 6. november 2015 #23 Skrevet 6. november 2015 Folk som støtter dyremishandling har faen ikke mye status! Lavmål å bidra til at dyr lider for å selv se "kul" ut. Jeg ville aldri tatt i en sånn jakke en gang! 4
Daria Skrevet 6. november 2015 #24 Skrevet 6. november 2015 Jeg kjenner ikke igjen merker og har ikke peiling på hvor mye de koster, så det tenker jeg svært lite over.Om noen blakker seg for å kjøpe altfor dyre klær fordi (de tror) det gir status, er selvfølgelig det en uting. Utover det legger jeg meg ikke opp i hva folk bruker pengene sine på. Selv kjøper jeg billige klær, men blåser gjerne penger på fancy restauranter, reiser og operaforestillinger, andre prioriterer motsatt av så mange grunner uten at det gir noen av oss grunn til å moralisere over andres valg. 1
Luckiness Skrevet 6. november 2015 #25 Skrevet 6. november 2015 Jeg pleier ikke å tenke over om noen går med en dyr eller billigere jakke. Stort sett ser jeg heller ikke forskjell. Er selvfølgleig noen merker jeg kan kjenne igjen, men bruker ikke akkurat å la tankene mine spinne rundt av den grunn. Skjønner egentlig ikke helt hvorfor folk er så opptatt av at folk som kjøper dyre klær ønsker å vise status...Noen ganger så kan dyrere klær ha bedre kvalitet f.eks. Så om man da har nok penger, hvorfor ikke kjøpe seg det? Og har man først god råd, så blir det gjerne automatisk til at man går i butikker som selger litt dyrere klær enn nordmenn flest kjøper. Ofte handler man jo ut i fra hvor mye penger man har, hvorfor da gå i billigere butikker? Kun for å vise at man klarer å kjøpe fra billige butikker også?Selvfølgelig finnes det folk som kun bruker dyre merker og masse penger konsekvent for å vise seg...Men fortsatt så går det ikke utover mitt liv, så gidder ikke å tenke særlig over det.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #26 Skrevet 6. november 2015 Jeg pleier ikke å tenke over om noen går med en dyr eller billigere jakke. Stort sett ser jeg heller ikke forskjell. Er selvfølgleig noen merker jeg kan kjenne igjen, men bruker ikke akkurat å la tankene mine spinne rundt av den grunn. Skjønner egentlig ikke helt hvorfor folk er så opptatt av at folk som kjøper dyre klær ønsker å vise status...Noen ganger så kan dyrere klær ha bedre kvalitet f.eks. Så om man da har nok penger, hvorfor ikke kjøpe seg det? Og har man først god råd, så blir det gjerne automatisk til at man går i butikker som selger litt dyrere klær enn nordmenn flest kjøper. Ofte handler man jo ut i fra hvor mye penger man har, hvorfor da gå i billigere butikker? Kun for å vise at man klarer å kjøpe fra billige butikker også?Selvfølgelig finnes det folk som kun bruker dyre merker og masse penger konsekvent for å vise seg...Men fortsatt så går det ikke utover mitt liv, så gidder ikke å tenke særlig over det. Jeg er ikke opptatt av at "folk som kjøper dyre klær ønsker å vise status". Akkurat hvorfor folk velger det de velger,vil nok variere veldig.Det jeg er opptatt av er påstanden om at klær eller andre ting "gir status". For det tror jeg i all hovedsak at det ikke gjør. Anonymkode: b2448...a88 1
Upadiela Skrevet 6. november 2015 #27 Skrevet 6. november 2015 Men spørsmålet er, ville du betalt like mye for et lys fra Ikea som fra Missoni eller Jonathan Adler om de var av samme kvalitet? Mest sannsynlig ikke og da handler det også om status. Hva folk prioriterer eller ei, skal jeg ikke legge meg opp i. Jeg elsker Voluspa lys, har en god del merkeklær og vesker, men er jo ikke til å stikke under en stol at jeg ikke hadde betalt det samme for HM uansett kvaliteten. Da handler det altså også litt om status. Men det er det som er poenget, de ER ikke av samme kvalitet. Syns ikke det er noe gøy å betle 250 kr for et lite duftlys, men enn så lenge må jeg det for å få den typen jeg vil ha. Hadde HM hatt samme duft, så hadde jeg selvsagt hamstret det istedenfor. Ikke bland inn status 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #28 Skrevet 6. november 2015 Hadde HM hatt samme duft, så hadde jeg selvsagt hamstret det istedenfor. Jepp. For det hender ganske ofte at jeg kommer over ting til overraskende god kvalitet på "billigbutikker". Og da hamstrer jeg, selvfølgelig. Jeg lar ikke være å kjøpe det på grunn av navnet på butikken. Anonymkode: b2448...a88 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #29 Skrevet 6. november 2015 Men det er det som er poenget, de ER ikke av samme kvalitet. Syns ikke det er noe gøy å betle 250 kr for et lite duftlys, men enn så lenge må jeg det for å få den typen jeg vil ha. Hadde HM hatt samme duft, så hadde jeg selvsagt hamstret det istedenfor. Ikke bland inn status Må si meg enig i dette. Kan jo ta et eksempel om meg. Jeg kjøpte en kåpe fra Hugo Boss fordi jeg synes den var råflott. Hadde HM hatt akkurat denne kåpen så ville jeg lett kjøpt den der istedet. Ikke alle er ute etter status selv om man kjøper noe som er dyrt, det kan rett og slett bare hende at du ikke har noe valg dersom det du ønsker deg ikke finnes andre steder. Anonymkode: f1744...02d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå