Gå til innhold

Løpe maraton neste år. Trenger tips og råd.

Anbefalte innlegg

Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)

Hei!

Her er det en del godt trente løpere.

Er det noen som har tips og råd å komme med.

Jeg har veldig lyst til å løpe maraton om et år. Hvordan skal jeg klare å nå det målet?

Jeg er en grei mosjonist vil jeg si. Jeg løper på sommeren, men hverken fort eller langt (5-7km et par ganger  uken). Nå har jeg kommet helt ut av løpeform, og ønsker å ha et skikkelig mål.

Hvor begynner jeg? Hvordan får jeg opp formen best mulig og mest mulig?

Tips eller råd å komme med? Event til "oppskrifter", nettsider, bøker.?

På forhånd takk! :) 

Endret av Magnifiq
Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet

Bah. Det er et komplisert tema å svare på i ett innlegg. Men jeg vil anbefale deg å kjøre en halvmaraton før du går rett på en full maraton. 

Jeg liker å ha slike mål som en del av en reise, så jeg har noe virkelig bra å se frem til når jeg trener. Derfor tar jeg gjerne en langhelg et sted, og har "tilfeldigvis" en halvmaraton som en del av reisen. 

Her er noen bra halvmaraton i løpet av 2016. Jeg kommer sikkert til å gjøre flere av de: 

Barcelona, 14. februar

Paris, 6. mars

Bath, 14. mars

Firenze, 3. april

Budapest, 17. april

Napa to Sonoma, 17. juli

Budapest, 11. september

Paris til Versailles, (16 km), 25. september

London, 1. eller 2. søndag i oktober

Amsterdam, 16 oktober

Skrevet

Hei,

Anbefaler deg å begynne rolig. Tenke på at du må bygge opp kroppen slik at den tåler mer og mer trening/belastning. Hoppe på karusellen med å kjøre intervalltrening i starten øker risikoen for skader. 

Hvor dedikert kan du være i treningsarbeidet? Hvor mange ganger i uken får du til? Hva er målet med maraton? Gjennomføre eller en bestemt tid? 

Anbefaler deg å lese litt på Ingerid Kristiansen sin blogg, der finner du mye informativ lesning om trening. 

Anonymkode: 91e92...a83

Gjest Magnifiq
Skrevet

Bah. Det er et komplisert tema å svare på i ett innlegg. Men jeg vil anbefale deg å kjøre en halvmaraton før du går rett på en full maraton. 

Jeg liker å ha slike mål som en del av en reise, så jeg har noe virkelig bra å se frem til når jeg trener. Derfor tar jeg gjerne en langhelg et sted, og har "tilfeldigvis" en halvmaraton som en del av reisen. 

Her er noen bra halvmaraton i løpet av 2016. Jeg kommer sikkert til å gjøre flere av de: 

Barcelona, 14. februar

Paris, 6. mars

Bath, 14. mars

Firenze, 3. april

Budapest, 17. april

Napa to Sonoma, 17. juli

Budapest, 11. september

Paris til Versailles, (16 km), 25. september

London, 1. eller 2. søndag i oktober

Amsterdam, 16 oktober

Takk for tips! Her var det jo mange fine reisemål :)

Hei,

Anbefaler deg å begynne rolig. Tenke på at du må bygge opp kroppen slik at den tåler mer og mer trening/belastning. Hoppe på karusellen med å kjøre intervalltrening i starten øker risikoen for skader. 

Hvor dedikert kan du være i treningsarbeidet? Hvor mange ganger i uken får du til? Hva er målet med maraton? Gjennomføre eller en bestemt tid? 

Anbefaler deg å lese litt på Ingerid Kristiansen sin blogg, der finner du mye informativ lesning om trening. 

Anonymkode: 91e92...a83

Takk!

Målet med maraton er vel egentlig å gjennomføre. Tid? nei det får jeg finne ut av etterhvert.

Har akkurat kjøpt meg en sportsmaster 520i, og planen er å få gjennomført hvertfall tre økter i uken gjennom vinteren, og mulig flere når jeg kan løpe ute igjen.

Takk for tips om blogg. Den skal jeg sjekke ut i kveld.

Skrevet

Og Midnight marathon og Mørketidsløpet i Tromsø!!! Veldig bra arrangement! Se på runnersworld.no. der er flere program for opptrening. Og for ulike utgangspunkt treningsmessig.

Skrevet

Hei

Jeg har samme målet som deg, et maraton i løpet av 2016.

Startet å løpe i mars i år, og har gjennomført Birken og et halvmaraton i år.

Jeg leser og har lest mye om temaet, hører på podcast (Marathon Training Academy) og har skaffet meg et ordentlig treningsprogram. Hver uke har en dag med intervall/fartslek og langtur, forøvrig er det et par roligere turer foreløpig.

Planen er å ta et par halvmaraton på vårparten, Beitostølen + et til, prøve meg på maraton-etappen på Birken (ny i år), og så maraton i Berlin sept. 16. Jeg startet på scratch, hadde kun trent styrke i hele fjor vinter.

Jeg løper ikke fort, men ligger nå på ca 15-16 km på langturene, og totalt opp imot 40 km i uken. Antall km øker på framover. Jeg konsentrerer meg om å tilvenne kroppen til å løpe langt i stedet for fart. Det får jeg evt ta etterhvert. Målet for første maraton er å fullføre uten å møte veggen alt for tidlig, og under 5 timer.

Hadde vært gøy å følge hverandre i opptreningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...