AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 Jeg gikk inn på altinn i går og så det var rimelig enkelt og endre navn. Men det stod dermed lite informasjon angående bankort og førerkort.Jeg har veldig lyst å bytte fornavn (men beholde etternavn) men jeg lurer på hvordan dette vil påvirke førerkort og bankkort? Må jeg bestille nytt førerkort og bankkort? Eller går det fint an å ha førerkort og bankkort med gammelt navn?Regner med at jeg isåfall også må betale for nytt førerkort og bankort? Anonymkode: 4660f...e29
Gjest Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 (endret) Når jeg endret etternavn fikk jeg nytt bankkort automatisk i posten etter noen uker. Kostet ikke noe. Har sr-bank, vet ikke om det går automatisk hos alle. Førerkortet måtte jeg inn til vegvesenet å bestille nytt. Kostet 350kr, kom i posten på under en uke. Endret 3. november 2015 av Weeping_Angel
Gjest Skrevet 3. november 2015 #3 Skrevet 3. november 2015 Nytt bankkort kostet ikke noe hos DNB hellerFørerkort og pass må man betale for
Millimani Skrevet 3. november 2015 #4 Skrevet 3. november 2015 Jeg gikk inn på altinn i går og så det var rimelig enkelt og endre navn. Men det stod dermed lite informasjon angående bankort og førerkort.Jeg har veldig lyst å bytte fornavn (men beholde etternavn) men jeg lurer på hvordan dette vil påvirke førerkort og bankkort? Må jeg bestille nytt førerkort og bankkort? Eller går det fint an å ha førerkort og bankkort med gammelt navn?Regner med at jeg isåfall også må betale for nytt førerkort og bankort?Anonymkode: 4660f...e29Du må bestille alt nytt. Jeg endra etternavn for litt siden, og måtte få nytt førerkort, bankkort og pass. Alt kosta penger. Bankkort er ikke gyldig legitimasjon lenger ettersom de har slutta med bilde på det, men du må ha nytt. Er ærlig talt usikker på om jeg betalte for det, men hvis jeg gjorde det så ble det trukket direkte fra konto mens jeg var der og ordna det. Hvorfor i all verden vil du bytte fornavn? Tenke seg til å bytte bort det navnet foreldrene dine ga deg da du var baby, og som har vært navnet ditt i alle år. Jeg har et navn som er mer brukt i min foreldre-generasjon, men det ville aldri falle meg inn å bytte det bort. Selv om det var veldig "brysomt" for meg å ha samme navn som flere lærere, og mødre og tanter til skolevenner på samme alder. Men ja... Du må ha alt nytt, og det må betales for førerkort og pass iallfall. Om det koster for bankkort er muligens forskjellig fra bank til bank? Husk at hvis du bestiller flybilletter e.l. i ditt gamle navn, men skifter navn før turen, så blir billettene ugyldige for deg hvis du har et annet navn på legitimasjonen din enn på billettene. 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #5 Skrevet 4. november 2015 Du må bestille alt nytt. Jeg endra etternavn for litt siden, og måtte få nytt førerkort, bankkort og pass. Alt kosta penger. Bankkort er ikke gyldig legitimasjon lenger ettersom de har slutta med bilde på det, men du må ha nytt. Er ærlig talt usikker på om jeg betalte for det, men hvis jeg gjorde det så ble det trukket direkte fra konto mens jeg var der og ordna det. Hvorfor i all verden vil du bytte fornavn? Tenke seg til å bytte bort det navnet foreldrene dine ga deg da du var baby, og som har vært navnet ditt i alle år. Jeg har et navn som er mer brukt i min foreldre-generasjon, men det ville aldri falle meg inn å bytte det bort. Selv om det var veldig "brysomt" for meg å ha samme navn som flere lærere, og mødre og tanter til skolevenner på samme alder. Men ja... Du må ha alt nytt, og det må betales for førerkort og pass iallfall. Om det koster for bankkort er muligens forskjellig fra bank til bank? Husk at hvis du bestiller flybilletter e.l. i ditt gamle navn, men skifter navn før turen, så blir billettene ugyldige for deg hvis du har et annet navn på legitimasjonen din enn på billettene. Dette kan da ikke stemme? Jeg har visakort med bilde fra DNB og bruker det som bevis. Har aldri hatt pass eller førerkort Anonymkode: f9530...cda 4
Anim92 Skrevet 4. november 2015 #6 Skrevet 4. november 2015 Dette kan da ikke stemme? Jeg har visakort med bilde fra DNB og bruker det som bevis. Har aldri hatt pass eller førerkortAnonymkode: f9530...cdaJeg bestilte nytt bankort etter å ha mista det jeg hadde - som var bilde av meg på. Fikk uten bilde. Mista det en gang til, fikk nytt bankkort. Uten bilde... Så trur at om man bestiller nå så får man uten. 2
Gjest Skrevet 4. november 2015 #7 Skrevet 4. november 2015 Jeg bestilte nytt bankort etter å ha mista det jeg hadde - som var bilde av meg på. Fikk uten bilde. Mista det en gang til, fikk nytt bankkort. Uten bilde... Så trur at om man bestiller nå så får man uten.Jeg fikk ganske nylig nytt bankkort, med bilde. Må være fryktelig tungvindt og ha med seg et stort pass over alt for å ha gyldig id. 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #8 Skrevet 4. november 2015 Jeg fikk ganske nylig nytt bankkort, med bilde. Må være fryktelig tungvindt og ha med seg et stort pass over alt for å ha gyldig id. Man velger jo selv om man vil ha bilde! Men skal man ha bilde må man fysisk møte opp i banken å bestille det hvis man er ny kunde. Anonymkode: 9b005...ed4
Millimani Skrevet 4. november 2015 #9 Skrevet 4. november 2015 Dette kan da ikke stemme? Jeg har visakort med bilde fra DNB og bruker det som bevis. Har aldri hatt pass eller førerkortAnonymkode: f9530...cdaJo det stemmer. Neste gang du får nytt bankkort får du sannsynligvis uten bilde. Jeg fikk iallfall beskjed om at det ikke skal være bilde på baksiden av kortene lenger, og at bankkort skal avvikles som gyldig legitimasjon. I de fleste andre land er uansett ikke bankkort gyldig legitimasjon, man må ha noe annet
Gjest Skrevet 4. november 2015 #10 Skrevet 4. november 2015 Man velger jo selv om man vil ha bilde! Men skal man ha bilde må man fysisk møte opp i banken å bestille det hvis man er ny kunde.Anonymkode: 9b005...ed4Aha, da er jeg med. Men da skjønner jeg ikke hvorfor folk klager på manglende bilde hvis det er noe man kan få.
Gjest Skrevet 4. november 2015 #11 Skrevet 4. november 2015 Man velger jo selv om man vil ha bilde! Men skal man ha bilde må man fysisk møte opp i banken å bestille det hvis man er ny kunde.Anonymkode: 9b005...ed4Jeg fikk ikke velge om jeg ville ha bilde eller ikkeFikk nytt bankkort nå nylig og de brukte automatisk det samme bilde som ble tatt av meg når jeg fikk mitt første bankkort for typ 20 år sidenMen håper det er sant, for jeg syns det er rart at Norge har det slik at der er bilde på kortet
Millimani Skrevet 4. november 2015 #12 Skrevet 4. november 2015 (endret) Denne artikkelen er fra 2012, og som de fleste vet så har ikke de aktuelle id-kortene kommet enda, men kommer i 2017, forhåpentligvis...http://www.dinside.no/887139/bankkortet-skal-ikke-lenger-vaere-legitimasjonDenne artikkelen er fra 2014, med mer infohttp://www.dinside.no/928310/disse-bankkundene-faar-ikke-lenger-bankkort-med-bilde2015http://www.rb.no/nyheter/skedsmo/har-ikke-annet-id-bevis-enn-passet/s/5-43-84687 Endret 4. november 2015 av Millimani
Anim92 Skrevet 4. november 2015 #13 Skrevet 4. november 2015 Jeg fikk ganske nylig nytt bankkort, med bilde. Må være fryktelig tungvindt og ha med seg et stort pass over alt for å ha gyldig id. Vel, førerkort er jo en fin erstatter..
Gjest Skrevet 4. november 2015 #14 Skrevet 4. november 2015 Vel, førerkort er jo en fin erstatter.. ikke alle som har førerkort da.. ;) 4
Anim92 Skrevet 4. november 2015 #15 Skrevet 4. november 2015 ikke alle som har førerkort da.. ;)helt riktig Trur det er sånn at man kan be om å få med bilde..
Rosa Sitron Skrevet 4. november 2015 #16 Skrevet 4. november 2015 helt riktig Trur det er sånn at man kan be om å få med bilde..Jeg bestilte nettopp kort pga endret etternavn og måtte betale 75 kr (tror jeg) for å beholde bilde på nye kortene.
Anim92 Skrevet 4. november 2015 #17 Skrevet 4. november 2015 Jeg bestilte nettopp kort pga endret etternavn og måtte betale 75 kr (tror jeg) for å beholde bilde på nye kortene.Se der ja Da går det an..
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #18 Skrevet 4. november 2015 Jeg bestilte nytt bankort etter å ha mista det jeg hadde - som var bilde av meg på. Fikk uten bilde. Mista det en gang til, fikk nytt bankkort. Uten bilde... Så trur at om man bestiller nå så får man uten.Ikke i DNB, der får man bilde uansett på nytt kort, heldigvis Jo det stemmer. Neste gang du får nytt bankkort får du sannsynligvis uten bilde. Jeg fikk iallfall beskjed om at det ikke skal være bilde på baksiden av kortene lenger, og at bankkort skal avvikles som gyldig legitimasjon. I de fleste andre land er uansett ikke bankkort gyldig legitimasjon, man må ha noe annetSom sagt over meg, så operere ikke DNB med kort uten bilde, de vil fortsette å tilby kundene det Denne artikkelen er fra 2012, og som de fleste vet så har ikke de aktuelle id-kortene kommet enda, men kommer i 2017, forhåpentligvis...http://www.dinside.no/887139/bankkortet-skal-ikke-lenger-vaere-legitimasjonDenne artikkelen er fra 2014, med mer infohttp://www.dinside.no/928310/disse-bankkundene-faar-ikke-lenger-bankkort-med-bilde2015http://www.rb.no/nyheter/skedsmo/har-ikke-annet-id-bevis-enn-passet/s/5-43-84687 Dette beviser jo at DNB vil fortsette å tilby sine kunder ID kort i sine bankkortikke alle som har førerkort da.. Nei, jeg har hverken førerkort eller pass. Så jeg hadde fått problemer om ikke bankkortet mitt kunne brukes som bevis Anonymkode: f9530...cda 1
Millimani Skrevet 4. november 2015 #19 Skrevet 4. november 2015 Se der ja Da går det an..Ikke i DNB, der får man bilde uansett på nytt kort, heldigvis Som sagt over meg, så operere ikke DNB med kort uten bilde, de vil fortsette å tilby kundene det Dette beviser jo at DNB vil fortsette å tilby sine kunder ID kort i sine bankkortNei, jeg har hverken førerkort eller pass. Så jeg hadde fått problemer om ikke bankkortet mitt kunne brukes som bevisAnonymkode: f9530...cdaJaja, men bankkort skal likevel avvikles som legitimasjon. Jeg skjønner ikke hvor "beviset" på at dnb fortsatt vil tilby det finnes i de lenkene jeg la ut... Jeg måtte skaffe meg pass umiddelbart etter navne-endringen min fordi bankkortet ikke lenger er gyldig som legitimasjon. Jeg har ikke førerkort....selv om jeg av en eller annen grunn har klart å skrive det i et tidligere innlegg Dermed var jeg helt nødt til å skaffe meg pass umiddelbart
Rosa Sitron Skrevet 4. november 2015 #20 Skrevet 4. november 2015 Ikke i DNB, der får man bilde uansett på nytt kort, heldigvis Som sagt over meg, så operere ikke DNB med kort uten bilde, de vil fortsette å tilby kundene det Dette beviser jo at DNB vil fortsette å tilby sine kunder ID kort i sine bankkortNei, jeg har hverken førerkort eller pass. Så jeg hadde fått problemer om ikke bankkortet mitt kunne brukes som bevisAnonymkode: f9530...cdaEr DnB jeg måtte betale ekstra for å få bilde hos. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå