Gå til innhold

Ny laptop - hva er "godt nok"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe ny laptop, men sliter litt med å forholde meg til hva jeg faktisk trenger. 

Jeg skal bruke den hovedsaklig til surfing, se film, og så har jeg lyst til å spille litt. Men jeg spiller ikke de heftigste spillene. Jeg vil gjerne kunne spille Skyrim. 

Men hva trenger jeg egentlig? Jeg har prøvd laptopvelgerne, men der er det ingen mellomting mellom "skal bare surfe" og "skal game masse og bra grafikk er aller viktigst i hele verden for meg". Om jeg krysser av for gamealternativet får jeg opp pc'er langt dyrere enn hva jeg er villig til å bruke. 

Så hva vil være en god pc som ikke koster mer enn 7000? Helst vil jeg ikke bruke så mye over 5000, men om alt under er ubrukelig til annet enn kun surfing og exel er det jo ikke vits. 

Er det nødvendig med dedikert grafikkort, f.eks.? Og hva med ssd vs harddisk? Jeg bruker over 500 GB på min gamle laptop, mens de laptopene jeg har sett med SSD har plass til max 256 GB. Men jeg har ikke helt oversikt over hva jeg har lagret, om jeg faktisk trenger så mye plass på selve pc'en, eller om mye av det jeg har liggende kunne ligget på ekstern disk (eller blitt slettet). 

Anonymkode: 059ce...044

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du spille Skyrim så er jeg nesten sikker på at et integrert grafikkort ikke vil takle det noe særlig bra. Et dedikert grafikkort er veien å gå og velg nVidia.

Jeg hadde velgt en SSHD som er det beste ifra SSD og HDD. Som hastighet og lagringsplass.

Hvis du skal kun velge en av delene så velger du SSD og så kjøper du deg en billig ekstern harddisk.

Min er hva jeg ser etter i en laptop

• 1920x1080
  • Matt skjerm
  • full tastatur (med numpad)
  • Hybrid SSHD 1TB. (SSHD = SSD + HDD )
  • 8 GB Ram
  • Deksel (eller hva du kalller det for) som det ikke kommer fingeravtrykk på, Asus sine er veldig fin synes jeg.
  • Minnekortleser
  • 15 eller 17 tommer
  • Dedikert grafikkort
  • Intel CPU ( 2.5 ghz++++)
  • nVidia grafikkort

Jeg har ikke noe krav til vekt eller batteritid siden den som oftes bare blir stående hjemme eller andre steder hvor jeg kan plugge den inn i veggen.

Skrevet

Joda, men dette er nok langt over hva som bare er "godt nok". Nvidia er dyrt, og overkill til mitt bruk. Jeg vil ha så billig som mulig, men samtidig brukandes til litt spilling. Jeg spiller ikke SÅ mye, og jeg har ikke så høye krav til at grafikken skal være perfekt. Jeg spiller i dag med grafikk skrudd ned til minimum på de fleste spill, og det plager meg ikke nevneverdig.

Anonymkode: 059ce...044

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...