Gå til innhold

To statsborgerskap/Pass (Med utenlandsk forelder)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Skriver denne tråden, siden det står lite om det på nettet. Har en norsk far og en polsk mor, er selv født og oppvokst i Norge og de var gift når de fikk meg. Det jeg lurer på er om jeg har rett på polsk statsborgerskap og pass? Har norsk statsborgerskap og pass, men tenker å opprette en bedrift i Polen, for å gjøre dette, trenger jeg et "PESEL" nummer. Dette er et personnummer. Normalt sett, kan man få det ved innvilget oppholdstillatelse eller ved statsborgerskap. Derfor jeg lurer på dette: Kan jeg få et polsk statsborgerskap på bakgrunn av min mors hjemland? På denne måten inneha to pass så jeg kan opprette bedrifter der nede siden landet har billigere shipping til EU-området enn det Norge har. 

Takk for svar :)

Anonymkode: 94983...e35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er over 18, så tillater Norge at du har statsborgerskap i kun ett land. 

Anonymkode: 4af2a...4f0

• Liker 1
Skrevet

Om du er over 18, så tillater Norge at du har statsborgerskap i kun ett land. 

Anonymkode: 4af2a...4f0

Det er ikke riktig. Jeg er over 18 og har pass fra både norge og landet min far kommer fra. Jeg har hatt dobbelt opp med statsborgerskap og pass hele livet.

Anonymkode: feb63...2f1

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke riktig. Jeg er over 18 og har pass fra både norge og landet min far kommer fra. Jeg har hatt dobbelt opp med statsborgerskap og pass hele livet.

Anonymkode: feb63...2f1

Norge tillater ikke, men det er noen land du ikke får sagt fra deg statsborgerskap, og dermed har man to selv om Norge sier nei. 

Anonymkode: affc2...7ab

• Liker 1
Skrevet

Hei! 

Skriver denne tråden, siden det står lite om det på nettet. Har en norsk far og en polsk mor, er selv født og oppvokst i Norge og de var gift når de fikk meg. Det jeg lurer på er om jeg har rett på polsk statsborgerskap og pass? Har norsk statsborgerskap og pass, men tenker å opprette en bedrift i Polen, for å gjøre dette, trenger jeg et "PESEL" nummer. Dette er et personnummer. Normalt sett, kan man få det ved innvilget oppholdstillatelse eller ved statsborgerskap. Derfor jeg lurer på dette: Kan jeg få et polsk statsborgerskap på bakgrunn av min mors hjemland? På denne måten inneha to pass så jeg kan opprette bedrifter der nede siden landet har billigere shipping til EU-området enn det Norge har. 

Takk for svar :)

Anonymkode: 94983...e35

Det spørs på reglene i Polen, men generelt har du ikke rett på to statsborgerskap når det ene er norskt.

Anonymkode: affc2...7ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...