Gå til innhold

Hvordan er gud?

Majken

Anbefalte innlegg

Det har vært en del diskusjon om kristelige handlinger, bibelen og diverse under forskjellige temaer. På spørsmål om noen hadde fordypet seg i bibelen her inne svarte jeg at nei det hadde jeg ikke, og angående dåp svarte jeg at verken dåp eller konfirmasjon hadde noen betydning for meg.

MEN jeg kaller meg fortsatt kristen...... Hadde en liten diskusjon med meg selv om at jeg er jo ikke kristen da. Jeg ble ikke helt enig med meg selv :roll: ...

Jeg har jo lest litt av bibelen i forbindelsen med skolen og konfirmasjonen, men jeg tok avstand fra det meste som står i den. Med unntak av den gylne regel og kjærlighetsbudet. For meg blir den guden som beskrives i bibelen fryktelig streng og fordømmende. Jeg tror det fins en høyere makt, men den er vennlig og imøtekommende mot alle, dømmer ingen til himmel og helvete, forlanger ikke å bli dyrket i kirken hver søndag....

Lever kanskje i min egen lille drømmeverden her, men det er så mye enklere å tro på dette enn tro på noe i bok som er skrevet for tusener av år siden.

(PS: Mener ikke å fornærme noen med dette.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:D Tror ikke at du fornærmer noen med ditt innlegg om Gud. Jeg er så enig med deg, for akkurat slik har jeg selv forestilt meg at Gud var en streng mann. Etter at jeg tok å leste triologien "Himmelske samtaler" av Neale Donald Walsch, så har jeg fått en helt annen syn! :ler:

Anbefaler deg å lese denne triologien for den er ganske så fornøyelig! :ler:

Sommerhilsen fra

"Maeve" :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

1. husk at bibelen er skrevet av mennesker

2.det står ikke i bibelen nøyaktig hvordan et krikesamfunn skal være- så mesteparten er funnet opp av mennesker- derfor tror jeg at den ikke er slik gud vil at den skal være- jeg tror ikke noe er slik gud vil at det skal være- så dropp menigheter og bibelen- stol på deg selv

3.les om jesu liv- hvis det interesserer deg- men husk at alt han sier har blitt tolket av de som har skrevet om hans liv

4.kjøp og les "conversations with God"

- har vel og merke ikke lest den selv enda, men den har blitt en hjørnestein for noen og veldiskutert av andre...så jeg antar den er noe for seg selv

ps;jeg fatter ikke hvordan folk kan lese bibelen og leve av den- det fins andre religiøse verker som forteller mye mer detaljert hvordan man skal leve, hvorfor, hva slags konsekvenser det og det får- bibelen gir ikke svar på en dritt- om det fornærmer noen?- vel det er sannheten!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye av vår gammeldagse forestilling om Gud skyldes vår kristne grunnutdanning!

Vi som tilhører den litt eldre generasjonen og som dessverre må jeg si hadde kristendomsundervisning på skolen lærte helt klart så vidt jeg husker at Bibelen vvar Guds ord, hverken mer eller mindre.

Bibelen er og blir skrevet av menneskerhender, og er farget ut i fra den tid den er skrevet.

Derfor gav den oss et bilde av at en mulig Gud er en gammel streng mann med hvitt skjegg, og synes sytnes det er greit at kvinnene holder kjeft og holder til på kjøkkenet. Han liker heller ikke alle de menneskene som tilhører en annen tro, uansett om de er mer fornuftig og barmhjertige enn kristne.

Han virket på mange måter som en forferdelig hustyrann, som var veldig glade i de små menneskene han hadde skapt, så frem til at de ikke hadde egne meninger.

Paradoksalt nok tilber jøder, kristne og muslimer den samme guden.

Hvis det finnes en Gud, så tror jeg han eksisterer mer på abstrakte planet. Jeg tror at dit vi eventuelt kommer etter vårt mer eller mindre selvopptatte og misrable liv på jorden er et sted hvor det er det inne i hodene våre om eksisterer.

Derfor tror jeg Gud er noe annet enn oss. Mulig han skapte oss i sitt bilde, men da var det neppe det kroppslige.

Til alle mine kristendomslærere: I dag hadde jeg ikke godtatt vranglæren dere gav meg! :evil:

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Jeg tror ikke Gud har noen form eller bevissthet på den måten vi har det, men jeg tror på noe som er større enn oss, men likevel en del av oss...

Moder Jord er gud nok for meg :)

Synes de store religionene er litt skumle... Alle mennesker er jo forskjellige, og alle har sin måte å tro på. Jeg liker ikke helt tanken på at noen andre skal lage lover og regler for hva jeg kan tro eller ikke tro! Det er derfor jeg kaller meg paganist, for det sier litt om hvilken retning mine tanker dreier, men det er likevel "åpent" nok til at jeg ikke føler meg bundet av noen spesiell religion. Liker det best sånn jeg :)

Det aller, aller skumleste er når folk blir så opphengt i at det de tror er det eneste rette, at de overhodet ikke åpner seg for andres meninger. Man kan godt være uenig, men man burde ikke lukke seg helt heller... Vi lærer så lenge vi lever, og når det gjelder sånne vanskelige spørsmål som gud og meningen med livet, så må vi bare innrømme at vi egentlig ikke har peiling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...