AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 Mine foreldre er i en fæl situasjon. Kommunen var på besøk for et par uker siden hjem hos dem for å sjekke leiligheten som de nå leier, de oppdaget at badet hadde flere mangler, den var rett og slett ikke i god stand. De bestemte derfor for å rive opp badet, og det gjorde de. Nå er badet revet ned, ingen toalett ( den finnes der, bare uten flush), ingen vann, ingenting. De kan ikke dusje, ikke gå på do, eller det kan de men da må de fylle bøtter med vann for å flushe ned. Kommunen på sin side nekter å gjøre noe mer med badet, ETTER at de har gjort alt dette. Grunnen er at de må fikse andre bad i blokken, pga fukt eller hva enn nå det var. Hva gjør man i en slik situasjon? Jeg synes så utrolig synd på dem og vet ikke helt hvordan jeg kan hjelpe. Anonymkode: 46731...6d3
Millimani Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 Hvis det er i en blokk og flere bad skal pusses opp så er det jo veldig rart hvis de ikke har fått et tilbud om et midlertidig bad. Når man pusser opp et bad i blokker, firemannsboliger e.l., så skal det lages et midlertidig bad - enten i kjelleren, eller i brakker utenfor huset 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #3 Skrevet 3. november 2015 Hvis det er i en blokk og flere bad skal pusses opp så er det jo veldig rart hvis de ikke har fått et tilbud om et midlertidig bad. Når man pusser opp et bad i blokker, firemannsboliger e.l., så skal det lages et midlertidig bad - enten i kjelleren, eller i brakker utenfor husetJa, men de nekter å gjøre noe med situasjonen. Deres forslag var, kanskje mindre husleie? dette er bare helt idiotisk. Det koster dem mye å pusse opp andres bad, noe de ikke hadde forventet før de rev ned alt. Nå ønsker ikke de å gjøre noe mer og jeg forstår ikke hvordan dette er lov? Anonymkode: 46731...6d3
ekkoet Skrevet 3. november 2015 #4 Skrevet 3. november 2015 Hvem leier de hos?De kan kreve redusert leie til dette blir utbedret. Blir jo eieren av leiligheten som må ordne dette (er det kommunen?).Er leiligheten ubrukelig som følge av dette avstår man fra å betale leie. Gå til en avis? 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #5 Skrevet 3. november 2015 Hvem leier de hos?De kan kreve redusert leie til dette blir utbedret. Blir jo eieren av leiligheten som må ordne dette (er det kommunen?).Er leiligheten ubrukelig som følge av dette avstår man fra å betale leie. Gå til en avis?Vet ikke om det er kommunnen eller bolibygg eller er det noe av det samme? Leiligheten er ubrukelig, man kan verken dusje eller gå på do. Tanken om å gå til en avis har slått meg. Anonymkode: 46731...6d3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #6 Skrevet 3. november 2015 Om det er Oslo vi snakker om er Boligbygg Oslo KF et kommunalt foretak, og i praksis det samme som Oslo kommune. Dvs de har ansvar for utleie og vedlikehold av kommunens boliger. Anonymkode: a235b...e74
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #7 Skrevet 3. november 2015 Men har de satt opp midlertidige toalett ute eller i kjelleren? Siden så mange skal pusse opp badene sine Anonymkode: 0d8de...3ff
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #8 Skrevet 3. november 2015 Men har de satt opp midlertidige toalett ute eller i kjelleren? Siden så mange skal pusse opp badene sineAnonymkode: 0d8de...3ffNei, som sagt de må bruke bøttemetoden for å gå på do eller dusje. Dette har de gjort i 3 uker og hver dag blir de lova noe, som utetoealett osv. Det er ingen andre i blokken som har problemer med badet, bare mine foreldre. De skulle fikse deres bad men så oppdaga de at for å gjøre det så er de nødt til å fikse naboens bolig også, og det er ikke alle som leier, noen har kjøpt bolig i denne blokka, tydeligvis. Anonymkode: 46731...6d3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #9 Skrevet 3. november 2015 Her må da husleieloven være det rette å slå i bordet med:"§ 5-3.VedlikeholdEr ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd." (Min utheving.) Dessuten: "§ 5-7.Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietidenOppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.Selv om mangelen beror på forhold på leierens side, plikter utleieren å rette mangelen etter § 2-10. Er leieren ansvarlig for økonomisk tap som følge av skaden, jf. § 5-8, kan utleieren stille som vilkår for retting at leieren erstatter tapet først.Bestemmelsene i første ledd gjelder tilsvarende dersom tredjemanns rett i husrommet eller bestemmelser i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov er til hinder for den avtalte bruk.Om hovedleierens ansvar overfor framleieren ved bortfall av hovedleieavtalen, gjelder bestemmelsene i § 7-7." (Min utheving her også.) Anonymkode: a235b...e74 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #10 Skrevet 3. november 2015 Gå til avisen og få dem til å publisere bilder. Anonymkode: 0cbf5...65b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå