Gå til innhold

Hvordan består nynorsk-eksamen som privatist når man ikke kan nynorsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.11.2015 den 23.37):

Så lenge man scorer høy måloppnåelse på de andre vurderingskriteriene kan man nok bestå nynorskeksamen ved å skrive på bokmål. Det gir vel likevel et noe dårlig førsteinntrykk og faller nok ikke i så god smak hos sensor, men grammatikken er absolutt ikke det viktigste på skriftlig eksamen i sidemål. Det er langt flere kompetansemål en må vurdere oppgaven etter. Det er like krav til innhold, struktur, etc. som på skriftlig eksamen i hovedmål. 

Anonymkode: b389f...b09

Slettet

Endret av anonym35445
Dobbelt opp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.11.2015 den 23.37):

Så lenge man scorer høy måloppnåelse på de andre vurderingskriteriene kan man nok bestå nynorskeksamen ved å skrive på bokmål. Det gir vel likevel et noe dårlig førsteinntrykk og faller nok ikke i så god smak hos sensor, men grammatikken er absolutt ikke det viktigste på skriftlig eksamen i sidemål. Det er langt flere kompetansemål en må vurdere oppgaven etter. Det er like krav til innhold, struktur, etc. som på skriftlig eksamen i hovedmål. 

Anonymkode: b389f...b09

Vet det er gammelt innlegg, men om noen skulle se dette nå!!!. IKKE skriv på sidemål om du har bokmål eksamen. Gjelder motsatt også. I følge norsk læreren min er det den sikreste måten og stryke på. For da har du absolutt ikke besvart oppgaven!!

Anonymkode: b2739...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.11.2015 den 14.08):

Akkurat! Jeg har tatt opp flere fag som privatist nå, men i norskfaget har det i løpet av dette året kun vært tre dager med undervisning i nynorsk. I mitt tilfelle har disse dagene uheldigvis falt på dager hvor jeg har vært nødt til å jobbe, uten mulighet for å få byttet vekk vakta mi. Derfor har jeg ingen snøring på nynorsk, men er avhengig av å bestå i faget for å kunne få studiekompetanse. 

Takker for gode tips i denne tråden, særlig til du som skrev at det viktigste er å huske på a-endinger og leg-endinger. Håper ordlisten på word kan redde meg ganske greit i dette faget. 

-TS

Anonymkode: d8104...5c7

Jeg vil påstå at det ikke er nok. For ofte blir det feil å oversette ord for ord fra bokmål til nynorsk. Nynorsk har av og til andre måter å skrive ting på. Jeg syns det er galskap å ikke lære seg det man skal ha eksamen i, sitte å tro at man er ekspert uten å ha lært noe blir for dumt syns jeg. 

Anonymkode: 32d16...544

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...