Gå til innhold

Kosthold: Gå ned 7-10kg fort!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Noen som kan sette sammen en matplan for meg som jeg skal følge de neste to månedene? Mål: gå ned minst sju kilo, aller helst ti. 

Jeg spiser ikke fugl. 

HASTER!!!!! (Har mye farlig magefett) 

- Jente, tidlig 20-årene. 

Anonymkode: a135c...c9d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, selvsagt, du spør jo så pent og oppgir så mye informasjon.

Anonymkode: 4468b...69b

• Liker 8
Skrevet

Ingen kan gi deg en sunn matplan uten å vite noe som helst om deg. 

Hvor høy du er, hvor mye du veier, fett% i dag (evt mål rundt kroppen på minst 3-5 punkter), allergier, aktivitetsnivå samt kosttilskudd er viktige spørsmål når man skal skreddersy en matplan. 

Du kan få mange tips, men vi må nesten vite det basale energibehovet ditt for å kunne kalkulere ut hvor mange kcal du trenger. Når det er sagt vil jeg ikke tatt ernæringsråd fra KG. Du vet ikke kompetansen vår. 

Btw, 7-10 kg på to mnd høres mye ut. Det er rundt 1 kg i uka, og med mindre du veier veldig mye er det en %-vis stor vektreduksjon. 0,5 kg i uka er å anbefale (for å ikke svinne så mye muskelmasse).

Anonymkode: 5fe52...229

• Liker 1
Skrevet

Så merkelig innlegg, TS. Nærmest krever en matplan. Folk betaler for å kjøpematplaner. Dessuten aner du ikke hva slags matplan du får her inne...

Anonymkode: fd611...305

• Liker 1
Skrevet

Det er egentlig veldig lett men krever selvdisiplin.  Kutt så mye sukker du greier, skjei ut bittelitt i helga.  Bytt ut brød med knekkebrød og bruk magert pålegg som f.eks philadelfia light og skinke. Spis litt frukt og grønt når du er "fysen" og sørg for å ha det hus. Jeg liker cherrytomater, banan, og gulerot.  Bruk mindre middagstallerk og spis dobbelt så mye grønnsaker som du tidligere har gjort. Kutt ned på ris, potet og pasta. Spis så mye rent kjøtt du kan og ligg unna pølser, kjøttdeig og farse.   Lag smoothie med f.eks jordbær og biola naturell og bruk stevia som søtning.   Lag en god salat, det kan du spise i flere dager. Lag grønnsaksuppe og spis supergrove rundstykker til.  Bruk minimalt med margarin.  Bruk teflonpanne når du steker og bruk lite olje/smør. Husk at en ss olje eller smør inneholder hele 100 kcal.   Ha f.eks lackerol i veska hvis du blir desperat etter noe søtt.  Spis minimalt med fin hvete, dvs kutt ut gjærbakst.   Kutt ut juice, det er like søtt som cola, drikk evnt skummetmelk, te med suketter, kaffe, vann med sitron, et glass lightbrus i ny og ne.  Holder jeg på sånn går jeg ned 3-4 kg på 2-3 uker.  

• Liker 1
Skrevet

Hvis det haster så veldig, og du virkelig har mye magefett (og det ikke er en reaksjon på propagandaen om "det farlige megefettet" vi har sett så mye av i det siste), så må du oppsøke din fastlege og få satt opp en vektnedgangsplan i samråd med ernæringsfysiolog. 

Endring i vekt er en langsom prosess. Avhengig av hvor høy og tung du er, og hvor overvektig du eventuelt er, vil du kunne gå ned alt fra en kvart til to kilo pr uke (dette er de ekstreme ytterpunktene, fra den allerede tynne som vil kvitte seg med den siste "gjenstridige" kiloen (som da også er en illusjon) til en med dødelig fedme som bare MÅ ned i vekt så raskt som mulig). Kroppen kan bare kvitte seg med en viss prosent av sitt fettvev pr dag. For å gå ned i vekt på en effektiv måte, må man spille på lag med kroppen. Å prøve å forsere denne prosessen, er som å be om å gå på en smell. Det er også langt lettere å gå på smeller nå enn feks for femti år siden, nå er det ikke langt mellom godbitene vi blir fristet med. 

Hvis du ønsker å gå ned i vekt, og ikke har noen andre restriksjoner enn at du ikke spiser fugl, bør du sette sammen en matplan selv. Det er ikke vanskelig. Ta utgangspunkt i offisielle anbefalinger og tilpass dem til din egen smak og dine egne behov. Regn ut hvor mange kalorier du trenger pr dag og finn en måte å sikre deg at du får i deg dette.

Hvis du ikke "gidder" å sette opp en plan på egen hånd (men det er selvfølgelig lov å be om tips og råd og veiledning), er jeg redd for at du ikke har viljestyrken til å gjennomføre den. Og hvis du greier det, hva har du lært? Etterpå skal du ikke tilbake til kostholdet som gjorde deg overvektig, du skal finne fram til nye, gode vaner du kan leve med resten av livet. Dette må du klare selv, det er det ingen som kan gjøre for deg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 1.65cm høy og veier 57kg, så det er snakk om de siste kiloene som er sentrert på magen/midjen. 

Skrevet

Hehe, teiting. Da er du tynnere enn de fleste her. Du har ikke MYE farlig magefett. Du er helt normalvektig. 

Anonymkode: d7f5d...28c

Skrevet

Kanskje ikke mye, men fettet mitt er på magen og må bli kvitt dette ASAP! Har nemlig møtt en fyr.. 

Skrevet

Hehe, teiting. Da er du tynnere enn de fleste her. Du har ikke MYE farlig magefett. Du er helt normalvektig. 

Anonymkode: d7f5d...28c

Ikke nødvendigvis. Jeg(ikke TS) er 170cm og er 60kg. Jeg har magemål på 86cm. Normalvektig men masse magefett...

Kanskje ikke mye, men fettet mitt er på magen og må bli kvitt dette ASAP! Har nemlig møtt en fyr.. 

Sikkert ikke dette du vil høre men jeg synes ikke du skal ekstremslanke deg pga. en fyr. At du vil gå ned i vekt er greit, men ikke på usunt vis og slett ikke pga. en date. En matplan tar ganske mye tid å sette opp, men sånn slapt kan man jo bare si den å-så-irriterende regla med kalorier inn og ut. Spis mindre enn du forbrenner og tren litt(begynn forsiktig, ellers kommer du opp som en løve og ned som en skinnfell).

Anonymkode: 6f4e1...7e1

• Liker 1
Skrevet

Spis mettende, men kalorifattig mat. Kyllingfillet og grønnsaker er veldig lite kalorier i! Jeg spiste dette hver dag til middag da jeg gikk ned i vekt. Men å gå ned opp til 2,5 kg i uka er helt sinnsykt ekstremt. Du kommer ihvertfall til å bli skuffa når du går på vekta, om du forventer deg å bli 2,5 kg lettere hver uke

Anonymkode: ab65f...39c

Skrevet

Tråden stenges iht retningslinjene for Kostholdsforumet og er ryddet for helseskadelige råd.

- Helseskadelige råd fjernes. Hva som er helseskadelig vil variere og dette vil være en vurdering fra gang til gang, men for eksempel å anbefale noen som allerede veier for lite å gå ytterligere ned i vekt medregnes her, det samme gjør kostholdsråd som er åpenbart usunne.

- Tråder hvor trådstarter ber om råd til å bli undervektig ifølge BMI-kalkulator vil bli stengt. BMI er ikke likt for alle og man kan gjerne diskutere hvorvidt det er et godt mål for absolutt alle, men vi anser det som en god nok grense for hvor langt man kan gå med å gi råd for å gå ned i vekt.

Mynona, mod 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...