AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 Hei!Jeg hadde meldt meg på et språkkurs som gikk over 15 uker. Jeg fant ut kun noen dager etter at jeg meldte meg på at jeg var gravid. Når kurset begynte klarte jeg å delta på EN time før jeg ble for dårlig til å fortsette.Jeg har blitt diagnosert med Hyperemesis og vært sykemeldt fra jobben siden uke 4 (er nå uke 15). Jeg kastet opp 30 ganger om dagen og har vært innlagt på sykehuset store perioder av svangersskapet. Er ingen tegn til bedring enda.Jeg sa ifra til kursleder om at jeg dessverre måtte hoppe fordi jeg var for dårlig til å fortsette, hun sa at det var trist men ok.Jeg ser dog at jeg har fått faktura i posten. Jeg tok kontakt med de og spurte om hvorfor da jeg meldte meg av og de sa at man måtte betale selv om man ikke fullførte.Det er snakk om ganske mye penger, og jeg har tenkt til å ta dette kurset når jeg føler meg bedre etterhvert. Det er snakk om rundt 5000,- og det er mye penger å betale for noe man ikke har fått deltatt på.Kan en man få en legeerklæring på at man har vært for syk til å delta? Jeg kan jo dokumentere sykehusinnleggelse og at jeg heller ikke har fått vært i arbeid. Jeg vet at legen min kommer til å skrive det, men tenker på om dette er noe som de er lovpålagt til å akseptere?En jeg kjenner som studerer jus sa at dette var ganske standard å få dette av legen, men hun visste ikke så mye om det.?:) Anonymkode: fef05...8ed
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 Så lenge det ikke er presisert i påmeldingen at legeerklæring kan gi deg grunn til refusjon er du pent nødt til å betale. Anonymkode: 2e99d...f91 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #3 Skrevet 3. november 2015 Så lenge det ikke er presisert i påmeldingen at legeerklæring kan gi deg grunn til refusjon er du pent nødt til å betale.Anonymkode: 2e99d...f91Fant dette på siden deres over vilkår: Vilkår ved påmelding- Påmeldingen er bindende og bestillingen medfører en forpliktelse til å betale kursavgiften.- Vårt kurs er en enkeltstående fritidsaktivitet levert innenfor et bestemt tidsrom, og omfattes derfor ikke av Angrerettloven.- Avmelding aksepteres kun ved langvarig sykdom som fører til tap av minst halvparten av kurset. Sykdom må dokumenteres med legeerklæring.- Ved avmelding returneres kursavgiften kun for den delen av kurset som ikke er blitt benyttet siden legeerklæring ble mottatt. Avmeldingsgebyr er på Kr. 600,-.- Minste antall deltagere for å starte en gruppe er 8 personer. Grupper med færre enn 8 deltagere, får kursstart utsatt og 10 kurskvelder istedenfor 12.- Vi tar forbehold om trykkfeil, og om eventuelt bytte av lærere.- Vi forbeholder oss retten til å avlyse/kansellere undervisning uten kompensasjon ved force majeur (for eksempel: krig, naturkatastrofer eller streik som ikke er knyttet til vår virksomhet). De to jeg har streket under er vel de som er mest relevante. Jeg har ikke levert noen legeerklæring til dem, men har vært innlagt på sykehuset mesteparten av tiden og det kan jeg jo dokumentere. Avmeldingsgebyret har jeg ingen problemer med å betale. Jeg tenker på om det er mulig å gjøre dette nå selv om det har gått mange uker? Anonymkode: fef05...8ed
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #4 Skrevet 3. november 2015 Du må nesten sende de en mail/ringe. Vanskelig for folk her å gi deg et svar. Anonymkode: d6ce7...c19
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #5 Skrevet 3. november 2015 Jeg ringte nå og kom frem til en mann som snakket dårlig norsk og la nesten på til meg når jeg prøvde å forklare. Jeg prøvde å si at jeg har vært innlagt og ikke hatt muligheten til å gi noe beskjed før nå, og da mener han at jeg må betale for alt frem til i dag. Jeg kan jo dokumentere sykdom helt siden august, og med innleggelsene så har jeg ikke hatt muligheten til å si ifra tidligere... Anonymkode: fef05...8ed
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #6 Skrevet 3. november 2015 Jeg ringte nå og kom frem til en mann som snakket dårlig norsk og la nesten på til meg når jeg prøvde å forklare. Jeg prøvde å si at jeg har vært innlagt og ikke hatt muligheten til å gi noe beskjed før nå, og da mener han at jeg må betale for alt frem til i dag. Jeg kan jo dokumentere sykdom helt siden august, og med innleggelsene så har jeg ikke hatt muligheten til å si ifra tidligere...Anonymkode: fef05...8edDet står jo ganske tydelig i vilkårene at du kan få returnert kursavgift fra det tidspunkt de mottar legeerklæring, ikke fra det tidspunkt du blir syk. Det er ikke din skyld at du ikke fikk levert legeerklæring før, men det er heller ikke deres skyld. Selv om det er uforskyldt er det jo du som har brutt avtalen, ikke de. Anonymkode: a7796...ec0 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #7 Skrevet 3. november 2015 Det står jo ganske tydelig i vilkårene at du kan få returnert kursavgift fra det tidspunkt de mottar legeerklæring, ikke fra det tidspunkt du blir syk. Det er ikke din skyld at du ikke fikk levert legeerklæring før, men det er heller ikke deres skyld. Selv om det er uforskyldt er det jo du som har brutt avtalen, ikke de. Anonymkode: a7796...ec0Det er jeg fult klar over.Men lurer på om det da kan være noen unntak når jeg kan "bevise" at jeg har vært innlagt og ikke fått gitt beskjed? Jobber selv med kundeservice og vet at man ikke har lov å "lage seg egne regler" som strider med de reglene vi har i Norge som gjelder, men er usikker på akkurat dette punktet.Jeg betaler den jo om jeg må, men er snakk om mye penger og syntes det er rart om det ikke finnes noen unntak. Anonymkode: fef05...8ed
Caterina Skrevet 3. november 2015 #8 Skrevet 3. november 2015 Det står jo ganske tydelig i vilkårene at du kan få returnert kursavgift fra det tidspunkt de mottar legeerklæring, ikke fra det tidspunkt du blir syk. Det er ikke din skyld at du ikke fikk levert legeerklæring før, men det er heller ikke deres skyld. Selv om det er uforskyldt er det jo du som har brutt avtalen, ikke de. Anonymkode: a7796...ec0Enig. Vilkår er vilkår, og du godtok dem da du meldte deg på kurset. De burde nok utvist mer skjønn. Skaff deg legeerklæring asap og forklar det du skriver her i brevs form. Står de fremdeles på sitt, er det en rimrlighetsvurdering, men det er jo ganske merkelig at legen ikke kunne sende en erklæring i posten før nå? Og du har vel ikke vært innlagt sammenhengende siden august? 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #9 Skrevet 3. november 2015 Enig. Vilkår er vilkår, og du godtok dem da du meldte deg på kurset. De burde nok utvist mer skjønn. Skaff deg legeerklæring asap og forklar det du skriver her i brevs form. Står de fremdeles på sitt, er det en rimrlighetsvurdering, men det er jo ganske merkelig at legen ikke kunne sende en erklæring i posten før nå? Og du har vel ikke vært innlagt sammenhengende siden august? Jeg trodde faktisk at saken var ute av verden til nå, for etter at jeg skrev til læreren at jeg var syk over to ganger så sluttet hun helt å inkludere meg i kurset. Jeg mottok ikke lenger informasjon på mail (noe vi fikk før hver time og om lekser) og jeg fikk ikke ordentlig svar når jeg sendte en mail og spurte om hun kunne sende en oversikt over hva de hadde gjort i timen slik at jeg kunne hente meg inn igjen. Jeg skrev at jeg fremdeles var syk og ikke helt visste når jeg kom tilbake, og om den oversikten, svaret jeg fikk var; synd du har blitt så dårlig Dette var i september.Etter dette har jeg ikke hørt noe mer, og har ikke fått faktura før nå. Jeg trodde at siden hun hadde sluttet å inkludere meg så var jeg avmeldt siden jeg kun har fått deltatt på en time. Syntes også det er veldig rart at ikke læreren da har kontaktet meg om at jeg må avmelde meg om vilkårene er så strenge på dette, ja skjønner at det ikke er hennes "ansvar" men når jeg har snakket med henne om at jeg har vært veldig syk så kunne hun jo ha sagt ifra, spesielt når hun sluttet å inkludere meg i opplæringen.Derfor har jeg ikke gjort noe med saken før nå. Jeg trodde rett og slett at jeg var strøket fra listene når jeg ikke fikk noe ordentlig svar og heller ikke i senere tid har fått informasjon på mail før kurset. Hvis jeg skal betale så mye penger for dette, så er jo det noe jeg skulle ha fått uansett? Hvis de skal kreve at jeg betaler for kurset så burde jeg stå på maillistene og når jeg plutselig ikke lenger gjorde det og ikke hørte noen ting så antok jeg at hun tok det som at jeg hadde sluttet.Jeg vet at de andre har fått det, for jeg snakket litt med en annen en som deltar.Nei, jeg har ikke vært innlagt i et sett. Jeg visste ikke at jeg kom til å bli så dårlig at jeg måtte legges inn før i slutten av september, og siden da har det vært i et sett. Jeg har faktisk vært så dårlig at det har i en kort periode ikke vært sikkert at jeg kom til å overleve så en periode når det var så alvorlig så hadde jeg ikke energi eller klarte å tenke på sånne ting som dette - spesielt når jeg trodde saken var død. Anonymkode: fef05...8ed
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #10 Skrevet 3. november 2015 Siden du ikke har levert legeerklæring tidligere, er det bare å betale. Anonymkode: 61af5...f46 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #11 Skrevet 4. november 2015 Det er mye "antok" og "trodde" i forklaringen din, men det holder ikke, dessverre. Du har vært naiv, ikke lest betingelsene på forhånd slik du burde, og det skal jo ikke kursholderne lide for økonomisk. Så du må betale.Iflg betingelsene du siterer fra språkkursets nettsider, er det åpenbart hva som gjelder og derfor din egen feil og du må betale hele kurset. Det er vel egentlig litt rart du ikke skjønte at du måtte betale da du sa fra til dem, for hvis alle som ombestemte seg mht et kurs bare kunne si "jeg er blitt syk" og så skulle slippe unna det økonomiske, vil kursholdere bare miste en masse penger og sitte med tomme plasser som kunne vært benyttet av andre, betalende elever. Det mener jeg er ganske åpenbart.Jeg skjønner at du har vært svært syk, jeg har hatt svangerskapskvalme selv og vet hvordan det kan påvirke en, men man har vel et par klare øyeblikk innimellom og kan evt få "hodet over vannet" lenge nok til å be en annen bekjent/mor/far/søsken/venninne til å ta seg av praktiske saker. Som å sende inn dokumentasjon på sykdomsfravær til et kurs som koster penger. Anonymkode: 94a3b...789
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #12 Skrevet 4. november 2015 Sure penger, men synes reglene du siterer er ganske så klare og greie å forholde seg til. I etterpåklokskapens navn burde du ha tatt tak i dette da du kontaktet kurslederen. Eventuelt fått noen til å undersøkt for deg. Man lærer så lenge man lever. Anonymkode: c3ab8...22a
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #13 Skrevet 4. november 2015 Skjønner ut ifra svarene deres at det er lite håp om å få den strøket.Jaja, sure penger ,men får bare betale den og være mer OBS neste gang om noe lignende skulle skje! Tusen takk for svar dere alle! Setter pris på det! Anonymkode: fef05...8ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå