Gå til innhold

Feste kuppel i taket - hvordan gjør man det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I leiligheten min er det en kuppel i taket i gangen. Sist jeg skulle skifte pære så jeg at festet var helt løst, altså det som sitter fast i taket. Turte ikke sette på kuppelen, så nå er det bare en pære der. Det så ut som det var gjort en dårlig jobb av de som satte den opp, (eller så har det bare løsna med tiden, leiligheten er opprinnelig fra sekstitallet, og jeg kan se for meg at det har vært lampe der hele tiden), for det virker som det er sånne betongfester som er halvveis inni, bare, og at ikke hullene er spesietl dype. Hvordan fester man dette? Må jeg ta ned hele greia og skru opp på nytt? Finne nye skruer? Borre nye hull med dypere skruer? Hvordan vet man størrelsen på skruene? Hvordan vet man hva som festes i betongtak? :bond:

Hjelpende råd mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner det som at du har et malt murtak hvor det ligger en ledning bortover taket til en lampe. Nå står bare sokkelen med pære igjen, og sokkelen sitter dårlig fast i taket. Er den noe slikt som denne?

http://www.moloas.com/Produkter/Belysning/Baderomsbelysning/images\Marketing\gallery\445\445-porselenssokkel-med-rund-18-cm-hvit-kuppel_large.jpg

Sokkelen er da antakeligvis festet med slike skruer hvis det er murtak:

can-stock-photo_csp6947291.jpg

Jeg ville først prøvd å stramme skruene om det er mulig. Hvis dette ikke går, men skruene bare går rundt i hullet uten å stramme er enten plasten slitt i stykker inni eller så har murhullet utvidet seg slik at plasten ikke sitter skikkelig lengre.

Hvis plasten er slitt, skru ut skruen, dra ut plasten med en tang og sett inn en ny, lik.

Er murhullet utvidet ville jeg kjøpt skrue og plast i en størrelse større og borret et nytt litt større hull. Størrelsen på boren du skal bruke er da gitt utfra hvilken plastplugg du skal sette i.

Her er ellers en artikkel om dette:

http://www.dinside.no/905429/hva-slags-plugg-skal-jeg-bruke

• Liker 1
Skrevet

Woho, tusen takk! :)

Ja, det stemmer at det er murtak. Ledningene er imidlertid under taket på en måte, altså den synes ikke. Men kuppelen er som den du viste bilde av. 

Sokkel heter det, ja! Du forklarte såpass bra at jeg jommen tror jeg skal prøve dette selv i stedet for å ringe pappa i en alder av 34 år! :P 

Skrevet

Å montere lamper skal vel gjøres av en kyndig fag-person

Skrevet

Å montere lamper skal vel gjøres av en kyndig fag-person

Det kommer vell ann på hva som skal gjøres. Å feste lampen på nytt slik som det nevnes her kan man gjøre selv, så lenge man ikke rører det elektriske.

Er det slik at man skal bytte lampe og ledningene kommer ut av taket, og ingen form for hurtigfeste, så trenger man en elektriker.

• Liker 1
Skrevet

Woho, tusen takk! :)

Ja, det stemmer at det er murtak. Ledningene er imidlertid under taket på en måte, altså den synes ikke. Men kuppelen er som den du viste bilde av. 

Sokkel heter det, ja! Du forklarte såpass bra at jeg jommen tror jeg skal prøve dette selv i stedet for å ringe pappa i en alder av 34 år! :P 

Det skader aldri med en ekstra mening. Jeg tar ofte en telefon til min far for å få bekreftelse på at det jeg har tenkt å gjøre er rett eller evt forklarer ham hva jeg planlegger å gjøre dersom han likevel er innom en tur (selv om jeg er 35).

Ligger ledningen inni taket må man jo være sikker på at man ikke borer et sted hvor det kan være ledning. 

• Liker 1
Skrevet

Shit, ja, det har du jo rett i. Håper det går an å bare skru skruene bedre fast eller i det mindte bruke hullene som er der fra før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...