Gå til innhold

Hvordan består nynorsk-eksamen som privatist når man ikke kan nynorsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal også ha om noen uker, og så lenge jeg står så er jeg fornøyd! Har øvd meg litt på nynorsk ord som jeg kan bruke, og sett på bøying av verb, substantiv osv. 

Jeg har lest reglene her vedrørende bruk av PC på eksamen og i følge reglene så vil det som AB gjør blitt regnet som fusk her. Vi kan ikke ha noe form for retting i Word i Oslo. Personlig så foretrekker jeg en ærlig to fremover en firer som jeg har fusket meg så rettingen i Word vil være slått av her. 

Anonymkode: f48b9...3fa

Er ganske sikker på at alle hjelpemidler er tillatt på skriftlig eksamen? Det er det i alle fall i mitt fylke.

Anonymkode: 8bf4e...4ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tror alle at nynorsk er så himla vanskelig? 

Om du har noen dager igjen til eksamen setter du deg inn i de tingene som er forskjellig fra bokmål. Stort sett er det a-endinger istedet for -en, og at man f.eks bruker -leg istedet for -lig. Les bøker på nynorsk så kommer du fort inn i det. Kjenner du noen som snakker dialekt (utenom østlendinger), så lytt godt. Nynorsk er basert på de norske dialektene og er ikke et eget språk noen har funnet opp av fri fantasi. 

Det er trist at det skal være så vanskelig for mange å forstå alle de fine dialektene vi har i Norge og at man har gjort nynorsken til noe som er sært og vanskelig. 

Anonymkode: 28022...19e

Fordi at for noen er det faktisk så himla vanskelig. Bare fordi du syntes det var lett å lære bety ikke det at det er like lett for alle andre, jeg syns matte er sykt enkelt, men det er jo mange som syns det er vanskelig.

Jeg har lest masse nynorsk helt siden jeg lærte å lese, men jeg slet med nynorsken på skolen, så det er ikke nødvendigvis bare å lese bøker på nynorsk og så kommer man inn i det.

Anonymkode: 306fd...5c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du meldt deg opp til examen om du IKKE kan nynorsk?   

Sannsynligvis fordi man må ta eksamen (eksamen med 'ks', ikke 'x') i nynorsk for å få studiekompetanse.

Anonymkode: 306fd...5c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror alle at nynorsk er så himla vanskelig? 

Om du har noen dager igjen til eksamen setter du deg inn i de tingene som er forskjellig fra bokmål. Stort sett er det a-endinger istedet for -en, og at man f.eks bruker -leg istedet for -lig. Les bøker på nynorsk så kommer du fort inn i det. Kjenner du noen som snakker dialekt (utenom østlendinger), så lytt godt. Nynorsk er basert på de norske dialektene og er ikke et eget språk noen har funnet opp av fri fantasi. 

Det er trist at det skal være så vanskelig for mange å forstå alle de fine dialektene vi har i Norge og at man har gjort nynorsken til noe som er sært og vanskelig. 

Anonymkode: 28022...19e

Det er fordi nynorsk er en oppkunstruert dialekt som ingen prater.  Det er en skam at norske unger skal lære seg denne tulledialekten istedet for å fokusere og bruker mer tid på langt viktigere fag.  Skikkelig provoserende.   Hvor mange er det som får bruk for nynorsk i yrke eller dagligliv generelt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det var jo det personen spurte om. Jeg tror ikke man består om man skriver nynorskeksamen på bokmål, liksom.

Så lenge man scorer høy måloppnåelse på de andre vurderingskriteriene kan man nok bestå nynorskeksamen ved å skrive på bokmål. Det gir vel likevel et noe dårlig førsteinntrykk og faller nok ikke i så god smak hos sensor, men grammatikken er absolutt ikke det viktigste på skriftlig eksamen i sidemål. Det er langt flere kompetansemål en må vurdere oppgaven etter. Det er like krav til innhold, struktur, etc. som på skriftlig eksamen i hovedmål. 

Anonymkode: b389f...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi nynorsk er en oppkunstruert dialekt som ingen prater.  Det er en skam at norske unger skal lære seg denne tulledialekten istedet for å fokusere og bruker mer tid på langt viktigere fag.  Skikkelig provoserende.   Hvor mange er det som får bruk for nynorsk i yrke eller dagligliv generelt?

Nynorsk er ikke en dialekt. Det er et skriftspråk som er basert på flere moderne dialekter. Det er i underkant av 15% av befolkningen som skriver på nynorsk og det er helt klart en viktig del av vår språkhistorie og kultur. Det virker ikke som om nynorskundervisningen var så effektiv for deg. 

Det er svært mange fag som har lite eller ingen nytteverdi i senere tid for de aller fleste. Dersom dette skal være et fullverdig argument bør flere fag også stå på denne fjerningslisten. Jeg mener at nynorsk absolutt er et viktig fag, men at det bør være valgfritt og da ha noen ekstrapoeng knyttet til seg. Dette mener jeg også blant annet gjelder for fremmedspråk (som bringer med seg omtrent like lite nytteverdi for de aller fleste) samt et par andre fag. Men dette er en digresjon... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ganske sikker på at alle hjelpemidler er tillatt på skriftlig eksamen? Det er det i alle fall i mitt fylke.

Alle hjelpemidler utenom retteprogrammer. Jeg har sjekket og det gjelder for hele Norge. Med andre ord så oppfordrer du til juks på eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hjelpemidler utenom retteprogrammer. Jeg har sjekket og det gjelder for hele Norge. Med andre ord så oppfordrer du til juks på eksamen.

Kan du vise til kilder som støtter dette? Reglene for "vanlig" norskeksamen er at alt utenom bruk av internett og mobil er tillatt.

Anonymkode: 14928...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å...LESE PENSUM OG FAKTISK JOBBE MED FAGET?

Anonymkode: 6caa8...c25

Dersom man går opp som privatist og leser alt selv -slik jeg gjør, er det ikke bare å lese pensum. Der står det om norskspråkets historie - og ja, nynorsk-historie. Ikke så altfor mye om hvordan å skrive riktig nynorsk. 

Så dropp å slå på caps-lock for å uttale deg om ting du tydeligvis ikke har helt snøring på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retteprogrammer er selvsagt lov. Det er oversettelsesprogrammer som ikke er tillatt. Dette er noe vidt forskjellig. Jeg råder deg til å se litt nøyere på retningslinjene for eksamen. Å erstatte ord på bokmål til nynorsk var det faktisk norsklæreren min som tipset om rett før eksamen. 

Dette står oppført på eksamensinformasjonen: 

"Alle hjelpemidler er tillatt, bortsett fra Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon. For norsk, samisk og fremmedspråkene er heller ikke oversettelsesprogrammer tillatt.

Word er ikke et oversettelsesprogram. Å legge inn egne ord i autokorrekturen er absolutt ikke fusk. Ganske typisk at den som skriker høyest vet aller minst om saken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordrer da ikke til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror de skrur av rettefunksjonen i Word? Det er helt greit å bruke rettefunksjonen i Word. Det er derimot ikke lov med kommuniserende hjelpemidler og oversettelsesprogram. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må du prioritere. Lær deg enkle regler for nynorsk,  slik som at det heter ein og ikke man. Gjør det enklest mulig for deg selv, og vær konsekvent på alle ord du kan skrive på bokmål, slik som noen i stedet for nokon. 

Øv deg på å slå opp i ordboken og hvordan du bøyer substantiv og verb. Senk skuldrene, og vær forbredt på en eksamen hvor du slår opp nesten hvert eneste ord.  

Anonymkode: 7c56a...2b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, 

Jeg hadde skriftlig eksamen i nynorsk i fjor. Jeg kunne heller ikke et snev av nynorsk. Det som reddet meg var at jeg erstattet ord på bokmål med ord på nynorsk i word (husk å velge norsk nynorsk som språk før du begynner, hvis ikke har du en real slettejobb etter eksamen). "Jeg" ble til "eg", "gjøre" ble til "gjere", "ble" ble til "blei", "følelse" ble til "kjensle" etc. Jeg la vel inn over 100 ord, og jeg tok utgangspunkt i mye brukte ord samt ord relatert til temaer i pensum. Dette fungerte utmerket, og jeg hadde svært lite å rette etter skrivejobben. 

Jeg hadde også et hefte (som jeg ikke helt husker hva heter) som hadde en oversikt over begynnende setninger på nynorsk. Det høres muligens litt merkelig ut, men setningsoppbygning er noe annerledes på nynorsk enn bokmål, så dette var faktisk ganske hjelpsomt. Dette bidrar til en naturlig flyt. Når du starter avsnittet ditt i nynorskmodus er det så mye lettere å opprettholde det gjennom hele avsnittet. 

Når du har gjort dette bør du fokusere på det aller viktigste: nemlig oppgaven din. Språket er ikke mer viktig i sidemål enn hovedmål. Faktisk er det det motsatte. 

Sikkert dumt spørsmål, men hvordan gjør man dette på word? :) Gjelder dette kun hvis jeg har valgt nynorsk som autocorrect-språk? Vil jo ikke at det automatisk skal dukke opp "eg" i steden for "jeg" i andre fag :P

Anonymkode: d8104...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skriftlig eksamen i nynorsk for 1 år siden. Det jeg gjorde ukene før jeg skulle ha eksamen var å bare lese bøker som var på nynorsk. Jeg for min del leste i gjennom alle kapitlene i norskboka (som var på nynorsk) for å få med meg mest mulig fagstoff å bli bedre kjent med boka. Dette funket veldig bra for meg i alle fall. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Tigress

Så lenge man scorer høy måloppnåelse på de andre vurderingskriteriene kan man nok bestå nynorskeksamen ved å skrive på bokmål. D

Nei, altså, om du svarar på feil målform, så stryk du nok. Så mange samnorskformer er det nok ikkje, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Dersom man går opp som privatist og leser alt selv -slik jeg gjør, er det ikke bare å lese pensum. Der står det om norskspråkets historie - og ja, nynorsk-historie. Ikke så altfor mye om hvordan å skrive riktig nynorsk. 

Så dropp å slå på caps-lock for å uttale deg om ting du tydeligvis ikke har helt snøring på.

Det einaste vettuge, men som du til gjengjeld har god tid til, er å rett og slett lære deg grunnreglane. Dei finn du i boka som blei nemnt "Nynorsk for dumskallar", og du kan også lese innleiinga i Helleviks Nynorsk Ordliste (den gule, veit de). Det tek om lag tre dagar å lære seg det ein treng, og deretter er det øving. Skriv nynorsk heile tida fram mot eksamen, så skulle det kunne gå bra: alt frå handlelappar til e-post, altså. Mengdetrening er greia. Og så må du berre innsjå at du må slå opp ganske mykje. 

Og berre så det er sagt: eg er opphaveleg bokmåling frå Austlandet, no brukar eg båe målformer heile tida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål, men hvordan gjør man dette på word? :) Gjelder dette kun hvis jeg har valgt nynorsk som autocorrect-språk? Vil jo ikke at det automatisk skal dukke opp "eg" i steden for "jeg" i andre fag :P

Anonymkode: d8104...5c7

Det skal i utgangspunktet kun gjelde for det språket du setter det til, men selv hadde jeg problemer med dette og måtte slette alle erstatningene etter eksamen. Litt stress ettersom bokmåleksamen var dagen etter sidemålseksamen. Jeg hadde skrevet opp alle ordene jeg erstattet på forhånd slik at jeg bare kunne slette de systematisk. :) 

Du går inn på "autokorrektur". Når du har gjort dette ser du en boks der man kan erstatte et ord med et annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det einaste vettuge, men som du til gjengjeld har god tid til, er å rett og slett lære deg grunnreglane. Dei finn du i boka som blei nemnt "Nynorsk for dumskallar", og du kan også lese innleiinga i Helleviks Nynorsk Ordliste (den gule, veit de). Det tek om lag tre dagar å lære seg det ein treng, og deretter er det øving. Skriv nynorsk heile tida fram mot eksamen, så skulle det kunne gå bra: alt frå handlelappar til e-post, altså. Mengdetrening er greia. Og så må du berre innsjå at du må slå opp ganske mykje. 

Og berre så det er sagt: eg er opphaveleg bokmåling frå Austlandet, no brukar eg båe målformer heile tida. 

Takk for tipset - jeg er fra en bygd der nynorsk har vært hovedmål hele livet, så for meg skal det nok gå bra. Poenget mitt var til den som mente at det "bare var å lese pensum" - at det er det faktisk ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...