Gjest Magnifiq Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 (endret) Hei!Her er det en del godt trente løpere.Er det noen som har tips og råd å komme med.Jeg har veldig lyst til å løpe maraton om et år. Hvordan skal jeg klare å nå det målet?Jeg er en grei mosjonist vil jeg si. Jeg løper på sommeren, men hverken fort eller langt (5-7km et par ganger uken). Nå har jeg kommet helt ut av løpeform, og ønsker å ha et skikkelig mål.Hvor begynner jeg? Hvordan får jeg opp formen best mulig og mest mulig? Tips eller råd å komme med? Event til "oppskrifter", nettsider, bøker.? På forhånd takk! Endret 3. november 2015 av Magnifiq
Gjest Overrasket Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 Bah. Det er et komplisert tema å svare på i ett innlegg. Men jeg vil anbefale deg å kjøre en halvmaraton før du går rett på en full maraton. Jeg liker å ha slike mål som en del av en reise, så jeg har noe virkelig bra å se frem til når jeg trener. Derfor tar jeg gjerne en langhelg et sted, og har "tilfeldigvis" en halvmaraton som en del av reisen. Her er noen bra halvmaraton i løpet av 2016. Jeg kommer sikkert til å gjøre flere av de: Barcelona, 14. februarParis, 6. marsBath, 14. marsFirenze, 3. aprilBudapest, 17. aprilNapa to Sonoma, 17. juliBudapest, 11. septemberParis til Versailles, (16 km), 25. septemberLondon, 1. eller 2. søndag i oktoberAmsterdam, 16 oktober
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #3 Skrevet 3. november 2015 Hei,Anbefaler deg å begynne rolig. Tenke på at du må bygge opp kroppen slik at den tåler mer og mer trening/belastning. Hoppe på karusellen med å kjøre intervalltrening i starten øker risikoen for skader. Hvor dedikert kan du være i treningsarbeidet? Hvor mange ganger i uken får du til? Hva er målet med maraton? Gjennomføre eller en bestemt tid? Anbefaler deg å lese litt på Ingerid Kristiansen sin blogg, der finner du mye informativ lesning om trening. Anonymkode: 91e92...a83
Gjest Magnifiq Skrevet 4. november 2015 #4 Skrevet 4. november 2015 Bah. Det er et komplisert tema å svare på i ett innlegg. Men jeg vil anbefale deg å kjøre en halvmaraton før du går rett på en full maraton. Jeg liker å ha slike mål som en del av en reise, så jeg har noe virkelig bra å se frem til når jeg trener. Derfor tar jeg gjerne en langhelg et sted, og har "tilfeldigvis" en halvmaraton som en del av reisen. Her er noen bra halvmaraton i løpet av 2016. Jeg kommer sikkert til å gjøre flere av de: Barcelona, 14. februarParis, 6. marsBath, 14. marsFirenze, 3. aprilBudapest, 17. aprilNapa to Sonoma, 17. juliBudapest, 11. septemberParis til Versailles, (16 km), 25. septemberLondon, 1. eller 2. søndag i oktoberAmsterdam, 16 oktober Takk for tips! Her var det jo mange fine reisemål Hei,Anbefaler deg å begynne rolig. Tenke på at du må bygge opp kroppen slik at den tåler mer og mer trening/belastning. Hoppe på karusellen med å kjøre intervalltrening i starten øker risikoen for skader. Hvor dedikert kan du være i treningsarbeidet? Hvor mange ganger i uken får du til? Hva er målet med maraton? Gjennomføre eller en bestemt tid? Anbefaler deg å lese litt på Ingerid Kristiansen sin blogg, der finner du mye informativ lesning om trening. Anonymkode: 91e92...a83Takk!Målet med maraton er vel egentlig å gjennomføre. Tid? nei det får jeg finne ut av etterhvert.Har akkurat kjøpt meg en sportsmaster 520i, og planen er å få gjennomført hvertfall tre økter i uken gjennom vinteren, og mulig flere når jeg kan løpe ute igjen. Takk for tips om blogg. Den skal jeg sjekke ut i kveld.
Snabeltann Skrevet 4. november 2015 #5 Skrevet 4. november 2015 Og Midnight marathon og Mørketidsløpet i Tromsø!!! Veldig bra arrangement! Se på runnersworld.no. der er flere program for opptrening. Og for ulike utgangspunkt treningsmessig.
Møretausa Skrevet 5. november 2015 #6 Skrevet 5. november 2015 HeiJeg har samme målet som deg, et maraton i løpet av 2016.Startet å løpe i mars i år, og har gjennomført Birken og et halvmaraton i år.Jeg leser og har lest mye om temaet, hører på podcast (Marathon Training Academy) og har skaffet meg et ordentlig treningsprogram. Hver uke har en dag med intervall/fartslek og langtur, forøvrig er det et par roligere turer foreløpig.Planen er å ta et par halvmaraton på vårparten, Beitostølen + et til, prøve meg på maraton-etappen på Birken (ny i år), og så maraton i Berlin sept. 16. Jeg startet på scratch, hadde kun trent styrke i hele fjor vinter.Jeg løper ikke fort, men ligger nå på ca 15-16 km på langturene, og totalt opp imot 40 km i uken. Antall km øker på framover. Jeg konsentrerer meg om å tilvenne kroppen til å løpe langt i stedet for fart. Det får jeg evt ta etterhvert. Målet for første maraton er å fullføre uten å møte veggen alt for tidlig, og under 5 timer.Hadde vært gøy å følge hverandre i opptreningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå